annonse
annonse

Genelec 8330A

Lyden er best i studio

Denne aktive høyttaleren spiller musikken som studioprodusenten mikset den.

Pluss
Lyden er klokkeren, og her er mange digitale muligheter, blant annet avansert men brukervennlig romkorreksjon.
Minus
Den spiller ikke helt kraftig nok til stuebruk. Uten etterjustering kan romkorreksjonen resultere i en veldig naken og analytisk lydkarakter.

Hi-fi-utstyr dreier seg gjerne om å gjengi musikken på en mest mulig engasjerende måte, og lydkvalitet kan derfor være en svært subjektiv affære. Men for en lydtekniker som skal høre alt som ligger på et opptak, for å kunne legge til eller trekke fra det som skal til for å oppnå en perfekt musikkinnspilling, så må lydsystemet være så nøytralt og avslørende som mulig. Dette gjelder ikke minst for høyttalerne, altså monitorene, som må være i stand til å gjengi ethvert instrument som det låter på innspillingen. Enhver detalj, styrker som svakheter, må komme frem, slik at man kan vurdere om noe må forandres.

Slikt krever en lineær frekvensrespons og en upåklagelig timing og faselinearitet. Dynamikkområdet må også være stort nok, men for et par med nærfeltsmonitorer er det langt viktigere at høyttalerne har et lavt støygulv, enn at de må spille veldig høyt. Dette fordi en tekniker sjeldent befinner mer enn en meter fra høyttalerne.

Men er ikke slike egenskaper også gull verdt for en musikkelsker? Tenk deg å kunne oppleve musikken som lydteknikeren og produsenten hørte den i studio! Når de har sagt seg fornøyd og ferdig med en innspilling, så må det jo være den optimale måten for oss å høre musikken på!

Anerkjent monitorprodusent
Finske Genelec er blant verdens mest anerkjente produsenter av studiomonitorer, og vi har tidligere fått noen hakesleppopplevelser av deres koaksiale treveishøyttalere 8351A og den større 8260A. Men dette er relativt dyre monitorer til henholdsvis 66.000 og 97.000 kroner for et par, og dermed uaktuelle for folk flest. Hva så når man skalerer det hele ned til en kompakt toveismodell til drøyt 15.000 kroner pr. par? Bare litt mer enn høyttalere som de fantastiske Dynaudio Excite X18, men til gjengjeld er forsterkeren inkludert i høyttaleren, og dermed også i prisen. Alt du trenger i tillegg er en forforsterker, eller en volumkontroll som Genelec selger ved siden av til en knapp tusenlapp.

Se Genelecs egen produktpresentasjon i videoen over.

 

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Digital monitor
Si hei til 8330A, som er medlem av Genelecs SAM-familie (Smart Active Monitoring). Den er faktisk digital, og har en XLR digitalinngang av profesjonell AES/EBU standard. Den har dessuten innebygd digitalprosessor (DSP) som er klargjort for Genelecs romkorreksjon AutoCal. Genelec har sett nødvendigheten av å utvikle et romkorreksjonssystem, siden stadig flere lydteknikere sitter i et lite kontrollrom med nokså dårlig akustikk. AutoCal gjør det mulig for høyttalerne å oppføre seg noenlunde likt, uavhengig av hva slags miljø de blir satt inn i. Slikt kan selvsagt også være en fordel for oss vanlige musikklyttere, spesielt om høyttalerne skal brukes på PC-bordet.

Diskantelementet sitter i en lydbølgeleder for å hindre diffraksjoner og forvrengning. På baksiden sitter både analog og digital inngang, samt nettverkskontakter for å sammenkoble flere høyttalere. Foto: Genelec
Diskantelementet sitter i en lydbølgeleder for å hindre diffraksjoner og forvrengning. På baksiden sitter både analog og digital inngang, samt nettverkskontakter for å sammenkoble flere høyttalere. Foto: Genelec

 

Nettverk
Nettverkstilkoblinger på baksiden er ikke for strømming eller digital lydoverføring fra PC, men for å koble flere høyttalere i nettverk. Du kan koble inntil 30 høyttalere og subwoofere sammen i et nettverk, i stereo så vel som 5.1 surroundlyd. Og du kan velge om høyttalerne skal kobles digitalt eller analogt. For å kunne utnytte nettverkstilkoblingene og romkorreksjonen, er det nødvendig med tilleggspakken GLM 2.0 Monitor Manager System, til 3.700 kroner. Her følger både programvare med intuitivt brukergrensesnitt, i tillegg til en høykvalitets målemikrofon. Uten denne pakken fungerer høyttalerne bare som et helt vanlig par analoge monitorer. Du kan selvsagt kjøpe denne pakken ved en senere anledning.

Med pakken GLM 2.0 får du målemikrofon og programvare for å konfigurere høyttalerne og tilpasse dem til rommet. Foto: Genelec
Med pakken GLM 2.0 får du målemikrofon og programvare for å konfigurere høyttalerne og tilpasse dem til rommet. Foto: Genelec

 

Lyden som vanlig monitor
Jeg har faktisk hatt høyttalerne i et halvt år, men ikke funnet plass til dem før nå. I det lengste brukte jeg dem som helt vanlige monitorer til PC-en min, balansert tilkoblet en Hegel HD12 DAC med volumkontroll. Lyden er meget fokusert, uten å låte stresset eller sterilt på noen som helst måte. Sammenlignet med for eksempel de langt rimeligere Kef EGG med separat subwoofer, har de ikke samme dypbass, men et langt større og uanstrengt mellomtoneområde, og mye mer oppløsning oppover i overtonene. Enten det er Tidal, Spotify eller radio som står på, er lyden ytterst detaljert, samtidig som den faktisk engasjerer – i motsetning til hva mange tror om studiomonitorer. Stemmer og gitarer imponerer meg mest. Det er klokkeklart, samtidig som det er nok bunnklang til at det funker uten subwoofer. Med et ytterst spikret stereoperspektiv, hvor sentrum nesten høres ut som det kommer fra en dedikert senterhøyttaler. Det skulle bare mangle at det låter vesentlig bedre enn et par trådløse PC-høyttalere til 5.000 kroner, men også sammenlignet med dyrere saker byr 8330A på heftig lyd. Jeg kan nevne de passive Dynaudio Excite X18, som til 13.000 kroner også låter meget bra og dessuten har en større bass, men som ikke har samme snert og detaljrikdom i mellomtonerområdet. Og da kommer forsterker i tillegg i prisen.

8330A kan styres med forforsterker, eller kjøp Genelecs volumkontroll. Foto: Genelec.
8330A kan styres med forforsterker, eller kjøp Genelecs volumkontroll. Foto: Genelec.

 

Med romkorreksjon
Når jeg har høyttalere plassert på kontorpulten, plasserer jeg dem på hver sin sokkel, for å frigjøre dem fra pultflatens resonanser. Mye kan brukes, for eksempel et par feite ruller pakketeip(!). Likevel vil diffraksjoner fra pulten fremdeles påvirke lyden og skape en litt kunstig klang. På tide å prøve med AutoCal romkorreksjon. Det grafiske PC-grensesnittet på programmet GLM 2.0 er uhyre enkelt, her velger du hvordan hver høyttaler er plassert i rommet, om den er venstre eller høyre (ved digital tilkobling), og om du bruker subwoofer – som for øvrig må være av merket Genelec og støtte dette systemet. Jeg har hatt 7350A for anledningen, til 11.300 kroner.

Forskjellen med og uten korreksjon er stor. Grums som oppstår i nedre mellomtoneområde og i bassen ryddes opp i – uten nåde. Det betyr at musikken står nakent frem med alle sine detaljer, på godt og vondt. For en lydtekniker er dette gull verdt, da man hører alt som foregår på opptaket. Men det gjør også at alt annet enn de beste innspillingene låter spinkelt og blodfattig. Spesielt popproduksjoner, hvor transientene, og dermed livet i musikken, er kuttet strupen på. Veldig mye musikk låter veldig flatt.

Subwooferen 7350A er monitorenes perfekte følgesvenn. Foto: Genelec
Subwooferen 7350A er monitorenes perfekte følgesvenn. Foto: Genelec

 

Subwoofer tilkobles
Subwooferen kobles til, noe som hjelper en hel del. For det første integreres den enkelt og sømløst, det er vanskelig å høre at bassområdet kommer fra en separat høyttaler. For det andre gir den mer bunnklang nederst i oktavene. Selv flat popmusikk får mer liv, men best låter dynamiske og pustende innspillinger. Et flygel får stor kropp, en kontrabass låter fyldigere, og musikken får generelt en svartere bakgrunn, med mer ro og med enda mer snert når den skal.

Fremdeles opplever jeg lyden noe sterilt. Det mangler varme. Frem med den digitale tryllestaven, nemlig Sound Character Profiler som man finner i kalibreringsprogrammet. Her finner jeg funksjonen ”strength”. Denne aksentuerer det øvre frekvensregisteret, og ved å trekke denne ned for eksempel fem hakk, runder den pent av nedover i diskantområdet. Resultatet er en varmere, rundere lyd. Det er mye man kan leke seg med, for eksempel dra subwooferen litt opp i nivå, for å tilføre mer fylde og varme.

Men det viktigste er kanskje å koble høyttalerne digitalt fremfor analogt. Det gir bedre kontroll over et nettverk av mange høyttalere, men det gir også enda litt mer liv og dynamikk i musikken. Dette fordi man slipper to ekstra konverteringer. Det blir mer sprut i musikken, rett og slett.

Som stuehøyttaler
Ok, så vi har konstatert at 8330A fungerer ypperlig som en nærfeltsmonitor, også for musikklyttere. Men hvordan fungerer den i stua?

Satt på et par stativer i vårt lytterom – som er noe mer dempet enn en stue, men ikke overdempet på noen måte – gjør monitorene en til dels god jobb. De har egentlig bare én ulempe: de spiller ikke høyt nok. Man skal ikke dra på veldig før lysdioden i front blinker og indikerer at det klipper i forsterkerdelen. Til vanlig musikklytting med dagligdags lydnivå fungerer de helt fint – enda bedre med subwoofer – men det blir aldri riktig sving over sakene når man skal dra på. I stua ville jeg derfor heller hatt noe annet. For eksempel de nevnte Dynaudio Excite X18, med en ordentlig forsterker.

Konklusjon
Genelec 8330A er en finfin studiomonitor, som er alt en lydtekniker trenger for å skru optimal lyd på enhver musikkinnspilling. Men med sine kvaliteter er den også en meget god musikkformidler, som gjør den til et godt valg også om du ikke skrur lyd selv. Lydbildet formidles ærlig og upolert, med flott dynamikk og oppløsning. Selv med to høyttalere koblet som et helt vanlig par til en forforsterker, eller Genelecs volumkontroll til en tusenlapp, skal du lete lenge etter bedre PC-høyttalere i prisklassen.

Men det er med ekstrapakken GLM 2.0 og subwooferen 7350A at magien skjer. Da får du avansert digital romkorreksjon med et svært enkelt brukergrensesnitt, og skikkelig klangbunn i bassinstrumenter. Plutselig er prislappen over 30.000 kroner, men det kan være vel verdt det, spesielt om du har vanskelig akustikk. Den gode nyheten er at du kan starte med høyttalerne og oppgradere siden.

Som høyttalere i stua ville vi nok valgt noe annet, rett og slett fordi 8330A ikke spiller riktig høyt nok før det klipper i forsterkeren.

Med programvaren er det enkelt å konfigurere antall høyttalere, og hvor de er plassert, for best mulig tilpasning. Illustrasjon: Skjermdump
Med programvaren er det enkelt å konfigurere antall høyttalere, og hvor de er plassert, for best mulig tilpasning. Illustrasjon: Skjermdump

 

Rød kurve viser høyttalerens frekvensrespons i rommet. Blå kurve er motsignalet som lages av romkorreksjonen. Grønn kurve er frekvensresponsen etter korreksjon. Ilustrasjon: Skjermdump
Rød kurve viser høyttalerens frekvensrespons i rommet. Blå kurve er motsignalet som lages av romkorreksjonen. Grønn kurve er frekvensresponsen etter korreksjon. Ilustrasjon: Skjermdump

 

Den samme typen frekvenskalibrering gjøres for subwooferen. Foto: Skjermdump
Den samme typen frekvenskalibrering gjøres for subwooferen. Illustrasjon: Skjermdump

 

Bass management er lett som en plett. Illustrasjon: Skjermdump
Bass management er lett som en plett. Illustrasjon: Skjermdump

Hi-fi-utstyr dreier seg gjerne om å gjengi musikken på en mest mulig engasjerende måte, og lydkvalitet kan derfor være en svært subjektiv affære. Men for en lydtekniker som skal høre alt som ligger på et opptak, for å kunne legge til eller trekke fra det som skal til for å oppnå en perfekt musikkinnspilling, så må lydsystemet være så nøytralt og avslørende som mulig. Dette gjelder ikke minst for høyttalerne, altså monitorene, som må være i stand til å gjengi ethvert instrument som det låter på innspillingen. Enhver detalj, styrker som svakheter, må komme frem, slik at man kan vurdere om noe må forandres. Slikt krever en lineær frekvensrespons og en upåklagelig timing og faselinearitet. Dynamikkområdet må også være stort nok, men for et par med nærfeltsmonitorer er det langt viktigere at høyttalerne har et lavt støygulv, enn at de må spille veldig høyt. Dette fordi en tekniker sjeldent befinner mer enn en meter fra høyttalerne. Men er ikke slike egenskaper også gull verdt for en musikkelsker? Tenk deg å kunne oppleve musikken som lydteknikeren og produsenten hørte den i studio! Når de har sagt seg fornøyd og ferdig med en innspilling, så må det jo være den optimale måten for oss å høre musikken på! Anerkjent monitorprodusent Finske Genelec er blant verdens mest anerkjente produsenter av studiomonitorer, og vi har tidligere fått noen hakesleppopplevelser av deres koaksiale treveishøyttalere 8351A og den større 8260A. Men dette er relativt dyre monitorer til henholdsvis 66.000 og 97.000 kroner for et par, og dermed uaktuelle for folk flest. Hva så når man skalerer det hele ned til en kompakt toveismodell til drøyt 15.000 kroner pr. par? Bare litt mer enn høyttalere som de fantastiske Dynaudio Excite X18, men til gjengjeld er forsterkeren inkludert i høyttaleren, og dermed også i prisen. Alt du trenger i tillegg er en forforsterker, eller en volumkontroll som Genelec selger ved siden av til en knapp tusenlapp. https://youtu.be/dLXuifil_GY Se Genelecs egen produktpresentasjon i videoen over.   Digital monitor Si hei til 8330A, som er medlem av Genelecs SAM-familie (Smart Active Monitoring). Den er faktisk digital, og har en XLR digitalinngang av profesjonell AES/EBU standard. Den har dessuten innebygd digitalprosessor (DSP) som er klargjort for Genelecs romkorreksjon AutoCal. Genelec har sett nødvendigheten av å utvikle et romkorreksjonssystem, siden stadig flere lydteknikere sitter i et lite kontrollrom med nokså dårlig akustikk. AutoCal gjør det mulig for høyttalerne å oppføre seg noenlunde likt, uavhengig av hva slags miljø de blir satt inn i. Slikt kan selvsagt også være en fordel for oss vanlige musikklyttere, spesielt om høyttalerne skal brukes på PC-bordet. [caption id="attachment_68263" align="alignnone" width="509"]Diskantelementet sitter i en lydbølgeleder for å hindre diffraksjoner og forvrengning. På baksiden sitter både analog og digital inngang, samt nettverkskontakter for å sammenkoble flere høyttalere. Foto: Genelec Diskantelementet sitter i en lydbølgeleder for å hindre diffraksjoner og forvrengning. På baksiden sitter både analog og digital inngang, samt nettverkskontakter for å sammenkoble flere høyttalere. Foto: Genelec[/caption]   Nettverk Nettverkstilkoblinger på baksiden er ikke for strømming eller digital lydoverføring fra PC, men for å koble flere høyttalere i nettverk. Du kan koble inntil 30 høyttalere og subwoofere sammen i et nettverk, i stereo så vel som 5.1 surroundlyd. Og du kan velge om høyttalerne skal kobles digitalt eller analogt. For å kunne utnytte nettverkstilkoblingene og romkorreksjonen, er det nødvendig med tilleggspakken GLM 2.0 Monitor Manager System, til 3.700 kroner. Her følger både programvare med intuitivt brukergrensesnitt, i tillegg til en høykvalitets målemikrofon. Uten denne pakken fungerer høyttalerne bare som et helt vanlig par analoge monitorer. Du kan selvsagt kjøpe denne pakken ved en senere anledning. [caption id="attachment_68269" align="alignnone" width="442"]Med pakken GLM 2.0 får du målemikrofon og programvare for å konfigurere høyttalerne og tilpasse dem til rommet. Foto: Genelec Med pakken GLM 2.0 får du målemikrofon og programvare for å konfigurere høyttalerne og tilpasse dem til rommet. Foto: Genelec[/caption]   Lyden som vanlig monitor Jeg har faktisk hatt høyttalerne i et halvt år, men ikke funnet plass til dem før nå. I det lengste brukte jeg dem som helt vanlige monitorer til PC-en min, balansert tilkoblet en Hegel HD12 DAC med volumkontroll. Lyden er meget fokusert, uten å låte stresset eller sterilt på noen som helst måte. Sammenlignet med for eksempel de langt rimeligere Kef EGG med separat subwoofer, har de ikke samme dypbass, men et langt større og uanstrengt mellomtoneområde, og mye mer oppløsning oppover i overtonene. Enten det er Tidal, Spotify eller radio som står på, er lyden ytterst detaljert, samtidig som den faktisk engasjerer – i motsetning til hva mange tror om studiomonitorer. Stemmer og gitarer imponerer meg mest. Det er klokkeklart, samtidig som det er nok bunnklang til at det funker uten subwoofer. Med et ytterst spikret stereoperspektiv, hvor sentrum nesten høres ut som det kommer fra en dedikert senterhøyttaler. Det skulle bare mangle at det låter vesentlig bedre enn et par trådløse PC-høyttalere til 5.000 kroner, men også sammenlignet med dyrere saker byr 8330A på heftig lyd. Jeg kan nevne de passive Dynaudio Excite X18, som til 13.000 kroner også låter meget bra og dessuten har en større bass, men som ikke har samme snert og detaljrikdom i mellomtonerområdet. Og da kommer forsterker i tillegg i prisen. [caption id="attachment_68264" align="alignnone" width="435"]8330A kan styres med forforsterker, eller kjøp Genelecs volumkontroll. Foto: Genelec. 8330A kan styres med forforsterker, eller kjøp Genelecs volumkontroll. Foto: Genelec.[/caption]   Med romkorreksjon Når jeg har høyttalere plassert på kontorpulten, plasserer jeg dem på hver sin sokkel, for å frigjøre dem fra pultflatens resonanser. Mye kan brukes, for eksempel et par feite ruller pakketeip(!). Likevel vil diffraksjoner fra pulten fremdeles påvirke lyden og skape en litt kunstig klang. På tide å prøve med AutoCal romkorreksjon. Det grafiske PC-grensesnittet på programmet GLM 2.0 er uhyre enkelt, her velger du hvordan hver høyttaler er plassert i rommet, om den er venstre eller høyre (ved digital tilkobling), og om du bruker subwoofer – som for øvrig må være av merket Genelec og støtte dette systemet. Jeg har hatt 7350A for anledningen, til 11.300 kroner. Forskjellen med og uten korreksjon er stor. Grums som oppstår i nedre mellomtoneområde og i bassen ryddes opp i – uten nåde. Det betyr at musikken står nakent frem med alle sine detaljer, på godt og vondt. For en lydtekniker er dette gull verdt, da man hører alt som foregår på opptaket. Men det gjør også at alt annet enn de beste innspillingene låter spinkelt og blodfattig. Spesielt popproduksjoner, hvor transientene, og dermed livet i musikken, er kuttet strupen på. Veldig mye musikk låter veldig flatt. [caption id="attachment_68261" align="alignnone" width="436"]Subwooferen 7350A er monitorenes perfekte følgesvenn. Foto: Genelec Subwooferen 7350A er monitorenes perfekte følgesvenn. Foto: Genelec[/caption]   Subwoofer tilkobles Subwooferen kobles til, noe som hjelper en hel del. For det første integreres den enkelt og sømløst, det er vanskelig å høre at bassområdet kommer fra en separat høyttaler. For det andre gir den mer bunnklang nederst i oktavene. Selv flat popmusikk får mer liv, men best låter dynamiske og pustende innspillinger. Et flygel får stor kropp, en kontrabass låter fyldigere, og musikken får generelt en svartere bakgrunn, med mer ro og med enda mer snert når den skal. Fremdeles opplever jeg lyden noe sterilt. Det mangler varme. Frem med den digitale tryllestaven, nemlig Sound Character Profiler som man finner i kalibreringsprogrammet. Her finner jeg funksjonen ”strength”. Denne aksentuerer det øvre frekvensregisteret, og ved å trekke denne ned for eksempel fem hakk, runder den pent av nedover i diskantområdet. Resultatet er en varmere, rundere lyd. Det er mye man kan leke seg med, for eksempel dra subwooferen litt opp i nivå, for å tilføre mer fylde og varme. Men det viktigste er kanskje å koble høyttalerne digitalt fremfor analogt. Det gir bedre kontroll over et nettverk av mange høyttalere, men det gir også enda litt mer liv og dynamikk i musikken. Dette fordi man slipper to ekstra konverteringer. Det blir mer sprut i musikken, rett og slett. Som stuehøyttaler Ok, så vi har konstatert at 8330A fungerer ypperlig som en nærfeltsmonitor, også for musikklyttere. Men hvordan fungerer den i stua? Satt på et par stativer i vårt lytterom – som er noe mer dempet enn en stue, men ikke overdempet på noen måte – gjør monitorene en til dels god jobb. De har egentlig bare én ulempe: de spiller ikke høyt nok. Man skal ikke dra på veldig før lysdioden i front blinker og indikerer at det klipper i forsterkerdelen. Til vanlig musikklytting med dagligdags lydnivå fungerer de helt fint – enda bedre med subwoofer – men det blir aldri riktig sving over sakene når man skal dra på. I stua ville jeg derfor heller hatt noe annet. For eksempel de nevnte Dynaudio Excite X18, med en ordentlig forsterker. Konklusjon Genelec 8330A er en finfin studiomonitor, som er alt en lydtekniker trenger for å skru optimal lyd på enhver musikkinnspilling. Men med sine kvaliteter er den også en meget god musikkformidler, som gjør den til et godt valg også om du ikke skrur lyd selv. Lydbildet formidles ærlig og upolert, med flott dynamikk og oppløsning. Selv med to høyttalere koblet som et helt vanlig par til en forforsterker, eller Genelecs volumkontroll til en tusenlapp, skal du lete lenge etter bedre PC-høyttalere i prisklassen. Men det er med ekstrapakken GLM 2.0 og subwooferen 7350A at magien skjer. Da får du avansert digital romkorreksjon med et svært enkelt brukergrensesnitt, og skikkelig klangbunn i bassinstrumenter. Plutselig er prislappen over 30.000 kroner, men det kan være vel verdt det, spesielt om du har vanskelig akustikk. Den gode nyheten er at du kan starte med høyttalerne og oppgradere siden. Som høyttalere i stua ville vi nok valgt noe annet, rett og slett fordi 8330A ikke spiller riktig høyt nok før det klipper i forsterkeren. [caption id="attachment_68266" align="alignnone" width="493"]Med programvaren er det enkelt å konfigurere antall høyttalere, og hvor de er plassert, for best mulig tilpasning. Illustrasjon: Skjermdump Med programvaren er det enkelt å konfigurere antall høyttalere, og hvor de er plassert, for best mulig tilpasning. Illustrasjon: Skjermdump[/caption]   [caption id="attachment_68267" align="alignnone" width="492"]Rød kurve viser høyttalerens frekvensrespons i rommet. Blå kurve er motsignalet som lages av romkorreksjonen. Grønn kurve er frekvensresponsen etter korreksjon. Ilustrasjon: Skjermdump Rød kurve viser høyttalerens frekvensrespons i rommet. Blå kurve er motsignalet som lages av romkorreksjonen. Grønn kurve er frekvensresponsen etter korreksjon. Ilustrasjon: Skjermdump[/caption]   [caption id="attachment_68268" align="alignnone" width="493"]Den samme typen frekvenskalibrering gjøres for subwooferen. Foto: Skjermdump Den samme typen frekvenskalibrering gjøres for subwooferen. Illustrasjon: Skjermdump[/caption]   [caption id="attachment_68265" align="alignnone" width="493"]Bass management er lett som en plett. Illustrasjon: Skjermdump Bass management er lett som en plett. Illustrasjon: Skjermdump[/caption]
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Type: Toveis, aktiv bassrefleks
  • Romkorreksjon: klargjort for AutoCal
  • Diskant: 1” aluminiumdome med bølgeleder
  • Bass/mellomtone: 5"
  • Frekvensområde: 58 Hz - 20 kHz (+/- 1,5 dB)
  • Forsterker: 2 x 50 W klasse D
  • Innganger: analog XLR, digital XLR (AES/EBU), RJ45 kontrollnettverk
  • Utganger: digital XLR (AES/EBU), RJ45 kontrollnettverk
  • Mål: 29,9 x 18,9 x 17,8 cm (H x B x D)
  • Vekt: 12,1 kg (stk)
  • Farger: Grå eller svart
Pris: 7695,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
7 par vegghøyttalere

Lyd, lyd fra veggen der

Hvorfor skal du godta middelmådig lyd, bare fordi du ikke ønsker store, prangende høyttalere i stua?

test
Leica Q2

Verdens beste ­kompaktkamera

Når kun det beste er godt nok, kan Leica Q2 være svaret.

anmeldelse
Quicksand – Störst av allt, sesong 1

Skremmende samtidsdrama

Skremmende drama som bringer den amerikanske våpenkulturen inn i vår egen trygge bakgård.

Annonsørinnhold
Asus Zenbook-serie

Asus går helt til kanten med ny Zenbook-serie

17 timers batteritid, en skjerm som utgjør 95 prosent av overflaten og numerisk tastatur gjemt i laptopens touchpad. Alt sammen testet for å leve opp til militære standarder. Asus flytter grensen for hva man kan forvente av en laptop som veier under 1700 gram.

Her er Samsungs super-selfiekamera

Den nye A-serien går fra budsjett til luksus med heldekkende skjerm og vendbart trippelkamera!

test
Sony Xperia 10 Plus

Bomskudd i bredformat

Tross 21:9-skjerm har Xperia 10 Plus for mange kompromisser til å overbevise.

Ikeas smarte høyttalere er her

I sommer kommer høyttalerne Symfonisk, som er et resultat av et samarbeid med Sonos.

test
Motorola moto G7 Plus

Kongen av mellomklassen

Motorola moto G7 Plus snakker til fornuften. Selvfølgelig er flaggskipmodellene på markedet bedre, men de er også tre ganger dyrere.

Beovision Harmony: 77-tommers tryllekunst fra B&O

Går det an skjule en TV på nesten to meter i diagonalmål? Bang & Olufsen gjør et overbevisende forsøk på det.

anmeldelse
I Am the Night, sesong 1

Herlig retromysterium

I svette og varme Nevada vokser Pat opp – som 16-åring snus livet hennes på hodet i det familiebakgrunnen blir kjent.

Åpent kontorlandskap? Disse hodetelefonene lover evig lykke

Logitech lanserer to modeller for deg som sjeneres av støy i kontorlokalene.

anmeldelse
Creed II

Nostalgisk testosteronbombe!

Stallone gjenforener alle kreftene fra «klassikeren» Rocky IV i en pompøs nostalgitripp.

anmeldelse
Widows

Heftig girl power!

Et spektakulært kupp går spektakulært til helvete – enkene viderefører ektemennenes tvilsomme geskjeft.

annonse

Klassisk rock på biblioteket

Opplev vintage high-end på biblioteket og lytt til musikk som på kult-barene i Japan.

Hi-fi-vår i hovedstaden

Denne helgen ringes våren inn, med messer og tilbud i flere butikker i hovedstaden.

Speilrefleks? Prøv igjen

Panasonic Lumix G90 er litt utenom det vanlige.

test
Avantgarde Acoustic Zero TA XD

En real storslegge

Kan noen få naboene til å slutte å kjefte? Jeg prøver å høre musikk her!

test
Canon RF 28-70mm f2 L USM

Perfeksjonert og lyssterk zoom

Du har ikke sett maken. Ikke vi heller. Canons massive 28-70mm er rett og slett rå.

anmeldelse
Fabeldyr 2: Grindelwalds forbrytelser

Visuell fantasimagi

Harry Potter-universet veves mer og mer inn i Fabeldyr-universet, i en visuell fest av en film.

anmeldelse
Hunter Killer

Mayday! Mayday!

Filmen ble sluppet den 1. april – vi trodde først det var en aprilspøk…

Ser du hva dette er?

Det er en McIntosh, men ikke en forsterker.

anmeldelse
The Highwaymen

Sober roadmovie

En annerledes, og stillferdig, klappjakt på tidenes mest kjente forbryterpar i USA.

Laptopfølelse på iPad Pro

Beskyttelse og bakbelyst tastatur til de nye iPad Pro-modellene

gruppetest
Tre gaming headsets

Strid i familien

Logitech vs. Logitech. Har du bruk for den dyreste modellen for å vinne, eller er den billigste best i virkeligheten?

test
Rega Aura MC

En analog åpenbaring

Rega Aura MC, er phono-trinnet som lager gull av sort vinyl.

test
Huawei P30 Pro

Råeste mobilkamera noensinne!

Huawei P30 Pro er den beste kameramobilen på markedet, og befester Huaweis plass på kameratronen, hvor de har sittet trygt siden i fjor.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×
Motta Lyd & Bilde Nyhetsbrev

×