Magen bytter plass med lungene når den svære BMW-en dykker utfor den bratte bakken. Kroppen letter nesten i setet og skyvet er enormt. Det føles som å bli sluppet ned den bratteste bakken i en berg og dalbane. Jeg ser plutselig at det telles lynraskt til 200 km/t. Når den første svingen nærmer seg slipper jeg pedalen og bremser bilen hardt ned før venstre-høyre-kombinasjonen, og trekker pusten.
De enorme kreftene flytter den tunge BMW-en raskere enn noen annen el-SUV, men det er det massive dreiemomentet som virkelig imponerer. For 3,8 sekunder fra 0-100 km/t er i samme klasse som Porsche Taycan GTS Sport Turismo, Tesla Model Y Performance, og BMWs i4 M50. Men det er dreiemomentet her som skiller ytelsen vesentlig fra de andre. Akselerasjonen i fart, ut av en sving for eksempel, gir et umiddelbart skyv som holder leeenge, og går man av gassen eller wattpedalen, høres et snerr som minner om en girkasse som girer ned.
M60 har det samme 111,4 kWt batteriet som xDrive 50. Her er rekkevidden litt kortere, med opptil 561 km, mot 617 km i en 50. Forbruket er naturligvis høyere. BMW sier 21,7-24,7 kWt/100km, vi klarte 20,9 kWt på blandet kjøring, men så fort 25 kWt etter å ha kjørt bilen litt hardere, litt fortere, og med flere akselerasjoner.
Bilen leveres med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Et meget potent anlegg med 30 høyttalere, også i taket, rumperistere i forsetene, og 1615 w effekt (!). Anlegget spiller fletta av de fleste hjemmeanlegg, og man kan koble til en iPhone via. Apple CarPlay og styre spillelistene på mobilen med knappene på rattet, eller på skjermen.
M60 er den hittil mest potente utgaven av BMWs iX xDrive, og kombinerer rå ytelse med den samme kjørekomforten som i en xDrive 50. Det har selvsagt sin pris. En M60 er rundt 300.000 kr dyrere, og noen ville kanskje foretrukket en enda mer hardcore M-utgave av iX-en. Jeg tror det holder lenge med ytelsene til en M60. Som tross at den ikke er en rendyrket M BMW, er så sinnsykt rask jeg tror mange råere biler vil få problemer med å henge med den brutale akselerasjonen 1100 Nm kan gi. BMW iX M60 er akkurat som en xDrive 50, bare mye raskere.