Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Adam Audio GTC surroundhøyttalere

Raffinert råskap

Adam Audios GTC-serie er noe så sjeldent som kinohøyttalere med hi-fi egenskaper!

Skrevet av / 01.01.15 - 00:01
Adam Audio GTC surroundhøyttalere
Audun Hage

Alle som er litt over middels interessert i hjemmekino drømmer om å bygge sitt eget kinorom. Og for mange starter kinobyggingen med å jakte på de riktige høyttalerne. Siden du behøver minimum fem eller flere for surround, utgjør høyttalerne som regel også den dyreste delen av kinobudsjettet, med mindre du knuser sparegrisen for å kjøpe en 4K-projektor.

Hvorfor dette fokuset på høyttalere? Vel, filmlyd stiller ofte tøffere krav til lydutstyret enn vanlig musikklytting. Du vil helst skvette litt i stolen når Kevin Costner løsner seksløperen i Open Range, eller når kanonkulene flerrer hull gjennom skipsskroget i Master & Commander. Dette krever høyttalere som kan spille både høyt og rent på samme tid. Dessverre er det slett ikke alle tradisjonelle ”hi-fi” høyttalere som er like komfortable med dette.

En utfordring med vanlige hi-fi høyttalere er at de er laget for å passe inn i de tusen hjem. Mye av ressursene som kunne vært brukt på lyden, går derfor med til å gi dem en ”stuevennlig” innpakning. Og jo mer kompromissløs lyden blir, jo mer påkostet blir også den utvendige kosmetikken. Ingen grunn til å klandre høyttalerprodusentene for det: Stuehøyttalere må ha en design og formfaktor som tiltaler folk flest. Men i et mørklagt kinorom er det jo kun lyden som teller…

Akkurat dette ser Adam Audio ut til å ha skjønt. Den tyske høyttalerprodusenten tilbyr nemlig en serie med store, dedikerte kinohøyttalere hvor kosmetikken er holdt til et minimum, til fordel for høyest mulig ytelse.

 

AdamAudio_GTC_sammen
Tilpasningsdyktige: Adam-høyttalerne kommer med utskiftbare fronter hvor diskant/mellomtone og basselementer kan vris eller bytte plass med hverandre.

 

 

Studiohøyttalere til hjemmebruk
Adam Audio er et hittil ganske ubeskrevet merke her hjemme, men de er et respektert merke i profesjonelle kretser, spesielt kjent for sine studiohøyttalere som rangerer fra små nærfeltsmonitorer til enorme fullfrekvens hovedmonitorer. Mang en kjent musikkproduksjon er mikset eller mastret på en Adam-monitor, som gjerne nevnes i samme åndedrag som Dynaudio og Focal. Slett ikke verst for en produsent som akkurat har rundet 15 år!

De siste årene har Adam siktet seg inn mot hjemmemarkedet, og tilbyr nå alt fra små kompakthøyttalere til store gulvhøyttalere. Blant de ferskeste modellene finner vi installasjonsserien GTC. Forkortelsen står for Grand Theatre Components eller grandiose kinohøyttalere, noe som viser seg å være en ganske passende beskrivelse.

 

AdamAudio-GTC55_frontAdamAudio-GTC77_bak

AdamAudio-GTC77

 

AdamAudio-GTC55_bak AdamAudio-GTC55AdamAudio-GTC77_front

 

GTC-77 og 55
GTC-serien består av tre ulike passive høyttalermodeller pluss en aktiv subwoofer, som alle er beregnet på fast installasjon. Testoppsettet vi fikk levert er en 5.1 løsning bestående av tre identiske GTC-77, som er den mellomste høyttaleren i serien, kombinert med minstemann GTC-55 bak som surroundhøyttalere, pluss en 12” subwoofer.

Nesten samtlige Adam-høyttalerne benytter en diskant flere sikkert vil dra kjensel på:

Diskanten som Adam kaller X-ART (eXtended Accellerated Ribbon Technology) ligner mye på JET-diskanten fra Elac. De to produsentene tilbyr hver sin variant av den berømte Air Motion Transformer bånddiskanten, som ble utviklet av Dr. Oskar Heil en gang på 70-tallet. Patentet består av en tynn, sammenbrettet metallfolie som utvider og sammentrekker seg i takt med musikksignalet, og er kjent for å gi en svært utstrakt og finkornet diskantgjengivelse.

GTC-høyttalerne er klanglig matchet, og man står fritt til å kombinere dem slik man ønsker. Størrelsen på fronthøyttaleren bør imidlertid velges ut fra ønsket lydtrykk: I små rom kan man greie seg med GTC-55 rund baut, mens det for større kinorom med flere seterader og/eller med større avstand til skjermen kan være lurt å velge GTC-77 eller GTC-88.

 

Dynamisk diskantløsning
Når vi snakker om hjemmekinolyd, går tankene ofte først til jordskjelvlignende dypbass. Og ja – det er for all del moro når gulvplankene klaprer i kor hver gang eksplosjonene går over skjermen. Men filmlyd er faktisk ikke ”all about that bass”. Diskant og mellomtoneelementene spiller også en viktig rolle når det gjelder å ivareta ren lyd på høyt volum, fordi det er her man oftest hører forvrengningen først. Vanlige diskantdomer er ganske ineffektive, og har problemer med å gjengi høye nok lydtrykk. Derfor er det ikke uvanlig å se to, tre eller sågar fire domediskanter i høyttalere laget for hjemmekino, med mindre de benytter hornlading.

I dette tilfellet har Adam-høyttalerne en stor fordel med sine X-ART båndelementer. Den har nemlig et langt større membranareal enn tradisjonelle domer, og  kan spille langt høyere uten oppbrytninger og dynamiske begrensninger. Kombinert med dedikert mellomtone og basselement i GTC-77, gir det gode forutsetninger for å takle alt av filmlyd, selv når høyttalerne settes til ”Large” i oppsettmenyen.

 

Filmlyd
Vi startet med den nye Transformers: Age of Extinction på Blu-ray. Filmen har ikke nødvendigvis verdens beste manus, men at lydteknikerne har gjort en glimrende jobb med effektene er sikkert og visst! Den heseblesende handlingen setter selv våre Procella høyttalere på en tøff prøve, men GTC-77 og kompani viser seg å takle utfordringene like bra som de svenske referansene, i noen tilfeller faktisk bedre.

Adam-høyttalerne kjennetegnes av både raffinement og råskap. De har en distinkt evne til å gå fra en malende katt til brølende løve på brøkdelen av et sekund! Først lar vi oss besnære av hvordan de gjengir fintfølende detaljer som romklang, toneleie på stemmer, atmosfære, musikk og stemningsskapende lyder. I neste øyeblikk kliner høyttalerne til med et inferno av dynamiske lydeffekter. Lyden av stål mot stål skjærer gjennom luften, og betongen knaser i tusen biter når enorme Autobot og Decepticon-roboter gyver løs på hverandre. Alt kommer like usminket og uforvrengt ut av GTC-høyttalerne,  – selv lyden av knusende glass får den rette sprø og saftige karakteren, uten at det låter skarpt eller ubehagelig.

Adam-settet bruker tre identiske høyttalere foran, og for GTC-77 sitt vedkommende innebærer det en veldimensjonert senterkanal. Svært mye av handlingen på skjermen gjengis her, inkludert dialogen, og høyttaleren takler strabasene på en forbilledlig bra måte. Mark Wahlbergs stemme kommer ut og frem, med skikkelig brystklang!

Gjengivelsen av dialog er blant de beste vi har hørt. Klarheten og oppløsningen minner om det vi erfarte under testingen av Elacs rimelige 190-serie i fem kanaler, bare ispedd en god porsjon testosteron.

Vi skifter til musikk i multikanal, nærmere bestemt den nye Magnificat fra norske 2L. Nidarosdomens jentekor og TrondheimSolistene har spilt inn en deilig plate med følsom vokal og masse klang og dybde. Adam-høyttalerne tar med seg den presise og usminkede gjengivelsen fra film over til musikk, med utsøkt gjengivelse av overtoner og romklang. Her kommer også mellomtonen til sin rett, og holder godt følge med den spenstige diskantgjengivelsen. Den unisone, tredimensjonale lyden fra multikanal surround går utenpå det man kan oppleve med samme plate i stereo, selv med et anlegg i high-end klassen.

 

AdamAudio-gtc-sub_bak AdamAudio-gtc-sub AdamAudio-gtc-sub_front

 

 

GTC Sub
Subwooferen i GTC-systemet fremstår rask og presis nok til å følge høyttalerne på en bra måte. Bassgjengivelsen er både stram og vektfull, og bygger oppunder handlingen med et solid fundament. Mange kinoentusiaster vil nok likevel savne litt ekstra ”bulder og brak” i de tøffeste actionscenene, og det er her vi merker størst forskjell mot vårt Procella-system, som bruker en stor og kraftig sub med doble 15” basser. GTC-suben blir mer sivilisert, den går ikke like dypt, og mangler litt skyv i de laveste frekvensene ned mot 20 Hz. I tillegg klynker den litt når vi drar på med de aller tøffeste actionscenene. Adam har altså ikke greid å opphevde de fysiske lover, og kommer litt til kort mot større og kraftigere subwoofere som Kreisel DXD-12012. Her må man ta med i beregningen at dette er en kompakt subwoofer beregnet på veggmontering. Løsningen for de med ekstra basskrav kan være å bruke en eller flere slike subwoofere montert i en baffelvegg (som vil gi en ”boost” i bassnivået), kombinert med ekstra subwoofer ute i rommet.

 

Forsterkere og plassering
Lytteprøvene levner ingen tvil om at dette er svært potente høyttalere, men de krever litt jobb med plasseringen for å vise seg fra sin beste side. Den spesielle foliediskanten har en relativt snever vertikal spredning, derfor er det viktig at høyttalerne plasseres med diskanten så nær ørehøyde som mulig, og vinkles mot lytteposisjon.

Av naturlige grunner hadde vi ikke mulighet til å bygge en ny baffelvegg og montere høyttalerne i, men vi har også hørt GTC-høyttalerne i en slik installasjon hos den norske importøren. Montering i baffelvegg bak et lerret gir enda bedre kobling til handlingen på skjermen, samtidig som panoreringen fra side til side blir mer sømløs.

Adam-høyttalerne fremstår meget effektive og krever ingen monsterforsterker. Likevel er det en fordel med en toppklasse receiver for å yte lydkvaliteten full rettferdighet. Vi fikk gode resultater med Pioneer SC-LX88 som allerede sto på testbenken.

 

Konklusjon
Høyttalerne fra Adam imponerer med klokkeklar og finkornet lyd kombinert med saftige dynamiske muskler når lydsporet krever det. Med tre ulike høyttalerstørrelser er GTC-serien et perfekt ”byggekloss” system for deg som er på jakt etter musikalske kinohøyttalere med færrest mulig kompromisser, uten at prisen fyker til himmels. Dette låter som ekte kino!

 

AdamAudioGTC_sub

 

Installasjonshøyttalere
Adam Audio GTC er spesielt tilpasset for å kunne monteres bak et akustisk transparent lerret, eller innmontert i vegg. Det dreier seg likevel ikke om vanlige ”in-wall” høyttalere i tradisjonell forstand: GTC-høyttalerne kommer uten monteringsramme, og er dessuten for dype til å passe inn i vanlige lettvegger. I stedet anbefales det å bygge en såkalt baffelvegg, en ny, falsk vegg som rommer både fronthøyttalere og subwoofere. GTC-serien er velegnet for dette da alle høyttalerne har samme dybdemål på 32 centimeter.GTC-serien kommer også med flere tilpasningsmuligheter. De større modellene i serien; GTC-77 og GTC-88, kan frontplaten for diskant og mellomtone dreies for vertikal eller horisontal plassering, eller bytte plass med et av basselementene dersom høyden tilsier det. Slik kan plasseringen av diskant og mellomtone optimaliseres i forhold til lytteposisjon.Når vi pakket opp GTC-høyttalerne ble det raskt klart at dette er høyttalere som primært er laget for å høres, ikke synes. De store kabinettene har en standard matt vinylfinish og ser ikke så imponerende ut ved første øyekast. Men fraværet av blank pianolakk understreker bare at pengene er brukt der de teller mest for lyden sin del. Høyttalerelementene er av god kvalitet, og kabinettene virker solide, med tykke frontplater og ekstra avstivninger innvendig. På baksiden sitter skikkelige WBT høyttalerterminaler som tar imot bananplugger, spader eller avisolert kabel av skikkelig dimensjon. Dog kun med singel-wiring.

 

 

 

Lyd & Bilde mener

GTC-høyttalerne kjennetegnes av en svært utstrakt og finkornet diskantgjengivelse, som er gull verdt for kresne hjemmekinogjengere. Lyden er like klokkeklar enten man vil spille på behagelig ”kosevolum” eller referansenivå. Realismen er til å ta og føle på – her får skuespillerne en nærmest ”live” tilstedeværelse i rommet! Adam-høyttalerne krever litt oppmerksomhet under installasjon og oppsett for å yte sitt aller beste. Subwooferen er litt tam og sivilisert sammenlignet med de tøffeste utfordrerne i prisklassen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Vi trodde de var dyrere

De låter like godt som de ser ut

Trådløs retrohøyttaler

Sier ikke noe forstyrrende

Bærbart retro-blinkskudd

Topplyd på budsjett

Spilledåsen

Trådløse gullpokaler

Er dette Samsungs «Sonos-killer»?

Klassens beste kompakthøyttaler

Stor lyd – men vi savner noe

Vi tester rimelige lydplanker

Scroll to Top