Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste fotoprodukter

La oss guide deg til ditt neste kamera, ­slik at du finner et som passer deg best.

Skrevet av / 22.10.19 - 09:18
Årets beste fotoprodukter

Mange klarer seg fint med kameraet på mobilen, men et kamera gir alltid bedre bilder, og for entusiastene er kameraet den beste løsningen.

Men hvilket kamera? Svaret er at det kommer an på hva det skal brukes til og kravene man har til egenskaper, bildekvalitet, størrelse og pris.

Grovt sett kan man dele markedet inn i to hovedkategorier; kompaktkameraer og systemkameraer. Innenfor de kategoriene finnes det flere veier å velge, her skal vi ta for oss de viktigste.

Kompaktkamera

De fargerike kompaktkameraene som møtte en i butikkhyllene, er nesten borte fra markedet. Tilbake står tre kameratyper: De vanntette som kan snorkles med, superzoomkameraene med mer enn 10 x zoom, og high-end kompaktene. De vanntette er best egnet for de som trenger et robust kamera, som også tåler vann, men små bildebrikker, enkelt optikk, gjør at det er ikke her den beste bildekvaliteten finnes. De mest kjente i denne klassen er Canon, Nikon, Olympus, Sony og Panasonic.

Priser fra 3.000 – 10.000 kr.

Egnet til: Hverdagsbildene, ferier, turer og vannsport.

Superzoomkamera

Det gjør den heller ikke blant superzoomkameraene, som egentlig er for store til å kalles kompaktkameraer. Men de har gjerne 24-240mm eller 24-600mm zoom, som er perfekt for fugletitting, dyreliv, men også landskap. Merk at så mye zoom kan gi mykere skarphet, og dårligere lysstyrke, og er mindre egnet til fotografering i lite lys. De beste superzoomkameraene heter gjerne Panasonic, Sony eller Leica.

Priser fra 10.000 – 20.000 kr.

Egnet til: Dyreliv, landskap, skog og mark.

High-end kompaktkamera

De beste kompaktkameraene koster minst like mye som et systemkamera. Her får du ikke mye zoom, kanskje bare 24-120mm, og ingen mulighet til å bytte objektiver. Bildebrikkene er minst 1-tommer store, men det finnes high-end kompakter med microfourthirds- (MFT) eller APS-C-format, som gir minst like bra om ikke bedre bildekvalitet enn mange systemkameraer. I denne klassen får man mange av de samme funksjonene som i systemkameraer, og teknikken er gjerne hentet fra påkostede systemkameraer. Det vises på bildekvaliteten, som er skarpere og mer detaljrik enn på de rimeligere kompaktkameraene. Canon og Sony lager de minste high-end kompaktkameraene, mens Fujifilm, Panasonic og Leica lager de beste.

Priser fra 10.000 – 50.000 kr.
Egnet til: Kresne fotografer på reise, gatefoto, allround og video.

Systemkamera

De større og dyrere systemkameraene leverer den beste bildekvaliteten. Systemkameraet er nemlig det beste valget både for viderekomne hobbyfotografer, og de som vil lære seg fotografering fra grunnen av. Utskiftbar optikk, stor og skarp søker, autofokus og skuddtakt som henger med de raskeste bevegelsene, og i noen tilfeller værtetting som er praktisk for landskap- og dyrefotografering. Husk at våre tester viser større forskjeller på ytelse som skuddtakt, autofokus, videoegenskaper og optikk, enn på teknisk bildekvalitet. Derfor handler det i første rekke om å finne det beste kameraet for ditt behov. Systemkameraer lages av alle de kjente produsentene.

Priser fra 5.000 kr.

Egnet til: Allround, bryllupsfoto, sport for de raskeste, reiser for de minste.

De minste systemkameraene

De minste og letteste systemkameraene er MFT-kameraene fra Olympus og Panasonic. De har mindre bildebrikker enn de andre, noe som gjør kameraene små og hendige. Det samme gjelder for objektivene som kan lages mindre, og det gir svært reisevennlige kameraer. Med innebygget bildestabilisator, høy skuddtakt og 4K-video, er MFT-kameraene nesten de perfekte allroundkameraene. Se etter Olympus OM-D og Panasonic Lumix G.

Priser fra 7.000 – 35.000 kr.
Egnet til: Allround, sport, dyreliv, video, reiser, gatefoto.

De minste speilrefleksene

Går man opp en størrelse, heter bildeformatet APS-C. De har større bildeflate enn MFT. I noen tilfeller kan det gi bedre støyegenskaper i lite lys. Her er også speilrefleksene inkludert, selv om det blir færre av dem i markedet. De beste speilrefleksene i denne klassen står det alltid Canon eller Nikon på, og utvalget av objektiver og tilbehør er enormt. Her varierer utvalget fra enkle nybegynnerkameraer, til svinedyre proffkameraer med større fullformat bildebrikker i 24 x 36mm format.

Priser fra 5.000 – 10.000 kr.

Egnet til: Nybegynnere, allround, hverdagsbildene.

Speilløse med APS-C-format

De beste speilløse kameraene i APS-C- formatet, kommer fra Leica, Canon, Sony og Fujifilm, og sistnevnte har et stort forsprang i utvalg både av kameraer og objektiver. Her finner både nybegynnere og viderekomne kameraer som passer perfekt. Disse kameraene er raskere og mer anvendelig enn mange speilreflekskameraer, og er et godt valg for de som vil ha høyest mulig bildekvalitet, i et kamera som er minst mulig.

Priser fra 10.000 – 25.000 kr.

Egnet til: Nybegynnere, viderekomne, allround, hverdagsbildene, bryllupsfoto, portrett, landskap, sport, video.

Fullformatkameraer

De nye, speilløse og avanserte fullformatkameraene, har like stor bildebrikke som det gamle filmformatet på analoge – og digitale – fullformat speilreflekskameraer. De fleste kameraene i denne klassen er rettet mot viderekomne og proffotografer. Så langt er ikke utvalget av objektiver og tilbehør særlig stort, og kameraene krever mer av fotografen for at bildene skal bli så bra som mulig. De fire viktigste produsentene i denne klassen er Sony, Panasonic, Nikon og Canon, men Leica (SL) må også nevnes.

Priser fra 15.000 – 70.000 kr.

Egnet til: Landskap, portrett, reportasje, studio, video, sport.

Mellomformatkameraer

Historisk sett har dette formatet vært forbeholdt studiofotografene, men selv med bildebrikker på 44 x 33mm, er de digitale mellomformatkameraene relativt kompakte. Dermed kan man ta de med ut på location, på reise, i skog og mark, og egentlig hvor som helst, siden de ikke er stort større enn et speilreflekskamera i proffklassen. Mellomformat er definitivt for folk som vet hva de gjør, det er kostbart og har begrensninger som de små fullformatkameraene ikke har. Fokushastighet og skuddtakt f.eks. De viktigste i denne klassen er Fujifilm, Hasselblad, Phase One og Pentax.

Priser fra 50.000 kr og oppover.

Egnet til: Studio, landskap, portrett, mote, reklame.

Alle oppgitte priser er basert på snittprisen i markedet per oktober 2019.

Andre anbefalte av årets fotoprodukter

Vinnere av Årets beste fotoprodukter

Årets beste objektiv, Basic

Fujifilm XF 16mm f2.8 R WR

Superkompakt vidvinkel

Den lille vidvinkelen er latterlig liten, og latterlig bra.

Den kompakte 16mm vidvinkelen veier bare 155 gram, og er et perfekt valg for de som ser etter en skarp 24mm vidvinkel. Som er den effektive brennvidden på Fujifilms kameraer med APS-C-sensor.

Objektivet er faktisk værtettet, og har både fokus- og blenderring. Det er ypperlig for landskapsbilder, selv i dårlig vær, eller på reiser siden det er så lite og lett.

Den effektive brennvidden på 24mm passer fint til bylandskap og gatefotografering, og med f2.8 som største blender, fungerer det godt også i lite lys. Nærgrensen er bare 17 cm, så det funker fint som et – moderat – makroobjektiv med 0,13 x forstørrelse.

Objektivet har internfokusering og rask og stillegående autofokus. Nå er det tross alt ikke mye masse som skal flyttes på innvendig, men likevel. Konstruksjonen består av 10 elementer i åtte grupper, og er utstyrt med ni avrundede blenderlameller.

Såpass korte brennvidder betyr gjerne vignettering og fortegning, men her er det god kontroll på begge. Vignetteringen, eller lystapet i hjørnene, er så moderat at det ikke er noe å bry seg om. Mens fortegningen er sjokkerende lav for en 16mm, og knapt synlig med mindre man går veldig nært motivet.

Det er også god kontroll på strølys og kromatisk feilbrytning, så hva mer kan man forlange til prisen.

Fujifilms rimelige 16mm vidvinkel er et fortreffelig objektiv som er så bra at man nesten misunner Fuji-brukerne.

For det føyer seg inn i rekken av strålende og rimelige objektiver, som dessverre bare passer på Fujis X-T-kameraer, som X-T30. Kameraet vi testet objektivet med. Lysstyrken er ikke noe å skrive hjem om kanskje, men den optiske ytelsen er definitivt verdt pengene. I tillegg er det lite, lett og værtettet.

Årets beste objektiv, High-end

Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Vi har ikke sett maken. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

Canons lyssterke RF 28-70mm er så langt fra de dagligdagse zoomobjektivene som pleier å følge med kameraer, som det er mulig å komme. Dette er det lyssterke, sylskarpe alternativet til RF 24-105mm f4, med ytelse på nivå med RF 50mm f1.2.

Den massive zoomen med hele 104mm i diameter og filterfatning på 95mm, er en slags tour de force fra Canons optisk divisjon. Et flaggskip-objektiv til de speilløse fullformatkameraene i EOS R-serien, med enestående god lysstyrke, og ekstreme optiske kvaliteter.

Blender f2, er et dristig valg. Det gjør objektivet mye større, og tyngre siden det krever mye større glassflater, og prisen blir deretter. I tillegg risikerer man at den optiske ytelsen faller markant på full blenderåpning.

Det har knapt synlig fortegning på vidvinkel, og bare moderat lystap – vignettering – på full åpning og 28mm brennvidde. Mektig imponerende. Objektivet leverer svært bra skarphet på blender 2, ekstrem skarphet på f2,8 og den beste skarpheten jeg har sett på noen zoom, fra f4 til f16.

Skarpheten faller naturlig litt, men høyst marginalt på f2, og mest på 28mm. Fra 35mm er skarphetsområdet bedre over hele bildeflaten, og faller ikke synlig på noen brennvidde før f16. Selv da er skarpheten og detaljskarpheten fenomenalt god.

Den værtettede Canon-zoomen er laget for proffene som trenger lysstyrken, og f2 er svært anvendelig på portretter hvor den smale skarphetsdybden gir fine, uskarpe bakgrunner. Det er også utmerket til landskapsfotografering, bryllup, reportasje og mote, men ikke fullt så egnet til video eller actionfotografering.

Canon RF 28-70mm F2 L USM, er så nært den perfekte normalzoomen som det er mulig å komme. Det er i hvert fall den beste vi har testet i sitt slag, men det koster både i form av budsjett, vekt og størrelse. Dermed er dette knapt zoomen for alle, til alt slags bruk, men for proffene som lenge har sett frem til en anvendelig, lyssterk og fremfor alt sylskarp zoom, blir det ikke bedre enn dette.

Den optiske ytelsen er nær lytefri for et objektiv av denne typen, som man bør forvente til prisen, og det lover godt for fortsettelsen for Canons ferske EOS R-system.

Årets premium kompaktkamera

Sony Cybershot RX100 VII

Det beste kompaktkameraet

Sony RX100 VII er det beste allroundvalget.

Sony-kameraet er dermed så nær det perfekte allround kompaktkameraet som det er er mulig å komme. Vlogging, reiser, familie, sport, landskap, det er nesten ingen motiver Sony-kameraet ikke behersker.

Kameraet er i bunn og grunn det samme kameraet som et RX100 VI, samme bakbelyste 20 megapiksler – 1-tommers – bildebrikke, oppfellbar OLED-søker, 8,3 x zoom med bildestabilisator og Sonys svært gode ansikts- og øyefokus.

Det som skiller VI fra VII, er fokussystemet som er hentet fra fullformatkameraet Sony a9, skuddtakten med og uten følgefokus, inkluderingen av en mikrofoninngang, og ingen slukking (black out) i søkeren på serieopptak.

De 425 fokuspunktene låser lynraskt på motivet, som virkelig skal bevege seg uvanlig raskt og uforutsigbart, for at kameraet ikke skal klare å henge med. Autofokusen låser også enkelt på øynene, og selv om personen snur seg, henger fokussensorene på som en klegg. Imponerende.

Kameraet har også råfilopptak, USB-lading, Bluetooth- og Wifi-overføring av bilder, og optisk bildestabilisator som gir skarpere bilder.

Kameraets 8,3 x zoom på 24-200mm, er ikke like skarp over hele brennviddeområdet. På 24mm og full blenderåpning – f2.8 – ser man synlig vignettering og fall av skarphet i kantene. Zoomen er dessverre kjapp til å hoppe opp en blender, og allerede når man passerer 40mm, mister man lys siden lysstyrken faller til f4. Fra f5,6 og særlig fra 50 til 100mm, er skarpheten utmerket også i hjørnene, men på 200mm faller skarpheten litt grunnet diffraksjon.

Alt i alt, er det superb ytelse fra et kompaktkamera i denne klassen, men det har sin pris.

Sony beholder posisjonen som klasseledende på støykontroll, bildedynamikk, og fargegjengivelse i high-end kompaktklassen. Men Canon G5X II har slett ikke mye dårligere bildekvalitet, faktisk er Canons hudtoner litt varmere og mer tiltalende, og det skiller marginalt på støykontroll.

Sony-kameraet er kanskje ikke like tilfredsstillende å bruke. Knappene er små, pekeskjermen ikke helt i samme klasse, og lysstyrken er ikke særlig imponerende.

Men det største minuset er den høye prisen. Man kan få et godt systemkamera for samme pris, men tross sine mangler, er Sony-kameraet likevel det beste lommekameraet.

Årets beste basic systemkamera

Fujifilm X-T30

Det beste startkameraet

Fujfilms lille systemkamera er det perfekte nybegynnerkameraet.

Hvis lav vekt, skarpe bilder og glede skal slås sammen til et kamera, er dette svaret. Det lille Fuji-kameraet er en veritabel arbeidshest med funksjoner hentet fra øverste hylle. Det merkes.

Fujifilm X-T30 er en slags lett-utgave av X-T3 både teknisk og vektmessig, og har i vesentlig grad mye av de samme egenskapene. Bare pakket inn i et mindre, lettere og billigere kamera.

Det betyr den samme 24 megapiksler X-Trans CMOS bildebrikken, 4K-video uten beskjæring, og de samme analoge innstillingshjulene på toppen.

Kjapt er det også. Med elektronisk lukker er skuddtakten hele 20 bilder/s, eller 30 bps med 1,25 x beskjæring, er det ikke mange kameraer som holder følge. Hele 425 fokuspunkter dekker over nesten hele bildeflaten. De kan kjapt flyttes med fingeren på skjermen eller med styrepinnen bak, og de finner fokus lynraskt.

Kameraet er supert til hektiske scener hvor autofokus og skuddtakt spiller en rolle for å få skarpe bilder. Autofokusen er lynrask, men mangler Sonys ekstremt presise øyefokus. Som er innmari praktisk på portretter av mennesker.

Det har også ganske avansert 4K-video, til og med med 10-bits video (4:2:2) fra HDMI-kontakten, og har mikrofoninngang, men mangler hodetelefonutgang.

Et litt større håndgrep, større søkerflate og en bedre plassert styrepinne, ville gjort kameraet enda bedre. Men det er lite å utsette på bildekvaliteten. Som er så strøken som det er mulig å få den i 2019.

Den unike bildebrikken gir ekstremt god detaljskarphet, og bildeprosesseringen til Fuji er blant de aller beste. Det gir en fargegjengivelse og kontrast som de færreste gidder å endre på. Jpeg-filene er rett og slett strøkne.

Bildestøy er godt kontrollert opp til 6400 ISO, og med kameraets meget godt tilpassede utvalg av filminnstillinger som Astia, Provia, og sorthvittinnstillingen Acros, får man nydelige filmsimuleringer på jpeg-bildene. Hvor også Eterna er blant de nye valgene, som gir mykere toner i bildene.

Det er mye å like med Fujifilm X-T30. Kameraet er ypperlig å ha med på reiser. Det er lett og kompakt uten å være ribbet for muligheter. Det er bare vekten som er lett her, resten av kameraet svært så kapabelt. Med videoegenskapene, bildekvaliteten, og brukervennligheten med i regnestykket, er dette nesten det perfekte allround, systemkameraet i denne klassen.

Årets beste premium systemkamera

Fujifilm X-T3

Fulltreffer fra Fujifilm

Fujifilm X-T3 er best i klassen og en utfordrer til dyrere fullformatkameraer.

Ettersom markedet dras mot dyrere systemkameraer, øker naturligvis utvalget i den høyere prisklassen. De mange nye fullformatkameraene er et tydelig tegn på det, men kommer med en relativt høy prislapp.

Kan man slippe tvangstankene om fullformat, om man skulle være så grepet av akkurat det, finnes det gull i lavere prisklasser også. I noen tilfeller kan man finne bedre kjøp i f.eks. APS-C-klassen.

Størrelsen på bildebrikken er litt overdrevet, og Fujifilm har flere ganger bevist at man slett ikke må ha 24 x 36mm bildeflate for at bildene skal holde høy teknisk kvalitet.

Et bedre eksempel på det enn dette kameraet, er det vanskelig å finne. Fujifilm X-T3 tar store steg på flere viktige områder. Som bildekvalitet, autofokus, skuddhastighet, og videoopptak. Teknisk sett er kameraet et overflødighetshorn, som på mange måter overgår ytelsen til de dyrere fullformatkameraene.

De er spesielt flinke på jpeg-konvertering og X-T3 er ikke noe unntak. Nydelig saturerte farger, svært jevne hudtoner og Fujfilms innebyggede filmsimuleringer, gjør det til en fryd å se bildene fra kameraet. Det er bare Nikon D850, Sony a7r III, og Leica SL, blant fullformatkameraene som er på samme nivå.

En ny bildeprosessor har gjort det mulig med 4K60p-video, den hybride autofokusen har 425 kontrastfokuspunkter, hele 2,1 millioner fasefokuspunkter, og kameraet skyter bildeserier på 20 bilder/s. Eller 30 bps med elektronisk lukker, og 1,25 x beskjæring som gir 16,6 Mp filer.

Fujifilm X-T3 er klassens soleklart beste allroundkamera. Det er lynraskt, en drøm å bruke, og bildekvaliteten er definitivt i toppklassen. Noen vil sette fingeren på moderat batteritid, beskjæringen på 4K-video, og noen vil mislike noen av de små knappene og ønske seg et større håndgrep.

Det finnes alltids noe å pirke på, men det underslår ikke det faktum at dette er et av de beste kjøpene for både proffer og entusiastiske amatørfotografer. Værtettingen, den store søkeren, den praktisk pekeskjermen, og ikke minst det fine objektivutvalget, er bare noen av mange grunner til å velge Fujifilm X-T3.

Årets beste high-end systemkamera

Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

Panasonic Lumix S1R og S1 er rettet mot yrkesfotografer, eller entusiastiske amatører og har samme bajonettfatning som Leica SL. Lumix-kameraene er utviklet fra grunnen av hos Panasonic, og er to nær identiske kameraer, bare med ulik bildebrikke, og noen mindre forskjeller.

Mens S1 er seriens allroundkamera med avanserte videoegenskaper og en 24 megapiksler, fullformat bildebrikke, er S1R den høyoppløste stillbildevarianten med ekstrem oppløsning på 47 megapiksler, og mulighet for vanvittige 187 Mp (!).

Kameraene har innebygget femaksers bildestabilisator, som beveger bildebrikken, og kompenserer opptil 5,5 trinn og kan anvendes sammen med optisk bildestabilisator, for opptil seks trinns kompensering.

S1R lagrer video i 4:2:0 8-bit på minnekortet – XQD eller SD-kort. Alternativt kan kameraet lagre video i 4:2:2 8-bit på en ekstern opptaker.

Søkeren har 0,78 x forstørrelse, og optikk med linseelementer som faktisk gjør det mulig å se hele søkerbildet med briller på. På ni bilder/s skuddhastighet får man ikke live view, det fungerer bare med lavere opptakshastighet på fem eller to bilder/s. Med kontinuerlig fokus faller skuddtakten som nevnt til seks bilder/s, men da funker live view.

Panasonics praktiske 4K-fotofunksjon, med opptil 60 bps og 8,3 Mp, finnes også her, men også i en 6K-variant som gir 18 Mp bilder fra 30 bps serier. Pre-burst er også mulig, da tar kameraet bilder så lenge utløseren er halvveis nede, og lagrer de siste når utløseren trykke helt ned.

Det kan godt hende at de som seriøst vurderer et S1R gir blaffen i skuddtakt og følgefokus. De er mer interessert i bildekvaliteten. Med 47 Mp fra en fullformat bildebrikke, og muligheten for 187 Mp, er kameraet rettet mot stillbildefotografer som fotograferer landskap, arkitektur, portrett, reklame og produkter.

De får både i pose og sekk. For detaljoppløsningen er helt ekstremt rå. Skarpheten er vanvittig høy, bedre enn det meste vi har testet, og på nivå med mellomformatkameraer som Hasselblad X1D og Fujifilm GFX50S.

Panasonic Lumix S1R, er et av de mest interessante kameraene på lenge. Det er også et av de beste vi har testet. La gå, det er stort, tungt og kostbart, men Panasonic har knapt spart på noe her.

Bilde- og videokvaliteten er klasseledende for et fullformat systemkamera, funksjonsnivået er skyhøyt, det samme er kvaliteten. Det eneste kameraet mangler, er klasseledende skuddtakt og autofokus – og flere objektiver, men det endrer seg fort. Panasonic har truffet blink med S1R, som vil gi selv garvede proff-fotografer bakoversveis.

Årets kamera 2019

Fujfilm GFX100

Verdens beste kamera

Gudene skal vite at det ikke er gratis, men så koster det beste alltid mer.

Dette er slett ikke det perfekte allroundkameraet for alle. Det er ikke raskt nok til sport, kan ikke tas med under vann, og det finnes ingen egentlig egnet zoom til dyrefotografering. Dessuten er det dyrt. I det hele tatt, har Fujifilm GFX 100 flere begrensninger, men bildekvalitet er ikke en av dem.

I de snart 20 årene vi har testet digitalkameraer, har vi ikke sett maken til bildekvalitet. Fujifilms GFX 100 er et mellomformatkamera med større bildeflate enn såkalte fullformatkameraer. Dermed har det få konkurrenter. Leica S2, Pentax 645D og Hasselblad X1D II, selvfølgelig. Men selv de må se seg slått av GFX 100.

Den 44 x 33mm store bildebrikken har 102 megapiksler oppløsning. Kameraet har kan også lagre 16- og 14-bits råfiler, og ta opp 4K-video med 4:2.2 10-bit fra HDMI-utgangen. Samtidig har det femaksers 5,5-trinns bildestabilisering, 425 fokuspunkter med fasefokus, og fem bilder/s skuddtakt.

Det gjør kameraet svært anvendelig både til høyoppløste stillbilder og høyoppløst video.

Vertikalgrepet er litt lite og litt glatt, men det er til å leve med, for betjeningen er ellers forbilledlig oversiktlig med tre skjermer og verdens største OLED-søker.

Men det er bildenes fargedybde, dynamikk og støyfrie filer, som rager høyest her. Det gjelder ikke bare råfilene, men også de prosesserte jpeg-filene, som jeg ikke kan huske å ha sett bedre gjengitt i noe annet kamera. Til landskap vil oppløsningen gi et uovertruffent detaljnivå, fargedybden vil gi svært naturtro gjengivelse av hudtoner, og fraværet av bildestøy vil gi mørke og støyfrie bilder.

Kameraet vil passe like godt på stativ i studio, som ute i naturen til landskapsbilder, eller til arkitektur, kort sagt det aller beste med unntak for sport.

Fujifilm GFX100 er det beste kameraet vi har testet. På bildekvalitet. Det har noen mangler på betjening, og er ikke noe lynraskt actionkamera. Men det er ingen kameraer vi har testet som leverer like fantastiske bildefiler, og da mener vi ikke bare oppløsningen, men farger, dynamikk, kontrast, og tonaliteten som er den beste vi har sett hittil. Kameraet er kostbart, det er stort og har noen ergonomiske utfordringer, men det er trolig ikke nok til å holde unna fotografer som skal ha den beste bildekvaliteten, koste hva det koste vil.

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Nyhet

Bli med i en eksklusiv L&B-gruppe!

Hjelp oss til å bli bedre og mer relevant – vinn flotte premier.
Les mer
Scroll to Top