Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Nikon D300s

Forbedret vinner med HD-video

Nikon sjokkerte konkurrentene og gledet markedet med D300. Nå kommer D300s som er enda bedre og har HD-video i tillegg.

Skrevet av / 04.11.09 - 23:00
Nikon D300s
Marius Siste artikler:
Marius

Ingen grunn til å forandre en vinnende oppskrift. Derfor har Nikon beholdt alt som var bra på D300 i nye D300s. Hvilket betyr at det meste er ved det gamle. Og godt er det. Men nye D300s har fått videoopptak. I meget god HD-kvalitet og 720-oppløsning. Dermed er et av de beste speilrefleksene vi har testet blitt enda mer attraktivt.

Tiden flyr. Snart er det to år siden vi testet D300, men tiden har ikke gjort kameraet noe dårligere. Selv om det siden har dukket opp gode kameraer fra konkurrentene, holder bildekvaliteten fra D300 mål i massevis. Bildebrikken med støvfjerning er fremdeles 12,3 megapiksler på D300s. Men foruten inkluderingen av HD-video, har NIkon finpusset litt på ergonomien, økt skuddtakten til 7 bps, lagt inn en ekstra kortplass (SD-kort), stille eksponering  (Quiet Mode)og gitt oss mikrofoninngang, kontrastbasert autofokus og utvidet Nikons velfungerende Active D-Lighting-meny.

HD-video
Man skal se nøye etter for å se hva som er endret. Nikon har erstattet multifunksjonsknappen til høyre for den 3-tommer store skjermen, men samme som på D700, med en knapp i midten som starter og stopper videoopptak. Kameraet har en innebygget mikrofon, som man kan regulere følsomheten på, og en mikrofoninngang på siden for tilkobling til en stereomikrofon. Som kan gi langt bedre lydkvalitet på opptakene. Som man for øvrig kan redigere start og stoppunktene på i etterkant av opptaket. Skyter man video i 720p HD-oppløsning, kan man skyte maksimalt 5 minutters sekvenser i 24 fps (bilderammer per sekund). Nok for mange, men lengre reportasjer må da skytes i sekvenser, noe de fleste uansett vil gjøre. En fem minutters statisk scene er ikke noe man trenger. Videoopptak kan man selvsagt gjøre i VGA-oppløsning også, men da med maksimalt 20 minutters sekvenser. Opptakene lagres i AVI-format med Motion JPEG-komprimering, uansett valgt oppløsning.

Autofokus og hastighet
Den 3-tommer store skjermen med 920.000 punkters oppløsning brukes som søker under videoopptak. Da kan man velge vatervisning av horisonten på skjermen, slik at man lettere holder kameraet vannrett når man tar opp. Kameraet kan fokusere når det er stillet til Tripod Mode, bare trykk inn AF-ON-knappen på baksiden. Men husk at den integrerte mikrofonen plukker opp støyen fra fokusmotoren på Nikon-objektiver som ikke har SWM-motorer som er relativt stillegående. Mens vi snakker om stillegående, skrur man funksjonshjulet til venstre for prismehuset til Q, får man mykere speilbevegelse, og speilet felles ikke ned før man har sluppet utløserknappen. Forskjellen med og uten Quiet Mode er ikke stor, men i enkelte tilfeller kan den likevel være nyttig.

Resten av kameraet er som D300, med en bildeprosessor hvor man kan stille 12- eller 14-bits prosessering man kan selv stille dette i oppsettmenyen. Da har man valget mellom finere kontrast- og fargegraderinger i 14-bit, eller, men får også bildefiler som tar mer plass og litt tap av skuddhastighet på serieopptak.
Man kan skyte serier opp til 17 eksponeringer i NEF-format (Nikons RAW-format) med en hastighet på 7 bilder per sekund i 12-bits prosessering, og opptil 44 eksponeringer i høyeste JPEG-kvalitet. Eller opp til 8 bps med vertikalgrepet MB-D10 og Nikons EL-4a batteripakke.

Man kan velge komprimeringsgrad på JPEG-filer i tre trinn, og kombinere lagring av JPEG og NEF (RAW)-format. Filene kan lagres på samme minnekort, eller man kan lagre JPEG på SD- og råfiler på CF-kortet. Kameraets 51-punkts autofokussystem har 3D-tracking som følger bevegelige objekter, og man kan se fokuspunktene flytte seg  etter hvor motivet i søkeren.

Bildekvalitet
Det solide kamerahuset er som på D300 i magnesiumforsterket aluminium med  gummipakninger for å holde støv, skitt og regnvær ute. Selv om kameraet er både stort og tungt, ligger det godt i hånden. Nikon-brukere trenger ingen tilvenning, og migrerer man fra Canon, Sony eller Olympus er det ikke akkurat noen nedtur å få et D300s i hånden. Søkeren er fremdeles blant markedets beste med 100 prosent dekning av bildeflaten. Kameraet lysmåler er også blant det bedre som finnes. 3D Color Matrix II tar hensyn til fargene i motivet, ikke bare lyset i gråtoneskalaen. Den kombinerer utmerket med kameraets Active D-Lighting som kompenserer for faren for utbrente høylys i motivet uten at detaljer forsvinner i mørke deler av motivet. Nikon har oppgradert Active D-Lighting på D300s, slik at man nå får valget mellom automatisk og ekstra kraftig Active D-Lighting i tillegg til høy, normal og avslått. D300s ble testet med et utvalg Nikkor-objektiver. Den nye AF-S 10-24mm f3,5-4,5 (tilsvarer 15-36mm på D300s med 1,5 x beskjæringsfaktor), AF 50mm f1,8 og den oppgraderte superzoomen AF-S 18-200mm f3,5-5,6 G II med integrert bildestabilisator (Vibration Reduction).

Bildestøy er svært godt kontrollert og knapt et tema på D300s. Støynivået er som fra forgjengeren D300, blant det laveste vi har sett. Selv på bilder med 3200 ISO lysfølsomhet, hvor også fargestøyen er godt kontrollert. Når lysfølsomheten stilles til 6400 ISO, kan man tydelig se kraftig fargestøy, og synlige korn på bildene. Og som på D300, har D300s kraftigere støydemping på JPEG-filene enn RAW-filene, som også reduserer detaljgjengivelsen på JPEG-filer hvis man har valgt fra normal til kraftig støydemping oppsettet. Heldigvis kan man fortsatt velge hvor kraftig støydemping kameraets bildeprosessor skal foreta. Fra null til høy, i fire trinn. Fargegjengivelsen og bildedynamikk er som ventet helt i toppklasse. Strålende fargetonalitet og gjengivelse av hudtoner kombineres med ypperlig hvitbalanse.

Videooppløsningen meget høy, men bildefrekvensen på 24 fps begrenser hvor mye man kan panorere før videoen blir hakkede. Og den innebyggede mikrofonen plukker nådeløst opp fokusstøy fra objektiver som AF-S 18-200mm, vind og er for følsom for mikrofoni, som at man flytter fingre for å betjene zoom, fokus, eller andre knapper på kameraet.

Konklusjon
I denne testen har vi vektlagt bildekvaliteten på stillbilder, og tatt med muligheten for HD-video med i vurderingen som en bonus. Begrenset bildefrekvens og fokusmuligheter gjør ikke D300s til førstevalget for de som trenger video på et speilreflekskamera. Men for de som skal ha det beste verktøyet til foto, er D300s fremdeles standarden i prisklassen, og det mest komplette speilreflekskameraet der ute i sin klasse for krevende og kresne fotografer som ikke kan leve med mange begrensninger.

Lyd & Bilde mener

Meget god oppløsning og kontrast Presis lysmåling HD-video med mikrofoninngang Stor og tung Høyt priset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Lyd & Bilde
Scroll to Top