annonse
annonse
annonse
TEST:

3 gulvhøyttalere fra Dali

annonse

Show, delikatesse og testosteron

Ildfontenene spruter. Flammene står i lufta. Svette tyskerkropper klasker seg igjennom et teatralsk inferno av hardbarka metallriff. Tre svære høyttalerpar denger løs på skift. Kjemper for å vrenge lommeboka. På scenen står Rammstein. Festen er i gang.

Musikken pøser ut. Øsende gitarriff som metter lydbildet, oppå harde trommeslag og en tyngende bass. Vokalist Till Lindemann kommer ut på scenen iført blodige kokkeklær. Drassende på en gigantisk gryte – med keyboardist Flake oppi.

«Heute treff’ ich einen Herrn
Der hat mich zum Fressen gern
Weiche Teile und auch harte
stehen auf der Speisekarte

Denn du bist was du isst
und ihr wisst was es ist

Es ist mein Teil»

At bandet ble saksøkt av den dømte kannibalen Armin Meiwes for å stjele hans beryktete kannibalhistorie til låta ”Mein Teil”, gjør bare konsertopplevelsen enda tøffere. Og det til tross for at vi ikke engang befinner oss der på ordentlig, men opplever konserten hjemme i stua, projisert mot lerretet. Og med den fundamentale ingrediensen: svære høyttalere. I dette tilfellet fra Dali. Tre omtrent like store par, i tre vidt forskjellige prisklasser. Ekstrem rock a’la Rammstein er ikke småtteri å gjengi like tøft som den er spilt inn. Det holder ikke at høyttalerne er store, de må også låte bra. Stemmen til vokalist Till Lindemann er dyp som Marianergropen, og hvis høyttalerne følger for dårlig med på forsterkerens start-og-stopp-signaler, kan det bli temmelig grøtete når vokalen skal penetrere jernteppet av vrenggitarer og syth-harmonier. Dessuten, skal man spille annen musikk enn Rammstein på anlegget, må høyttalerne generelt ha kvaliteter over hele fjøla som gjør dem i stand til å spille det aller meste av musikk med høy innlevelse.

Tre høyttalere til ulik pris
I denne testen gjør vi noe vi aldri har gjort før: Vi tar for oss tre høyttalermodeller fra én og samme konstruktør. I dette tilfellet Dali. Alle høyttalerne er omtrent like store og med like stor bestykning: to solide 8-tommers basselementer, en 6,5-tommers mellomtone, samt to elementer som deler på å gjengi diskantområdet: en slikedome gjengir nedre del av diskantområdet, mens en bånddiskant på toppen tar seg av de lyseste overtonene. Dette sørger for en videre diskantgjengivelse, med lite forvrengning.

Denne testen har for meg en litt personlig innfallsvinkel. Det er en kjensgjerning at store høyttalere gir større lyd enn små, og til mitt personlige bruk ønsker jeg et velvoksent høyttalerpar. Jeg er glad i musikk fra alle typer sjangere, med hovedvekt på rock. Så når størrelsen er bestemt, gjenstår spørsmålet hvor mye man bør bruke. Eller rettere sagt, hva får man, og hva får man ikke, av like store høyttalere fra samme produsent, men i ulike prisklasser?

Hva bør de levere?
En høyttaler til 15.000 kroner i denne størrelsesordenen bør gi mye ”trøkk”. Ikon 8 bør i så måte tegne stort lydbilde som låter kult nært sagt uansett hva slags musikk man setter på. Høyttalerne bør også være lettdrevne nok til å kunne gjøre jobben selv med en nokså rimelig forsterker, bare den er kraftig nok. Og, selv om høyttalerne nok ikke vil låte helt optimalt med ”hi-fi-musikk” som jazz, klassisk og i det hele tatt velmiksete akustiske innspillinger, grunnet litt kabinettresonans og farging her og der, bør de gjøre en tålelig jobb på dette også.

Når man mer enn dobler prisen for å få Mentor 8, forventer vi at alt strammes inn et godt hakk. Bassen bør være strammere, slå minst like hardt, og subtile detaljer i lydbildet som overses med Ikon 8, skal være tilstede i godt monn med Mentor 8. Tross alt er dette prisklassen som grenser mot high-end, og her forventer vi få kompromisser. Den kan kreve mer av elektronikken på grunn av mer komplekse elementer og ditto delefilter. Derfor anbefales generelt ikke rimelig elektronikk til høyttalere av dette kaliberet.

En høyttaler som Helicon 800 mkII legger seg godt opp i high-end-sjiktet, med en prislapp på 55.000 kroner. Med superstivt kabinett og dyre komponenter vil denne låte enda mer hi-fi- messig korrekt enn Mentor 8. Den vil nok neppe låte noe mer ”rocka”. En høyttaler i denne prisklassen er som regel justert til å låte mest mulig korrekt og lineært. Enda flere detaljer bør derfor strømme ut av musikken, i et mer omsluttende og velplassert lydbilde. Her forventer vi å kunne ”høre stillheten” mellom tonene, og å få en god akustisk illusjon av musikernes plassering i lydbildet.

Produkter i testen
Dali Ikon 8
Harde mageslag
Man ser lett på Ikon 8 at den ikke er noen pingle. Høyttaleren rager 116 cm over bakken, og med en vekt på 34,4 kg er den slett ingen smågutt. Følsomheten på 90 dB gjør at den kan spille høyt med selv en moderat kraftig forsterker. Den er også i følge Lars Worre, administrerende direktør i Dali, enklere å holde kontroll på med en strømsvak forsterker, enn de dyrere slektningene Mentor 8 og spesielt Helicon 800 mkII. Dette fordi den har elementer som er bygget for å tåle en svakere forsterkers høyere forvrengning, og den har en enklere impedanskurve. Gode…...
Helicon 800 mkII
Sannhet med dimensjoner
Det er ikke tilfeldig at Helicon 800 mkII testes etter den rimeligste Ikon 8 og før Mentor 8. Vi vil høre kontrastene mellom et 15.000 kroners høyttalerpar og et til 55.000 kroner! Samme størrelse, og tilsynelatende samme type bestykning. Hvor stor er egentlig den lydmessige forskjellen? I likhet med sine rimeligere slektninger har Helicon 800 mkII to slagkraftige 8-tommers basser, en 6,5 tommers mellomtone og to diskanter. En 4-veis konstruksjon, med andre ord. Dette gjør at hvert element får et mindre arbeidsområde, dermed er det bedre potensial for de dynamiske aspektene. Kabinettet i høyglans finish og flotte kurver er rett…...
Dali Mentor 8
Det beste fra to verdener
Det er vanskelig å få en høyttaler til å låte både slagkraftig og korrekt. En sånn høyttaler blir nødvendigvis dyr, og den som ønsker troverdige opplevelser med klassisk musikk så vel som å kunne skru opp til 11 på festen og skremme naboene, må opp i en prisklasse godt over den til Dali Ikon 8, et høyttalerpar til 15.000 kroner. Men er det virkelig nødvendig å hoppe opp til Helicon 800 mkII? 55.000 er svimlende mye for et par høyttalere, og et slikt høyttalerpar krever også dyrere elektronikk for å komme ut av sitt skall. Oss normale mennesker har rett…...
Oppsummering
Samlet inntrykk
Dali Ikon 8 Dette er også hva vi fikk inntrykk av da vi hørte på den 15.000 kroner dyre Ikon 8, og sammenliknet den med dyrere slektninger. Dette er en høyttaler med skikkelig punch og futt og fart, og med mye bedre musikalske kvaliteter enn man får fra en samme type konstruksjon til en rimeligere pris. Eksempelvis kan vi trekke frem Dalis egen Concept 8 (testet i L&B nr 4/08), som er omtrent likt bestykket, men til en pris av 7.000 kroner. Den slår også hardt, men bassen er langt mer ustabil og farget, samtidig som den mangler mye musikalitet…...
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    annonse
    Lukk meny