Test av 8 bærbare DVD-spillere

Kino på veien

Piff opp bilturen eller den regnfulle ferien med en bærbar filmspiller. Vi har testet apparatene som gir den beste opplevelsen.

Det finnes mye som kan ødelegge ferien. Masete barn i baksetet på lange bilreiser og mangel på aktiviteter når været er dårlig, er bare begynnelsen. Heldigvis kan begge deler fikses med en bærbar DVD-spiller med skjerm. I bilen kan den monteres på nakkestøtten, på hotellrommet stilles den på bordet, og på hytta kobles den til tv-en. Dessuten kan mange av spillerne også brukes som ekstraskjerm til spillkonsollen, slik at du unngår slåsskamper om hva man skal bruke tv-en til.

Gjennomsnittsnivået på spillerne er høyere i år enn i tidligere tester. Bildebehandlingsteknikken går åpenbart fremover – noe som gir bedre videokvalitet, selv på lavoppløste skjermer. På sjutommers-modellene som denne testen tar for seg er det jo dessverre fortsatt 234-linjers paneler som dominerer. Men takket være de digitale fotorammene, har man fått opp volumet på høyoppløste paneler også i denne størrelsen, og dermed synker produksjonskostnadene. Derfor dukker nå endelig de første 480-panelene opp i modeller til en overkommelig prislapp.

Nye alternativer
Som vi har sett på hjemmekinofronten, er DVD på vei ut. Til tross for det vil nok spillerne leve videre i bærbart format så lenge prisene er lave og folk har en filmsamling hjemme. Men det finnes mer moderne alternativer som vi allerede nå synes kan være interessante å ha med i testen. Først og fremst tenker vi på den første bærbare Blu-ray-spilleren fra Panasonic der vi har lykkes med å få tak i et tidlig eksemplar. Men det er også vanlig at forretningsreisende med bærbar pc slår av kalkylene når dagen er slutt og setter på en film i stedet. Flere og flere kommer nå med innebygde Blu-ray-spillere, og vi har derfor tatt med et slikt alternativ. Selvsagt er også minnebaserte mediespillere gode for bærbar film. Ta gjerne en titt i kjøpsguiden på www.lydogbilde.no for å lese testene våre av mediespillere og de DVD-spillerne vi testet i fjor.

Slik testet vi
Apparatene ble installert i en gammel, hederlig Volvo. Vi merket oss hvor enkelt det var å feste dem og trekke kablene, samt laste platene. Festene ble gransket for å se om de satt slik de skulle. Vi lyttet ekstra nøye til om det gikk an å høre dialogen i filmene selv når det buldret litt fra trafikken. Bildekvaliteten bedømte vi derimot på skrivebordet der vi satte spillerne side om side med samme film i gang. Vi merket oss hvor enkelt det var å lese teksten og bedømte bildekvaliteten. De ble også utsatt for Video Essentials, og eventuelle problemer ble notert. Men selv om vi formidler disse problemene, påvirket det bare vurderingen hvis de virkelig forstyrret filmopplevelsen. Det er jo tross alt billige apparater, så nivået legges lavt.

Produkter i testen

Grundig DVD-P7850

Multimediasentralen