Laura (Belén Rueda) vokste opp på et barnehjem et godt stykke utenfor allfarvei langs den spanske kysten. Som voksen vender hun, hennes mann og deres HIV-syke adoptivsønn tilbake for å gjenåpne det nedlagte hjemmet. Junior får straks en rekke imaginære lekekamerater – men er de virkelig kun et produkt av hans fantasi? Selv Laura begynner å tvile når sønnen plutselig blir sporløst borte!
Her ligger alt til rette for klassisk spøk og spenning: Enormt, uoversiktlig gammelt hus, øde plass, knirkende dører, stor, mørk kjeller, en kvinne som ikke blir trodd, gale mennesker og en forhistorie med lik i skapet. Manusforfatteren trekker veksler på grøsserklassikere som Rosemary’s Baby, The Others og Omen – med hell.
Bayona imponerer i måten han har tråklet historien sammen i sin debutfilm innenfor genren. Med et jevnt driv i historien og stødig regi bygger han stadig opp den klaustrofobiske, panikkartede spenningen. Hovedrolleinnehaver Rueda er meget god som den desperate men tøffe moren, og balanserer hårfint mellom skremt og tøff. Det eneste vi finner å trekke for er at det hele blir vel formelorientert, og dermed også noe forutsigbart. Men du verden som vi blir, herlig, skremt!
Bra bonusmateriell med bl.a. bakomfilm, utelatte scener og intervjuer. Bra billedkvalitet og herlig bra lydspor som plasserer ethvert knirk akkurat der det hører hjemme.
Tor Aavatsmark
Release: 27. august
Regi: Juan Antonio Bayona
Med: Belén Rueda, Fernando Cayo, Roger Princep, Montserrat Carulla
Land: Spania År: 2008 Tid: 1:45 t.
Film:
Ekstra:
Lyd:
Bilde: