annonse
annonse
annonse
TEST:

ATH-D40fs

annonse

Mye for pengene

Minst og billigst, men slett ikke verst. Komforten kunne dog vært bedre.
Pluss lbadvantages
Detaljrik lyd Prisgunstig
Minus lbdisadvantages
Farget klangbilde, slank og ujevn klangbalanse Tam dynamikk

Selv om dette er testens rimeligste, er de ikke dårlige. Men dessverre overbeviser de heller ikke. Klangbalansen er ujevn, det er litt mye mellombass, slank og tilbaketrukket mellomtone, og begrenset luftighet i diskanten. Men de lyder åpent og er relativt detaljerte, klangbalansen er dog noe slank. Mens elgitarer lyder fett fordi mellombassen stikker seg fram og fargelegger klangen, lyder akustiske gitarer slankt og klangfattig. Instrumenter med mange undertoner mister litt av karakteren, og dette er ikke hodetelefonene man sjekker lydmiksen på strykere med.

Komforten er ikke verst, men de små putene er så grunne at selve hodetelefonens plastbeskyttelse foran membranen, klemmer på øret. Ikke særlig behagelig over tid. Og selv om de er små og lette, kan de ikke brettes såpass at de tar lite plass i bagen.

Men så er de åpenbart ikke beregnet på bærbart utstyr. Selv om de er enkle nok å drive for en iPod, så leveres de med en stor 6,3 mm jackplugg. For hodetelefonene er faktisk primært beregnet på studiobruk, selv om det skal medgis at det er vanskelig å se hva slags fordel man skulle ha av å bruke D40fs i en kritisk studiosituasjon. Da har Audio Technica bedre produkter, som egner seg langt bedre enn disse.

Audio Technica ATH-D40fs tåler mye kraft, og kan brukes på en iPod vel å merke med en overgangsplugg, men de lyder for ubalanserte til å få vår uforbeholdne anbefaling. De koster ikke all verden, og de er små og lette, men det rekker ikke til pallplass engang for disse hodetelefonene. Bra til prisen, men heller ikke mer.

Bli abonnent for å lese videre, få tilgang til alt digitalt innhold!.
Allerede abonnent? Logg inn

Velg ønsket lengde på abonnementet

1 MÅNED*
1,-

Prøv i en måned

6 MÅNEDER
49.83,-

Måneden

12 MÅNEDER
44.03,-

Måneden

DAGSPASS
19,-

Varighet 24 timer

*Fornyes til 59,- måneden og kan sies opp når som helst. Ingen bindingstid. 

    Test av 8 hodetelefoner
    Også i denne testen:
    AKG K530
    Hvit eleganse
    Og de lyder bra. Veldig bra faktisk, og K530 er en av de beste allroundhodetelefonene i testen. Klangbalansen er relativt nøytral. De spiller med engasjement og lyder åpne og fokuserte. Vokaler og akustiske instrumenter kommer bedre fram her enn på de fleste hodetelefonene i testen, og selv om noen vil mene at bassen er i slankeste laget, så er den stram og kontrollert. Her er det mulig å høre rikelig med detaljer i lydbildet, uten at det overskygger det vesentligste, nemlig helheten. Fra topp til bunn er AKG-ene lyttevennlige og tydelige. Selv diskanten er luftig og fokusert her, og litt…...
    Koss MV-1
    Stille i studio
    Ved første gangs lytting høres Koss MV-1 nesten identisk ut som Koss’ andre hodetelefon i denne testen, PRO4/AAAT. Men de dyrere MV-1 er bedre balansert og har både potent og kontrollert bass. Hodetelefonen virker mer behersket uten at den av den grunn har svakere dynamikk, snarere tvert imot. Eminent støydemping gjør dessuten at man hører mindre av alt som foregår utenfor øreklokkene, og mer av det som foregår inni. Klangbalansen er utpreget behagelig, og vårt testeksemplar hadde mindre av den betoningen som farget mellomtonen i PRO4/AAAT. Disse kan man godt bruke til studiomiksing og dj-bruk, for de lyder både åpent…...
    Koss PRO4/AAAT
    Tungvekter
    De tunge Koss-hodetelefonene lyder slett ikke verst. Dessverre  for PRO4/AAAT finnes det bedre lyd til prisen, også fra Koss selv. Hodetelefonene lyder relativt godt balanserte, med fast og potent bass. Godt egnet til de som spiller mye rytmisk musikk med vekt på perkusive instrumenter. Klangen fra instrumenter som i hovedsak ligger i mellomtonen lyder pregløst, farget og i mange tilfeller innesluttet. Og disse er ikke klangnøytrale i særlig grad. Vokaler blir derfor liggende litt bak i lydbildet, og diskanten åpner seg aldri skikkelig opp. Resultatet er en velbygd, men litt blodfattig hodetelefon dog uten spesielle kvaliteter, noe som likevel gjør…...
    Sennheiser HD555
    Balansert og best
    Sennheiser HD555 kan et triks bare et par andre av hodetelefonene i testen klarer, den får musikken til å høres mer tredimensjonal ut. Ikke bare slik at man føler at musikken kommer utelukkende fra venstre eller høyre, men den skaper dybde i lydbildet i tillegg. Sammen med AKG K530 er dette den mest raffinerte og velbalanserte hodetelefonen å lytte til. Detaljrikdommen er stor, og mellomtonen åpen og fokusert. Lydbildet er litt fyldigere og bassen bedre artikulert enn på AKG-ene, men forskjellen er ikke stor. Disse er perfekte for musikklytteren med variert musikksmak, for de takler både Mozart og Metallica med…...
    Skullcandy SK Pro
    Rock'n Roll
    Hvis man ser bort fra den kule designen og de forskjellige fargene hodetelefonene kan leveres i, og legger mer vekt på hvordan de spiller, så falmer bildet av SK Pro litt. De spiller slett ikke verst, her er rikelig med potent bass, klangbalansen er ujevn, men de lyder likevel behagelige og kan spille høyt når det trengs. Lydbildet er relativt åpent og de rocker skikkelig på basstunge låter. Resten av toneområdet mangler raffinement, og vokaler mister den klangfylden andre hodetelefoner i testen ikke har problemer med å få fram. Diskanten og mellomtonen er litt for innesluttet til at SK Pro…...
    Sony MDR-XB700
    Bassjefen
    Overlegen komfort og sjukt fet bass vil tiltale mange, men holder ikke helt inn for de stilige Sony-hodetelefonene. Når Sony kaller hodetelefonene for XB som betyr ekstra bass, så ville de fleste blitt skuffet om de ikke sparket skikkelig ifra i de laveste oktavene. Noe det til gjør til gangs. Alle som elsker hiphop, rapp, disko, metall, rock, ja kort sagt all musikk som ofte gjør seg med litt ekstra trøkk i bassen, vil bli overlykkelige med disse hodetelefonene. Sonyene har 50 mm store membraner som dekker mesteparten av øret, og de skuffer ut fet og potent bass i mengder.…...
    Ultrasone HFI 580
    Krystallklar
    Ultrasone er et relativt ubeskrevet blad her hjemme, men de har skapt seg et navn blant studioteknikere og musikere, og etter hvert også i hi-fi-kretser. Denne modellen hører til de rimeligere modellene fra Ultrasone. De bruker en teknikk kalt S-Logic som sørger for å vinkle lydbølgene fra membranen slik at de tar en omvei før lyden når øregangene. En relativt effektiv teknikk, som dessverre fører til et diffust stereoperspektiv, og noen mindre flatterende problemer. Klangbalansen er for eksempel veldig slank i mellomtonen, skarptrommer drukner nesten i den litt for voldsomme bassen, og s-lyder og andre lysere toner kommer vel godt…...
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Les også

    annonse
    Lukk meny