• Bildesensor/oppløsning: CCD/10,2 Mp effektivt
  • Optikk 18-55mm VR II
  • (27-82,5mm) f3,5-5,6
  • Zoom: 3 x
  • Lagring: SD/SDHC-minnekort
  • Skjerm: 3", 230.000 punkter

Nikon D3000 erstatter den kompakte speilrefleksmodellen D60, og er noe av det enkleste man kan finne blant speilreflekser. Fordi kameraet er blottet for kompliserte funksjoner og unødvendige knapper og ratt. D3000 bruker samme 10,2 megapiksler bildebrikke med automatisk støvfjerning som D60, men her er det flere fokuspunkter for mer presis autofokus, og Nikons 3D fokussporing som holder følge med bevegelige motiver.

For å gjøre lærekurven overkommelig for førstegangskjøpere av et speilreflekskamera, har D3000 fått en guidemeny som man velger fra innstillingsrattet på toppen av kameraet. Da forteller man kameraet hva man skal ta bilde av, kameraet guider deg til passende innstillinger i det motivprogrammet som passer best, og så kan man i tillegg gjøre endringer av innstillingene dersom man følger for å endre noen av dem. Alt foregår på norsk menyspråk, og man kan også guides gjennom vis og slettmenyene og kameraoppsettet.

Brukervennlighet
Man kan også velge et av sju motivprogrammer direkte fra innstillingsrattet, og når man blir mer dreven, lære mer ved å ta kontroll over eksponeringen, med enten hel- eller halvmanuell eksponeringskontroll. I form av lukker- eller blenderprioritert automatikk, og full manuell eksponeringskontroll. Med manuell styring av både lukkertid og blenderåpning. Den grønne innstillingen med grønn merking, forenkler bruken enda mer, fordi kameraet styrer alt selv. Sikt, zoom og trykk på utløseren. Trenger motivet blits, så spretter den opp når kameraet krever det. Helt av seg selv.

Bildekvalitet
D3000 har artige bildeeffekter som miniatyreffekt og fargefiltre, som man kan legge på bildene man har tatt. Retusjeringsmulighetene er mange, og man kan lagre JPEG-kopier av råfiler etter at bildene er tatt i råformat. Men merkelig nok kan man ikke lagre råfiler og JPEG-filer med JPEG i høyeste kvalitet samtidig. Bortsett fra slike logiske brister, er D3000 et suverent kamera for de som vil lære seg mer om foto med et kamera som ikke legger terskelen for å lykkes for høyt. Som D60 før det, er D3000 er meget betjeningsvennlig kamera med høy bildekvalitet.

Fargegjengivelsen er strålende, men litt overmettet i standardinnstillingen. Bildestøyen er beskjeden opp til 1600 ISO, og kameraets lysmåler og fokuspresisjon er fremragende. Bildedynamikken både med og uten Active D-Lighting, som justerer dynamikken automatisk, er meget høy, det eneste vi har å trekke for er fortegningen og varierende skarphet fra det medfølgende zoomobjektivet. Som ligger et hestehode bak Olympus  ZD14-42mm i begge disipliner, men er både skarpere og leverer bedre kontrast enn Canons EF-S 18-55 IS zoom som det også er naturlig å sammenligne med.

Nikon D3000 er aggressivt priset og et meget godt valg for de som tenker å bytte fra kompaktkamera til speilrefleks. Da får man mye høyere bildekvalitet og langt flere muligheter og større fleksibilitet dersom man velger D3000. Bildekvalitetene er den beste vi har sett til prisen, kameraet er enkelt å bruke og behersker de fleste situasjoner. Nikon D3000 er perfekt for nybegynneren med ambisjoner.