Enten du er ute etter en oppgradering av anlegget, eller tenker på et nytt anlegg, er det ett par høyttalere som bør stå øverst på blokka: KEF LS50 Meta.
I LS50 Meta er vi kommet til den 12e generasjonen Uni-Q. Her har KEFs ingeniører laget et nytt oppheng basert på nye analyser av ulike simuleringer, som også har ført til et mytt svingspole-system, og demping av gapet mellom diskanten og bass/mellomtonemembranen. Det skal dempe forvrengningen (0,7% THD ved 90 dB) som kan oppstå på høyere frekvenser.
En rund plate med et intrikat labyrintmønster er montert på baksiden av elementet, og gropene i mønsteret absorberer ulke frekvenser, slik hevder KEF at de kan fjerne 99 prosent av uønsket lyd fra baksiden av elementet.
De kaller det et akustisk, sort hull, som 99 prosent av uønskede frekvenser (620 hz – 40 kHz) forsvinner i.
De små KEF-høyttalerne er så godt balansert at man kan slenge på dem de meste av musikk. Mozarts Tryllefløyten for eksempel. Hans siste opera (1791) eller syngespill, og en av få med tysk libretto, og gjennom LS50 Meta står klangen fra den lille tryllefløyten i sterk kontrast til orkesterets enorme skala. Høyttalerne klarer å brette orkesterklangen med stor overbevisning, og vokalklangen er rett og slett praktfull.
Høyttalerne er så gjennomsiktige og detaljerte, at man hører små knirk fra parketten, og de markerer tempskifter og dynamikkforandringer i musikken på en forbilledlig måte.
KEFs nye LS50 Meta står på skuldrene av mange klassiske KEF-høyttalere, men der skinner den godt som den kanskje aller beste bokhyllehøyttaleren i sin klasse. Forseggjort kvalitet forent med unik teknologi som har en hørbar fordel, gjør dette også til et interessant produkt. Men KEF LS50 Meta er ikke bare for nerdene, den er for musikkelskere av alle slag, som drømmer om en liten, snerten høyttaler som ikke tar så mye plass, men likevel gjøre mye ut av deg. Her er den.