Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Annonsørinnhold: Dykk ned i Lyd & Bildes Test-arkiv

Her testes ti dingser i uken – og vi glemmer aldri et testet produkt

Hos Lyd & Bilde testes og anmeldes opp mot 500 produkter hvert år, og abonnenter kan alltid få tilgang til hele testarkivet

Skrevet av - Publisert 01.07.20 - 09:11
Dykk ned i Lyd & Bildes Test-arkiv

Dykk ned i Lyd & Bildes test-arkiv – for abonnenter

Bør man kjøpe et par kompakthøyttalere til 2500 eller bruke 500 kroner mer på en annen modell? Det er slike spørsmål man får 350 forskjellige svar på hvis man søker åpent på internett. For det kommer jo naturligvis helt an på om man legger mest vekt på lydkvalitet (og det avhenger jo også av hva den enkelte synes låter fint), formgivning, størrelse, pris eller noe helt annet. Det kommer også i høy grad an på hvem man spør. Og da er det jo kjempefint at man kan slå det opp på lydogbilde.no. Lyd & Bilde er Skandinavias største medie når det gjelder tester, anmeldelser og omtale av forbrukerelektronikk. Svaret når det gjelder høyttalerne, kommer vi tilbake til.

Mellom 475 og 500 produkter blir snudd, vendt og utsatt for kritikerens harde men rettferdige dom her på siten – hvert år. Det deles ut stjerner og ikoner, og det anbefales og advares. Og som vi alle sammen vet, så glemmer internettet aldri, og testresultater helt tilbake fra lanseringen av lydogbilde.no i 2012 kan fortsatt søkes frem på siden, hvis man har abonnement.

5000 kroner for et gammelt Canon?

Så hvis du blir tilbudt et Canon EOS 650D til 5000 kroner, kan du slå opp her og se at apparatet kostet 8000 kroner i 2013, og at det nok var litt for dyrt også den gang. Men at kameraet til gjengjeld er ”et trygt og godt valg for glade fotoamatører”. Altså et helt bra kamera, som var prissatt litt høyt. Så 3000 kroner ville nok være en mer rimelig pris for det brukte.

Det var Lyd & Bildes ansvarlige redaktør Lasse Svendsen som i september 2012 gav Canon OES 650D de ordene med på veien, og oppsummerte: ”Med 650D får nybegynnere og viderekomne et gjennomført fotoverktøy som det ikke tar lang tid å beherske, og som leverer varen hver gang. Det eneste du trenger, er enda bedre optisk kvalitet, som holder mål med kamerahusets ytelse og autofokus på nivå med de aller beste.”

Råd, opplysning og underholdning

– En god test (i Lyd & Bilde, red.) skal først og fremst være informativ og opplysende. Leseren skal føle at han eller hun lærer noe. Samtidig skal man kunne få et godt råd, som en kjøpsanbefaling – eller en ikke-kjøpsanbefaling. På de eksklusive produktene skal testen også kunne videreformidle den pasjonen som produsenten har lagt i produktet. Journalistens opplevelse skal også kunne merkes. Kort fortalt skal leseren få et godt råd, bli opplyst og samtidig også bli underholdt, forteller Lasse Svendsen.

Anmeldelser kan merkes hos HiFi Klubben

Niels Moesgaard er butikksjef i HiFi Klubben på Gammel Kongevej på Frederiksberg i Danmark. Her merker man direkte hvilken forskjell en anmeldelse eller en test utgjør:

– Vi merker klart om det har vært en god anmeldelse eller en dårlig anmeldelse. Nylig hadde vi en forsterker i 30 000–35 000 kroners klassen, som vi ikke solgte så mange av tidligere, og i den prisklassen selger man jo ikke så mye. Men så kom det en helt fantastisk anmeldelse, og vi tidoblet salget. Folk som kjøper produkter i den prisklassen, sjekker også markedet veldig nøye. Det er jo ikke selgeren som sier at kunden skal kjøpe en eller anden forsterker. Det er kunden som kommer og sier ”jeg vil ha den forsterkeren”, forteller Niels Moesgaard.

”De er altfor dyre”

Hos HiFi Klubben merker man også tydelig når et produkt har fått en dårlig anmeldelse – enten man så synes den er rimelig eller ei:

– Vi har akkurat hatt et par hodetelefoner som ble anmeldt til å være altfor dyre. Og da er det overhodet ingen som etterspør disse. Det var ellers mange som hadde spurt etter dem før lanseringen. Hypen var der, og kundene spurte ”når kommer disse hodetelefonene?”. Og nå etter anmeldelsen har kommet, er det dødd fullstendig ut, forteller Niels Moesgaard.

  Det meste av det du kan finne hos HiFi Klubben, Elkjøp eller telebutikken, er jo ting vi har testet. Jeg tror at vår (Lyd & Bildes, red.) størrelse gjør at de fleste i Skandinavia bare skriver Lyd & Bilde, og så det produktet de gjerne vil vite noe om i Google, sier ansvarlig redaktør Lasse Svendsen fra Lyd & Bilde.

6115 tester og anmeldelser i arkivet

Det ligger i skrivende stund 6115 forskjellige produkter testet og anmeldt på lydogbilde.no. Felles for dem er at de enten har eller kan koble til en skjerm, en høyttaler eller en mikrofon. I morgen er det flere. Hele testarkivet, artikkelarkivet og nyhetsbrevet har man full adgang til som abonnent på Lyd & Bilde. Hvis du ikke allerede er abonnent, kan du bli det her.

Og med hensyn til kompakthøyttalerne: Bruk 500 kroner ekstra og få ”en sjarmerende liten høyttaler som ikke gjør så stort vesen av seg, men som gir lyst til å høre mer musikk. Gjengivelsen er ikke overdetaljert, men sammenhengen er fin. Og til en pris som er en tredjedel lavere enn de dyreste deltakerne i testen, fortjener den de beste anbefalinger”, som John Alex Hvidlykke skriver i sin test på lydogbilde.no.

Lyd & Bilde Marketing

Høyttalere du bare kan drømme om

Din egen IMAX-kino

Slankere – og mildere

Lyd & Bilde
Scroll to Top