Volkswagen ID. Buzz er en moderne versjon av den gamle folkevognbussen Type 2 fra 1960-70-tallet. Den første utgaven av Buzz heter Pro og har bakhjulstrekk, fem seter, og tilbyr rikelig med plass for passasjerer.
Bagasjeplassen er imponerende, med hele 1121 liter med baksetene i oppreist posisjon! Og opptil 2200 liter med baksetene nedfelt. Til småbuss å være er ID. Buzz definitivt kompakt, men likevel plenty romslig. Svingradiusen er som på en Golf, som gjør den lekende lett å kjøre. Her er intet parkeringshus for trangt!
204 hestekrefter gir nok kraft for de fleste situasjoner, selv om bilen riktignok føles litt seig i høyere hastigheter.
Energihungrig
Energiforbruket er nødvendigvis høyere enn hos vanlige biler, for selv om fronten av karosseriet skråner noe for aerodynamikkens skyld, er det begrenset hvor mye du kan få en murstein til å ligne en vanndråpe.
I praksis kan du nok forvente en rekkevidde på 30-35 mil på én lading i temperaturer over 10 grader, mens du vel kan se langt etter noe stort over 22-25 mil vinterstid. Det er snaut etter dagens standard, men bør likevel holde for de fleste som ikke tenker å legge ut på 40-50 mils reiser flere ganger i året.
Derfor gleder vi oss til denne bilen tilbys med et enda større batteri enn det på 77 kWt som medfølger her.
Heldigvis lader bilen raskt nok, i hvert fall i plussgrader. Bilen har dessverre ikke varmepumpe som standard, som gjør at oppvarming av kupeen går relativt sent i kalde temperaturer.
Utstyr
Standardutstyr inkluderer en 12″ skjerm, adaptiv hastighetskontroll, og oppvarmet frontrute. Ekstrautstyr som 360-kamera er anbefalt, mens det selvsagt også er kjekt med elektriske sidedører og bakluke. Tofarget lakk ville vi også definitivt huket av for!
Konklusjon
Uansett hvordan du velger å konfigurere den, er den romslige men likevel kompakte elektriske minibussen Volkswagen ID. Buzz et svært friskt pust i elbilparken, og definitivt noe som gir et smil om munnen.