annonse
annonse
annonse
annonse

Test av BenQ W11000

(Foto: Produsenten)

Blodfattige bilder

BenQs første 4K-kompatible projektor skuffer stort.

Lyd & Bilde Mener

  • Med høyere paneloppløsning enn andre projektorer med optisk pikselskifting er bildene svært tett på ekte 4K.

  • BenQ leverer en temmelig flat og blass opplevelse. Svart er grått, og hvitt mangler lys.

annonse

Der hvor både Epson og JVC bruker pikselskifting fra et 1080-panel for å forsøke å gi en opplevelse tilsvarende 4K, har BenQs panel 2716 x 1528 piksler, som dobles optisk og forskyves en halvpiksel horisontalt og vertikalt, og sammenlagt blir nøyaktig 8,3 megapiksler, altså Ultra HD. Heller ikke dette er ekte 4K Ultra HD, siden en UHD-film først skaleres ned til panelets oppløsning, for deretter å konverteres opp igjen. Men man får et enda finere rastemønster enn med JVC og Epson.

Brukervennlighet
BenQ er den eneste projektoren i feltet med manuell innstilling av linse, noe som er skuffende i forhold til prisen. Det betyr også at du man ikke kan lagre linseminne for ulike bildeformater. Projektoren, som er av typen DLP, har Brilliant Color fargeteknologi, men dette gir for mye hvitt i forhold til sekundærfarger og bør deaktiveres.

Ulike fargetemperaturer finnes ikke, projektoren har bare Rec.709, altså nøytralt. Helt fint, det er uansett det vi vil ha. Men at projektoren skal være perfekt kalibrert til dette fargerommet, er en sannhet med modifikasjoner. Det er for mye grønt i bildet i THX-modus, som egentlig skal være nøytralt. Og et deltaavvik på 10 og over fra 70 prosent lysstyrke og opp, er ikke akseptabelt for å kalle seg nøytralt. Kalibratør Sørensen fikk justert dette ned til rundt 1 i snitt, som er meget bra.

Hva viftestøy angår, synes vi det er litt vel hørbart her, det samme er den dynamiske irisen, som står og jobber hele tiden.

Bildekvalitet
Etter fargene er kalibrert, skulle det vært duket for fantastiske bildeopplevelser. Dessverre leverer Benq et skuffende kontrastsvakt og blast bilde. Ut av esken målte vi et kontrastforhold på bare 465:1, og etter kalibrering ble det ikke stort bedre med 600:1. Selv med BrilliantColor aktivert får vi maksimalt 715:1 i kontrast, som enten betyr at skyggene er for grå, eller at de lyse objektene er for mørke til å stå ut fra skyggene. I BenQs tilfelle er det en blanding av begge deler, det er en ganske flat opplevelse. Den dynamiske irisen (lysåpning) jobber iherdig for å hjelpe med å skape kontrast, men den arbeider veldig sakte (når bildet skifter fra lyse til mørke scener, ser man at svartnivået fader ut fra grått) og avgir sjenerende støy . I scener med normalt mye lys ser det bra ut, og den høyere oppløsningen gir et skarpt bilde. Men spesielt i mørke scener er det veldig flatt, og lerretet blir for stort til at projektoren får frem lyse objekter. Og det kan synes som et paradoks, all den tid den ekstra oppløsningen til BenQ kontra Epson og JVC kommer best frem på et stort lerret.

Vi hadde i utgangspunktet høye forventninger til BenQ W11000, gitt produsentens glimrende budsjettprojektorer. Dessverre faller W11000 fullstendig igjennom i dette segmentet, spesielt når man tar hensyn til den høye prisen.

Fargebalansen har for mye grønt i utgangspunktet (t.v.). Til høyre har vi fått jevn og fin balanse mellom fargene, og en gamma på nærmest nøyaktig 2,4. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Fargebalansen har for mye grønt i utgangspunktet (t.v.). Til høyre har vi fått jevn og fin balanse mellom fargene, og en gamma på nærmest nøyaktig 2,4. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Skjevheter i fargerommet til venstre kalibreres pent til høyre, med et gjennomsnittlig deltaavvik på under 1. Illustrasjon: Gorm Sørensen

Skjevheter i fargerommet til venstre kalibreres pent til høyre, med et gjennomsnittlig deltaavvik på under 1. Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Til venstre ser vi hvordan ubalansen i fargene øker oppover gråskalaen, med et avvik på over 11 ved 100 prosent lampestyrke. Dette lot seg pent kalibrere (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen

Til venstre ser vi hvordan ubalansen i fargene øker oppover gråskalaen, med et avvik på over 11 ved 100 prosent lampestyrke. Dette lot seg pent kalibrere (t.h.). Illustrasjon: Gorm Sørensen

 

Les hele vår kalibreringsrapport her (PDF).

Fakta

  • Teknologi: DLP
  • Oppløsning: 2716 x 1528 (4K XPR shifting)
  • Panelkontrast: 2.000:1
  • Dynamisk kontrast: 50.000:1
  • Lysstyrke: 2.200 Lumen
  • Avstand til 100”: 3,00 – 4,50 m
Produsent:
BenQ
Pris:
59.995,-
Importør:
BenQ
annonse
annonse
annonse
annonse