TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Vi kårer Hyundai Ioniq 5 Long Range AWD

Dette er fremtidens bil

Hyundai Ioniq 5 er som en fremtidsvisjon fra 1980-tallet. Og vi elsker den!

forfatter
Publisert 26.10.21 - 11:26

Den ser ut som noe ut av en 1980-talls science fiction-film. Med et temmelig kantete utseende, modernisert med pikselmønstrede LED-lys. Man venter bare på at hjulene skal foldes ned og forvandles til dronepropeller, før den i sann Doc Brown-stil setter fart mot himmelen.

Men mens Hyundai Ioniq 5 på utsiden nærmest symboliserer hva man i de hårete 1980-årene trodde fremtiden ville se ut, så krysser den mellomstore familie-SUV-en hvert eneste punkt på listen, for hva man forventer av en moderne bil anno 2021. Ikke minst har den reverserbar strøm – og kan drive deler av huset ved strømbrudd. Og med en knapp kan du få setene til å innta hvilestilling etter NASA-standard.

Digitale kjøreassistenter holder bilen i midten av filen, og sørger for riktig fart og avstand til bilen foran. Radarer i støtfangeren bak varsler om kjøretøy i blindsonen, og bilen bremser automatisk om blinklyset iverksettes før kysten er klar. Blinklyset aktiverer dessuten et blindsonekamera, med video som vises i et rundt felt på instrumentpanelet. Her skal du med andre ord være passe uoppmerksom for å forårsake farlige situasjoner.

Hyundai Ioniq 5 er en svært gjennomtenkt familiebil. Den er større enn den ser ut på bilder, på grunn av en form som lyver. Innvendig har man faktisk veldig god plass. Vi liker at det er umulig å være likegyldig til utseendet, for den ser unektelig spesiell ut.

Kjøreegenskapene er meget gode, og bilen er sprekere enn de fleste i sin klasse. Her går det unna! Den er også priset lavere enn tilsvarende utstyrte konkurrenter, så her får du mye for pengene!

Lydanlegget fra Bose gjør en god jobb. Det kunne godt vært litt kraftigere, og hatt enda bedre oppløsning i tonene. Men absolutt et tillegg å anbefale.

Legg igjen en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.
Volkswagens nyeste blir kjempebillig En kompakt og rimelig elbil i Polo-størrelse ventes i 2025 - billigere og større enn du tror.
Svensk Easee-forbud påvirker Norge Sverige forbyr Easee-ladere. Nå stanses salget blant flere i Norge.
Mercedes EQA 300 4MATIC: Alle kan jo ikke kjøre Tesla … Mercedes EQA 300 er ikke den raskeste eller mest utholdende el-SUV-en, men du verden for en komfort!
BMW bekrefter i5 Den elektriske 5-serien nærmer seg.
Porsche planlegger sportslig SUV Batterielektrisk SUV i 2027.
NIO ET5 - utfordrer Tesla Model 3 NIO ET5 har Tesla Model 3 som sin mest åpenbare konkurrent, og er den første bilen derfra under den beryktede momsgrensen.
Følg Lyd & Bilde