Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Pro-Ject Xtension

Massiv vellyd

Med denne massive platespilleren tar Pro-Ject steget opp i den eksklusive high-end-klassen.

Skrevet av / 22.11.09 - 23:00
Pro-Ject Xtension
Marius Siste artikler:
Marius

Grammofonen har for lengst fått sin renessanse. Rimelige platespillere fra Rega, Thorens, Numark og Pro-Ject selger godt. Men nå har Pro-Ject, som er best kjent for rimelige platespillere av god kvalitet, lagt listen høyere og lansert sin hittil dyreste platespiller. En kjempe av en spiller, med elektronisk hastighetsregulering, karbonfiberarm og magnetisk oppheng. En oppskrift for suksess i hvert fall på papiret, men i praksis skal det mer til enn eksotiske materialer og teknikk for å vippe de etablerte produsentene ned fra tronen. Med en pris på drøyt 30 000 kroner, plasserer Pro-Ject Xtension seg i samme klasse som Linn Majik LP12, Rega P9 og Thorens TD350 for å nevne noen. Spilleren som veier 20 kilo er hele 55 cm bred, 45 cm dyp og 25 cm høy med støvlokket på, og leveres med en 9- eller 12-tommers karbonfiberarm til enten 32 000 eller 33 500 kroner. Alternativt til 26 000 kroner uten arm. Ikke akkurat småpenger, men Pro-Jects ambisjoner synes godt, fra man pakker opp den store spilleren, til monteringen er ferdig og musikken strømmer ut av høyttalerne.

Karbon
Spilleren leveres med en Project 9cc eller 12cc Evolution tonearm med armrør i karbonfiber, og et invertert armlager med fire ABEC7 kulelagre. Armbasen tillater høydejustering og selve armøret kan dreies lite granne for optimal vertikal vinkling av pickupnålen. Armene leveres med fire motvekter som har ulik vekt, slik at man lettere kan tilpasse armmassen med vekten til pickupen man skal bruke. 12-tommerens effektive masse er 10,5 gram, mens 9-tommerens masse er 8 gram. Fordelen med 12-­tommers armer er lengre avstand fra armbasens akse til pickupnålen. Noe som gir mindre offset – avvik i nålevinkel – når en lengre arm skal svinge pickupen over LP-en. Spilleren leveres i fire utførelser: sort pianolakk, oliventre, epletre eller kirsebærtreutførelse. Alle med et tykt lag skinnende klarlakk.

Magneter
I motsetning til en Linn LP12 eller Thorens TD350, er Xtension blottet for et gyngende fjæroppheng. Den har i stedet fire solide og justerbare føtter som demper resonanser med magneter som holder de to delene som føttene består av, fra hverandre. Samme prinsipp er benyttet på den 5,7 kilo tunge aluminiumstallerkenen. Tallerkenen, som er dempet innvendig og kledd med en 4 mm akrylplate på toppen, drives via en gummirem av en elektronisk styrt motor med pitch-kontroll og hastighetsvalg av 33,3 eller 45 rpm. Det er også mulig å spille av 78-plater, men da må man flytte remmen til et større drivhjul. Legger man på den medfølgende platestrammeren, sikrer man bedre kontakt mellom LP-en og akrylmatten på toppen.

Aluminiumstallerkenen er tradisjonen tro tredd på en stålaksling, med en keramisk kule på toppen. Men magneten hviler også på et magnetfelt, akkurat som de fire føttene på undersiden. To store ringmagneter danner et magnetfelt som rett og slett løfter opphenget nok til at det kobles fra det massive chassiset.

Svært lydbilde
All denne massen har den fordel at – når alt klaffer – så absorberes resonanser ganske godt. Noe som også høres. Spillerens lydbilde endrer seg ikke selv om man spiller høyt og lavfrekvente toner infiserer chassiset. Ei heller om man tramper takten som en rabiat tulling. Spilleren absorberer det meste uten at det merkes på klangkvaliteten. Vårt testeksemplar kom levert med en Dynavector XX2 mk II MC-pickup (se egen rubrikk). Heller ikke den lot seg vippe av pinnen, for ikke å si armen.

Pro-Ject-spilleren lyder sabla fint. Musikken flyter nærmest legato ut i rommet og danner et kjempestort, behagelig og troverdig lydbilde. Ærverdige jazzopptak som Keith Jarrett trio live framstår med en ektefølt liveatmosfære. Sammen med pickupen fra Dynavector tegnes et finmasket og åpent lydbilde foran lytteren. Å mislike det Xtension-spilleren presterer, er umulig. I en personlig fotnote vil jeg bemerke at dette er en platespillerkombinasjon jeg kunne levd lenge med. Når jeg likevel trekker for noe, skyldes det at spilleren ikke makter å hente alle små detaljer og klangnyanser fram i lydbildet. Linn Majik LP12 er ikke mye bedre i samme disiplin, men i likhet med Thorens TD350 er det skarpere fokus i lydbildet og større oppløsning på mikro-detaljnivå. For det meste av tiden er det ikke så viktig, men de små nyansene i Jack DeJohnettes finspill på symbaler blir ikke like tydelig fokusert som jeg hadde håpet på. Det gjelder også i diskanten, hvor jeg opplever at spilleren med fordel kunne hatt evnen til å spille med større gjennomsiktighet og oppløsning.

Men Steinway-klaverets klangdybde kommer fenomenalt godt frem. Instrumentets lavere oktaver har kanskje ikke samme stramme regi som på Thorensen, men er dens likemann på dynamikk og tyngde, og er definitivt ikke noe dårligere enn Majik LP12s rytmiske driv i bassen. Mye av grunnen til at Xtension-spilleren lyder så naturlig fri for lyter, legger jeg i Dynavector-pickupens enestående evne til å grave fram klanger uten unoter fra LP etter LP. Pickupen ble testet med både Dynavectors egen P75 II og Regas IOS RIAA-trinn.
Eldre utgivelser med alt fra Peter Green (ja han fra Fleetwood Mac) til Rachmaninoff og Tchaikovskij, og nyere innspillinger på vinyl med storheter som Radiohead og U2, ga meg alle det samme resultatet. En enestående klangdybde, et stort og troverdig lydbilde og et solid bassfundament løftet musikken opp minst et par divisjoner sammenlignet med rimeligere platespillere.

Konklusjon
Klangrikdommen og det fjellstøe bassfundamentet er spillerens styrke. Med Dynavector XX2 mk II lød Pro-Ject Xtension velbalansert og stort. Lydbildet fikk en skala som kledde orkestre og klassisk musikk godt, samtidig som rock, blues og jazz fikk det drivet i bassen som rytmisk musikk trenger for å engasjere. Kvaliteten er upåklagelig i alle ledd, men en svak mikrofoni bredte seg i høyttalerne når armen ble ført manuelt over sporene på LP-ene. Derfor skulle det vært interessant å teste Xtension med andre armer, og det er kanskje der dens største styrke ligger. Et bunnsolid og nesten dødt chassis med stabil motorstyring, paret med en enda bedre arm, kan være nøkkelen til full klaff for spilleren.

Lyd & Bilde mener

Nydelig klangkvalitet Potent bassdynamikk Stabil motorstyring Dødt chassis 9- eller 12-tommers tonearm Mikrofoni fra armøret Fastmontert signalkabel Størrelsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Scroll to Top