Annonsørinnhold: Logitech Ergo Lab

Gode råd for bedre ergonomi og en mer effektiv arbeidsdag.

Vi bruker opp mot 40 timer i uken ved skrivebordet. Det kan føre til dårlig kroppsholdning, smerter, og generelt gå ut over trivselen. Med fem enkle steg kan man imidlertid både få det bedre, forbedre ergonomien og skape en mer effektiv arbeidsdag.
Annonse
Annonse
forfatter

Trinn 1: Mor hadde rett – rett opp ryggen

Høyden på stolen er viktig for holdningen. Føttene skal kunne nå gulvet, lårene skal være vannrette, og knærne skal være bøyd i en rett vinkel når du sitter ved skrivebordet. Det er også viktig at det er god ryggstøtte, og at man ikke synker sammen eller «flyter ned» fra stolen. Dette gjelder absolutt også for hjemmearbeid og ved videomøter hvor man ikke skal bruke mus eller tastatur så mye.

Trinn 2: Hold øye med albuene, og slapp av i skuldrene

Bordhøyden er like viktig som stolhøyden. Bordplaten bør være på nivå med armlenene på kontorstolen. Når man sitter ved skrivebordet, bør albuen være bøyd i en rett vinkel når underarmene hviler på skrivebordet, og skuldrene skal være avslappet.

Trin 3: Ha en armlengde til skjermen

Når bord og stol er passelig justert i høyden, er tiden kommet for å gi skjermen litt oppmerksomhet. Avstanden mellom skjerm og øyne bør være omtrent en armlengde (med knyttet neve). Skjermen bør også være plassert slik at den øverste kanten er i øyehøyde, for å unngå å overanstrenge og spenne nakken. Hvis man jobber (hjemmefra) på en bærbar pc, er det en god idé å stille den på et stativ eller en stabel bøker slik at skjermen kommer opp i øyehøyde. Det gir også den gevinsten at dem man har videomøter med, ikke kikker en opp i nesen. Arbeider man med to skjermer, skal den primære skjermen være plassert direkte foran ansiktet, og den sekundære skjermen skal stå like ved siden av så man unngår for mange hodedreininger og bøyinger i nakken.

Trinn 4: Ha mus og tastatur nært deg

Musen og tastaturet skal være plassert så nært på skrivebordet at man ikke trenger å strekke seg etter dem. Hvis man bruker bokstavtastene mer enn det numeriske tastaturet, skal tastaturet være plassert slik at H-tasten er rett ut fra midten av kroppen. Hvis man bruker et oppdelt/«knekt» tastatur, skal det plasseres så tastaturet deles midt foran kroppen og skjermen. Sørg for at håndleddene er utstrakte og danner en linje ut fra underarmene.

Annonse

Trinn 5: Bruk mus og tastatur fra ERGO-serien

Ergonomisk designede produkter som er laget med fokus på menneskekroppen, gir mer komfort, demper muskelspenninger, og kan som bonus også gi større følelse av velvære på jobben. Det gir mer overskudd og energi til å arbeide bedre, men også til å nyte livet utenfor kontortiden. Mus og tastaturer fra Logitechs ERGO-serie er designet slik at hender, håndledd og underarmer plasseres i en mer naturlig posisjon. Det kan på lengre sikt hjelpe med å gjøre hele kroppen mer avslappet og avspent. En mer naturlig holdning betyr målbart mindre muskelbelastning. På den måten kan man arbeide mer effektivt, og samtidig minske påvirkningen på kroppen. 

Bli klokere på Logitechs ERGO-lab her.

Bli klokere på Logitechs ERGO-lab her.