annonse
annonse
annonse
annonse

Bruk hodet!

Hodetelefoner kan gi knallyd for lite penger, men utvalget er enormt og det er ikke lett å velge den som passer best. Blant disse åtte hodetelefonene til en drøy tusenlapp, skjuler det seg noen perler.

Pluss lbadvantages
Balansert og raffinert klang, potent bass Perfekt for iPoden
Minus lbdisadvantages
Tam dynamikk

De klassiske hodetelefonene er ikke lenger forbeholdt lytting i godstolen. Nye brukermønstre og moderne teknikk har gjort de fleste hodetelefonen like egnet til stuebruk som til iPoden. Dagens marked er ikke lenger forbeholdt gamle travere med innarbeidede merkevarenavn. I dag dukker det opp nye produsenter hele tiden, noen av dem forsvinner fort, mens andre klarer å bite seg fast i et stadig tøffere marked med massivt prispress.

Et marked hvor de fleste er vant til å finne hodetelefoner til noen få hundrelapper i dagligvareforretninger, storkiosker og på flyplasser. De fleste av dem – som vi har testet – er først og fremst beregnet på iPod-generasjonen. Bruk-og-kast-produkter som med unntak for Koss’ legendariske – og utmerkede – Porta Pro med livstidsgaranti, sjelden overlever særlig lenge.

Vår erfaring er at de gode allroundhodetelefonene starter på priser i nærheten av tusenlappen. Derfor har vi plukket hodetelefoner i prisklassen over tusen kroner denne gangen. I håp om å finne noen perler blant gråstein, med lydkvalitet bedre egnet til variert musikklytting i godstolen hjemme, og gjerne med iPod-tilpasning. Hvilket betyr at hodetelefonen er lett å drive for de små forsterkerne i MP3-spillere, og at de har 3,5 mm minijackplugg. Hodetelefonene i testen som også er egnet for bærbart bruk, er merket iPod-tilpasset.

I denne testen har vi satt sammen et utvalg av overveiende kjente merker, og med priser fra 1100 til 1500 kroner, er snittprisen blant de åtte utvalgte hodetelefonene 1300 kroner. Som det skal vise seg i testen, er det et stort potensial for meget god lydkvalitet i denne prisklassen. Enten man foretrekker fet lyd med fokus på bassrespons, nøytral klang eller lys og lett klang.

De åtte hodetelefonene i denne testen er alle testet på Cayin HA-2 hodetelefonforsterker til 5500 kroner, og en iPod classic med både AAC- og ukomprimerte lydfiler for bredest mulig erfaringsgrunnlag for vurderingen av lydkvaliteten fra hodetelefonene.

Bli abonnent for å lese videre.
Allerede abonnent? Logg inn

Full digital tilgang


4 uker for 1 ,-
Pris pr.måned: kr 49. Ingen bindingstid.

Prøv i 4 uker for 1,-
Inkluderer:
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 749,-
Velkomstgave: KYGO E4/1000

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO E4/1000)
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


1 år (11 utgaver) for 1149,-
Velkomstgave: KYGO A4/300 BT

Få print + digital
Inkluderer:
  • 11 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Velkomstgave (KYGO A4/300 BT)
  • Ny film fra sfanytime.com hver måned
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer

Print + full digital tilgang


6 mnd (6 utgaver) for 425,-
Få print + digital
Inkluderer:
  • 6 utgaver av Lyd & Bilde printutgaven i posten
  • Digitalutgaven
  • Tilgang til alle tester på Lyd & Bilde
  • Ukentlig nyhetsbrev
  • Vår testbase bestående av tusenvis av produkter
  • Lagre dine favorittartikler
  • Alle nyheter, anmeldelser og guider
  • Våre journalisters analyser og kommentarer
Arlo Go

Arlo Go

Med Arlo Go kan du overvåke hagen, garasjen eller campingvognen. Mulighetene er mange, men prisen er til å ta og føle på.

Legg til som favoritt
IKEA Symfonisk

IKEA Symfonisk

En smart introduksjon til det beste multiromsystemet til en meget attraktiv pris.

Legg til som favoritt
Get boX

Get boX

Den nye TV-boksen fra Get er et sterkt argument for å oppgradere, vi har prøvd den.

Legg til som favoritt
Aune S6 Pro

Aune S6 Pro

Aune S6 Pro er både DAC og hodetelefonforsterker, men best hvis du kan utnytte begge deler.

Legg til som favoritt
Laget for iPod
Pris: 1200 kr
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
Produkter i testen
Krystallklar
Med disse hodetelefonene går man ikke glipp av noe, hver enkelt liten detalj høres klokkeklart. Men det kan bli i meste laget.

Ultrasone er et relativt ubeskrevet blad her hjemme, men de har skapt seg et navn blant studioteknikere og musikere, og etter hvert også i hi-fi-kretser. Denne modellen hører til de rimeligere modellene fra Ultrasone. De bruker en teknikk kalt S-Logic som sørger for å vinkle lydbølgene fra membranen slik at de tar en omvei før lyden når øregangene. En relativt effektiv teknikk, som dessverre fører til et diffust stereoperspektiv, og noen mindre flatterende problemer.
Klangbalansen er for eksempel veldig slank i mellomtonen, skarptrommer drukner nesten i den litt for voldsomme bassen, og s-lyder og andre lysere toner kommer vel godt fram i lydbildet. Gi hodetelefonene noen timer og det blir litt bedre balanse i lydbildet, men det er den fremragende detaljrikdommen og gjennomsiktigheten som er styrkene til Ultrasone-hodetelefonene.

Som for øvrig er produsert samme sted som Skullcandys SK Pro, for bøylen er identisk ned til den minste skrue. Men lyden er veldig forskjellig. Ultrasone har dessuten hoppet over flere av plastdetaljene til Skullcandy og satset på lettmetall på klokkene. Som er lukket og derfor ikke slipper inn særlig med lyd utenfra. Klokkene er små, men likevel komfortable, og HFI 580 sitter godt på hodet med putene omsluttende ørene.

Hodetelefonene er både foldbare og lette å drive for en iPod. Men man bør eksperimentere med equalizeren på spilleren for å finne klangbalansen som passer best, for dette er som nevnt langt fra de mest klangnøytrale hodetelefonene man kan tre over ørene.

Den luftige og analytiske karakteren til Ultrasone HFI 580 vil utvilsomt tiltale mange som ikke er veldig opptatt av naturlig og nøytral klang. Mens strykere mangler klangbunn får trommer og bass vekt og fylde i massevis. Samtidig er lydbildet rikt på detaljer og skarpt fokusert, men surroundeffekten – som den noe upresist kalles – gjør ingenting positivt for stereoperspektivet.

Bassjefen
Overlegen komfort og sjukt fet bass vil tiltale mange, men holder ikke helt inn for de stilige Sony-hodetelefonene.

Overlegen komfort og sjukt fet bass vil tiltale mange, men holder ikke helt inn for de stilige Sony-hodetelefonene. Når Sony kaller hodetelefonene for XB som betyr ekstra bass, så ville de fleste blitt skuffet om de ikke sparket skikkelig ifra i de laveste oktavene. Noe det til gjør til gangs. Alle som elsker hiphop, rapp, disko, metall, rock, ja kort sagt all musikk som ofte gjør seg med litt ekstra trøkk i bassen, vil bli overlykkelige med disse hodetelefonene.

Sonyene har 50 mm store membraner som dekker mesteparten av øret, og de skuffer ut fet og potent bass i mengder. Dessverre farger det også lydbildet, og klassisk musikk er fullstendig håpløst med disse hodetelefonene. Mellomtonen farges av bassen, og selv om diskantgjengivelsen både er distinkt og tydelig, åpner aldri lydbildet seg skikkelig opp. Men massive elgitarer og trommer lyder sjelden så kraftfullt som på XB700, og for de som blåser i klassisk musikk (og en del andre sjangere) og legger mest vekt på at skallen brister under vekten av all bassen, må XB700 være perfekte til prisen.

Komforten er helt overlegen. De store, myke putene dekker godt rundt selv store ører og fordeler trykket nesten perfekt på hodet. Samtidig er det fullt mulig å drive dem med en iPod, og det med meget godt resultat. Og da kan man alltids bruke equalizeren på iPoden til å dempe bassen, skulle det bli for mye av det gode.

Sony MDR-XB700 anbefales med forbehold. Til kritisk lytting er de ubrukelige, til det er klangbildet for farget og for bassdominert. Men for andre igjen er dette den perfekte hodetelefonen, og da må vi medgi at man får mye for pengene. Solid kvalitet, fet lyd og fantastisk bærekomfort er XB700 i et nøtteskall.

Rock'n Roll
Spreke farger og MP3-tilpasning til tross, Skullcandy har forbedringspotensial der det merkes best. På lyden.

Hvis man ser bort fra den kule designen og de forskjellige fargene hodetelefonene kan leveres i, og legger mer vekt på hvordan de spiller, så falmer bildet av SK Pro litt. De spiller slett ikke verst, her er rikelig med potent bass, klangbalansen er ujevn, men de lyder likevel behagelige og kan spille høyt når det trengs. Lydbildet er relativt åpent og de rocker skikkelig på basstunge låter. Resten av toneområdet mangler raffinement, og vokaler mister den klangfylden andre hodetelefoner i testen ikke har problemer med å få fram. Diskanten og mellomtonen er litt for innesluttet til at SK Pro utmerker seg som allround-hodetelefon.

Øreklokkene er ikke veldig store, likevel vil de fleste finne dem komfortable å ha på. De sitter skikkelig godt på hodet og egner seg utmerket til fartsfylte uteaktiviteter. Plastkvaliteten er ikke like overbevisende alle steder, ikke til 1400 kroner, men mange vil naturligvis falle for både designen og de kule fargene SK Pro finnes i. Spiralkabelen er stiv, men kan strekkes nærmere fire meter, og hodetelefonene kan foldes sammen. Hvilket gjør dem utmerket til bærbart bruk. Også fordi de er lette å drive for eksempelvis en iPod, og spiller tilstrekkelig høyt. De demper lyd utenfra svært godt, og det gjør dem enda bedre egnet til utebruk fordi musikken slipper å slåss om oppmerksomheten med støy utenfra.

Skullcandy SK Pro er hodetelefonen for de som liker å kle seg gjennomført fra topp til tå, gjerne kombinert med god lydkvalitet, men vekt på potent bass. De vil neppe bli skuffet over SK Pro, som spiller engasjert og med trøkk nok i bassen til at det er moro å ha dem på. God støydemping gjør at de også passer for dj-er, men til finlytting i godstolen finnes det bedre hodetelefoner der ute for pengene.

Balansert og best
Ingen tvil. God komfort og balansert lyd gjør Sennheiser HD555 til et kupp til prisen.

Sennheiser HD555 kan et triks bare et par andre av hodetelefonene i testen klarer, den får musikken til å høres mer tredimensjonal ut. Ikke bare slik at man føler at musikken kommer utelukkende fra venstre eller høyre, men den skaper dybde i lydbildet i tillegg. Sammen med AKG K530 er dette den mest raffinerte og velbalanserte hodetelefonen å lytte til. Detaljrikdommen er stor, og mellomtonen åpen og fokusert. Lydbildet er litt fyldigere og bassen bedre artikulert enn på AKG-ene, men forskjellen er ikke stor. Disse er perfekte for musikklytteren med variert musikksmak, for de takler både Mozart og Metallica med bravur.

Kvaliteten og komforten er fortreffelig. De fløyelskledde putene er ellipseformet og passer rundt de fleste ører, samtidig som de sitter godt på hodet og er komfortable å ha på over tid. Øretretthet er ikke et tema her, og kvaliteten virker å være gjennomtenkt i alle ledd.

HD555 leveres med en adapter som gjør det mulig å bruke iPoden på dem. Og det fungerer utmerket. De er både effektive nok og lyder så balansert at de takler både CD-er og MP3-filer. Siden de først og fremst er beregnet på hjemmebruk, er de ikke særlig bærevennlige. Ikke kan de brettes, og ikke kan de vris slik at de ligger flatt i bagen.

Så selv om HD555 lett lar seg drive av iPoden, er det til langvarig lytting av musikk at man merker hvor raffinert og balansert lyd man kan få i denne prisklassen. Sammen med AKG-ene får man her den beste lydkvaliteten i testen, men Sennheiser HD555 har akkurat så mye fyldigere klang, kraftigere bass og åpnere lydbilde at de tar førsteplassen foran AKG K530 med et hestehode.

Tungvekter
Testen største og tyngste når dessverre ikke opp i tetgruppen, men passer likevel til mangt.

De tunge Koss-hodetelefonene lyder slett ikke verst. Dessverre  for PRO4/AAAT finnes det bedre lyd til prisen, også fra Koss selv. Hodetelefonene lyder relativt godt balanserte, med fast og potent bass. Godt egnet til de som spiller mye rytmisk musikk med vekt på perkusive instrumenter. Klangen fra instrumenter som i hovedsak ligger i mellomtonen lyder pregløst, farget og i mange tilfeller innesluttet. Og disse er ikke klangnøytrale i særlig grad. Vokaler blir derfor liggende litt bak i lydbildet, og diskanten åpner seg aldri skikkelig opp. Resultatet er en velbygd, men litt blodfattig hodetelefon dog uten spesielle kvaliteter, noe som likevel gjør den til en prisgunstig allround-hodetelefon.

Bærekomforten kan man definitivt stille spørsmålstegn ved. Koss Pro4/AAAT er tyngst i denne testen, og selv om den har sjenerøse puter i kunstskinn som dekker godt rundt øret, kan man risikere å bli sliten i hodet av å ha disse på over lengre tid. De virker bra satt sammen, dels på grunn av vekten, og metallbøylen som holder hodetelefonene sammen.
Disse kan ikke, og er ikke beregnet brukt sammen med en iPod eller en annen MP3-spiller. De er altfor tunge å drive for bærbart utstyr, og vår erfaring er at de kan lyde merkbart bedre når de kobles til en god hodetelefonforsterker, enn rett fra hodetelefonutgangen på en vanlig forsterker. Eller receiver.

Koss PRO4/AAAT kjennetegnes ved at den ikke utmerker seg spesielt på noen områder. Lydkvaliteten er godkjent, men heller ikke mer, dog med forbehold om at man har en kraftig separat hodetelefonforsterker tilkoblet. Da rykker den opp en karakter på lydkvalitet, men slik PRO4/AAAT spiller uten, holder det ikke i dette selskapet. Den høye vekten trekker dessuten ned helhetsinntrykket, fordi den reduserer bærekomforten over tid.

Stille i studio
De store Koss-ene lukker verden ute, og overlater deg i musikkens favn.

Ved første gangs lytting høres Koss MV-1 nesten identisk ut som Koss’ andre hodetelefon i denne testen, PRO4/AAAT. Men de dyrere MV-1 er bedre balansert og har både potent og kontrollert bass. Hodetelefonen virker mer behersket uten at den av den grunn har svakere dynamikk, snarere tvert imot. Eminent støydemping gjør dessuten at man hører mindre av alt som foregår utenfor øreklokkene, og mer av det som foregår inni.

Klangbalansen er utpreget behagelig, og vårt testeksemplar hadde mindre av den betoningen som farget mellomtonen i PRO4/AAAT. Disse kan man godt bruke til studiomiksing og dj-bruk, for de lyder både åpent og balansert nok til at man hører hva som foregår i på miksebordet.

De veier relativt mye, med 370 gram på vekten er det bare det andre Koss-paret som er tyngre, men komforten er litt bedre. Dels fordi MV-1 har de samme store putene som legger seg rundt ørene, og dels fordi de ikke har samme trykk/vekt på ørene som de tyngre PRO4/AAAT.

Bærbart utstyr er det ingen vits å koble til, selv om de kan foldes sammen og blir mer bærbare. Selv om vi registrerte litt bedre følsomhet på MV-1 sammenlignet med det andre Koss-paret, så får man ikke opp lydtrykket med bærbart utstyr tilkoblet. MV-1 er ikke i samme grad avhengig av en separat hodetelefonforsterker som det billigere Koss-paret, men vår erfaring var at også disse lød et par hakk bedre med kraftigere forsterker.

Koss MV-1 er en ypperlig mikse- og dj-hodetelefon. Knallbra støydemping og balansert klang, kombinert med potent og stram bass, gjør dem lett å like. Man finner større detaljrikdom, mer raffinement og mindre farget lyd andre steder, men disse hodetelefonens primære kvaliteter gjør dem godt egnet til det vi anser som målgruppen. Musikere og dj-er.

Mye for pengene
Minst og billigst, men slett ikke verst. Komforten kunne dog vært bedre.

Selv om dette er testens rimeligste, er de ikke dårlige. Men dessverre overbeviser de heller ikke. Klangbalansen er ujevn, det er litt mye mellombass, slank og tilbaketrukket mellomtone, og begrenset luftighet i diskanten. Men de lyder åpent og er relativt detaljerte, klangbalansen er dog noe slank. Mens elgitarer lyder fett fordi mellombassen stikker seg fram og fargelegger klangen, lyder akustiske gitarer slankt og klangfattig. Instrumenter med mange undertoner mister litt av karakteren, og dette er ikke hodetelefonene man sjekker lydmiksen på strykere med.

Komforten er ikke verst, men de små putene er så grunne at selve hodetelefonens plastbeskyttelse foran membranen, klemmer på øret. Ikke særlig behagelig over tid. Og selv om de er små og lette, kan de ikke brettes såpass at de tar lite plass i bagen.

Men så er de åpenbart ikke beregnet på bærbart utstyr. Selv om de er enkle nok å drive for en iPod, så leveres de med en stor 6,3 mm jackplugg. For hodetelefonene er faktisk primært beregnet på studiobruk, selv om det skal medgis at det er vanskelig å se hva slags fordel man skulle ha av å bruke D40fs i en kritisk studiosituasjon. Da har Audio Technica bedre produkter, som egner seg langt bedre enn disse.

Audio Technica ATH-D40fs tåler mye kraft, og kan brukes på en iPod vel å merke med en overgangsplugg, men de lyder for ubalanserte til å få vår uforbeholdne anbefaling. De koster ikke all verden, og de er små og lette, men det rekker ikke til pallplass engang for disse hodetelefonene. Bra til prisen, men heller ikke mer.

Hvit eleganse
I trendy hvitt og med nydelig komfort, er de prisgunstige AKG-ene et godt kjøp.

Og de lyder bra. Veldig bra faktisk, og K530 er en av de beste allroundhodetelefonene i testen. Klangbalansen er relativt nøytral. De spiller med engasjement og lyder åpne og fokuserte. Vokaler og akustiske instrumenter kommer bedre fram her enn på de fleste hodetelefonene i testen, og selv om noen vil mene at bassen er i slankeste laget, så er den stram og kontrollert. Her er det mulig å høre rikelig med detaljer i lydbildet, uten at det overskygger det vesentligste, nemlig helheten. Fra topp til bunn er AKG-ene lyttevennlige og tydelige. Selv diskanten er luftig og fokusert her, og litt mer klangfylde er det eneste vi egentlig savner.

De sitter godt på hodet med puter som ligger rundt i stedet for rett på øret. Relativt lav vekt gjør dem behagelige å bære på over tid, og både design og kvalitet er blant de tiltalende elementene ved K530. Eneste minus er kunstskinnet putene er trukket med, klamme ører kan bli resultatet dersom man ikke klarer å legge fra seg AKG-ene i tide. Til gjengjeld er den brede og komfortable bøylen kledd i ekte skinn.

Hodetelefonene er lettdrevne og relativt enkle å drive for en iPod. Som de fleste i testen har den 3,5 mm minijackplugg og adapter for 6,3 mm stor jackplugg. Med en iPods equalizer kan man også tilpasse klangen fra AKG-ene til egen smak. Noen vil foretrekke litt mer fremtredende bass, mens andre igjen vil føle for å dempe aggressiv diskant fra dårlige MP3-filer.

Til lytting av det aller meste, er AKG K530 fremragende hodetelefoner. Det er fristende å si at de spiller som de ser ut, elegant, nøytrale som nysnø og raffinert på samme tid. Litt saftigere dynamisk kontrast hadde gjort seg, men så er dette snarere hodetelefonen for de som lytter til musikken i første rekke, og ikke flisespikker på småting. En hodetelefon vi uforbeholdent anbefaler.

    Les også

    Fant ikke noen innlegg.
    annonse