Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Dynaudio Evidence Platinum

Det aller ypperste

Dynaudio utvider sin toppserie Evidence med en modell man har valgt å kalle Platinum. Stor og dyr er den – og unektelig bra også, noe som skulle bevises.
Lyd & Bilde mener
Makeløs lyd
Stor og dyr
Spesifikasjoner
  • 2 x 28 mm soft dome tweeters
  • 2 x 15 cm mellomregisterelement med MSP
  • membran og talespole av aluminium
  • 4 x 18 cm basselement med MSP
  • membran og talespole av aluminium
  • Frekvensområde: 28 Hz – 25 kHz
  • Impedans: 4 ohm
  • Følsomhet: 89 dB
  • Mål: 210/390 (fot) x 1940 x 510 mm (BxHxD)
  • Vekt: 115 kg

Evidence er høyttalerprodusenten Dynaudios toppserie. Den første høyttaleren i serien ble lansert for 12 år siden med toppmodellen Evidence Master, men utviklingen og firmaets egen R&D avdeling har langt fra stått stille siden den gang. For noen år siden kom det en mindre modell i serien, Temptation og det finnes også en senterhøyttaler for den besatte hjemmekinoentusiasten.

Nå er det tid for Evidence Platinum, som så å si kombinerer den litt slankere kabinettdesignen fra Temptation med nyutviklede litt større basselement og den nye Esotar 2 diskanten. Dynaudio ble jo fra begynnelsen kjent som elementprodusent, og selvfølgelig er det firmaets egne prestisjeelementer som ligger til grunn for konstruksjonen. I øvrig er Dynaudio et firma som gjør alt selv, i motsetningen til mange andre high-end merker – hvorav en del for øvrig også benytter seg av Dynaudios utmerkede elementer.

Tre kasser med høyttalere
Å få inn en oppstilling av Evidence Platinum i et rom er ikke en helt enkel match. Høyttalerne kommer i tre enorme kasser som til sammen veier drøyt 400 kg. En av kassene er kun for de tunge føttene til høyttalerne.

DYN_Evidence_Platinum_module_rear

Og ikke nok med det – disse kassene skal også oppbevares et eller annet sted. Om høyttalerne skal transporteres er emballasjen helt enkelt et must.

Annonse

To sterke menn kan til nød klare å få inn høyttalerne, montere føttene og plassere høyttalerne på passende plass i rommet. Men, sveklinger gjør klokt i å være flere…

Tre kasser med elementer
Evidence har en design som ser ut som tre kasser stablet på hverandre. Diskant/mellomregisterkassen sitter oppå den ene basskassen og den andre basskassen står opp og ned oppå diskanten. I virkeligheten er det imidlertid mye mer elegant enn denne beskrivelsen.

Annonse
DYN_Evidence_Platinum_module

Smal er den, Evidence Platinum, men også enormt høy. Man gjør ingen hemmelighet designmessig av at det er flere kabinetter oppå hverandre, den lille spalten mellom kabinettene letter det visuelle inntrykket.

Diskant/mellomregisterbaffelen er en 40 mm tykk aluminiumsplate bearbeidet for optimert utstråling som sender signaler om at dette er en produsent som mener alvor. Den 115 (!) kg tunge høyttaleren står på en fot (mange kilo av tyngden ligger her) som gjør at den høye og slanke høyttaleren står fjellstøtt. I foten finnes enkle justerbare spikes som enten avsluttes i bare en spike eller en plate med gummiunderlag. På mitt tregulv var den åpenbart gummiunderlaget som skulle benyttes.

Kabinettet er produsert på Dynaudios egen kabinettfabrikk i danske Vejle. Normalt heter det at om et kabinett skal kunne lakkeres skikkelig måtte man til fjerne Østen for å få det gjort. Men Dynaudio mente at den oppgaven også måtte kunne løses her hjemme, så for et par år siden – etter mange tester og mye utvikling – investerte man i en lakkeringsprosess som gjør at man kan lakke vel så lekkert som kineserne, noe som Evidence, som navner sier, er et bevis på. Kabinettet har helt enkelt en fantastisk finish.

Om man så synes at høyttalerens design faktisk er pen er en helt annen sak. Har hatt mange folk på besøk, og når en jente i 20-årsalderen sier at de høyttalerne gjerne fikk stå hjemme hos henne, kanskje Dynaudio ikke har tatt helt feil? På den andre siden, det motsatte har unektelig også blitt hørt blant gjestene. Men en sak har gjestene tross alt hatt til felles – alle har blitt imponert på en eller annen måte. Om ikke av utseendet, så i hvert fall av lyden.

Refleksjoner om refleksjoner
En av de mest interessante finessene i Dynaudios Evidence-serie er noe man kaller DDC, Dynaudio Directivity Control. Det betyr at man finjusterer balansen mellom symmetriske elementer for å styre utstrålingen slik at refleksjoner fra gulv og tak minsker. Dynaudio hevder selv at de reduserer disse refleksjonene med minst 75% og derved løser mange akustiske problem i rommet uten å påvirke selve musikksignalene elektrisk eller selve rommet mekanisk.

DYN_Evidence_Platinum_crossover

Komponentene i delingsfilteret er av aller ypperste klasse og nøye utvalg for sine lydmessige egenskaper.

Det gjør også høyttalerne relativt lette å plassere i rommet. Det er naturligvis ikke slik at de ikke krever en fornuftig innstillingsjobb, men veldig mange høyttalere er vesentlig mer hysteriske her. Man blir ganske kjapt klar over hvor alt skal stå for at det blir bra. Hos meg har det mer vært lytteavstanden til høyttalerne jeg har arbeidet med. Jeg skulle helt enkelt sitte en halv meter nærmere høyttalerne enn jeg forventet, da jeg satt for langt bak fikk jeg ikke stereoperspektivettil å bli helt midt i senter som høyttalerne la opp til. Til gjengjeld ble det virkelig bra da jeg havnet på rett avstand.

Dynaudio steller det til
Uansett er det virkelig interessant med denne typen produkter som gir deg muligheten av virkelig å gå hele veien og i blant til og med sprenge grensene for hva du trodde at du skulle kunne få oppleve. Dynaudio Evidence Platinum skapte unektelig noen småproblemer for meg.

Annonse

Slik var det: Jeg har for ikke så lenge siden flyttet, blant annet for å kunne få plass til å teste produkter som dette, hvis fysiske størrelse setter visse grenser for hvor du overhodet kan plassere dem. Ikke nok med det, med hvert produkt følger som sagt også emballasje som skal oppbevares. De tre store trekassene det handler om her får man ikke plass til i en leilighet midt i byen.

Dermed har jeg et helt nytt lytterom, pluss at flyttingen har medført at mitt eget referanseutstyr har fått stå uvirksomt og helt avkoblet omring en drøy måneds tid. Det er noe man ikke skal undervurdere, for det betyr at noen av mine apparater – ikke minst da kablene – faktisk må spilles inn igjen. Det tar ganske lang tid, vi snakker om uker. Men slik høres og er nødvendig å ta med i betraktningen når man spiller på slike høyttalere som i prinsipp kan sladre om alt i din avspillingskjede.

DYN_Evidence_Platinum_plinth

De to diskantelementene arbeider med DDC, Dynaudio Directivity Control. Det betyr at man finjusterer balansen mellom symmetriske elementer for å styre utstrålingen slik at refleksjoner fra gulv og tak minskes.

Derfor var det litt frustrerende at Dynaudio-høyttalerne selvfølgelig ganske kjapt fant sin rette plass i lytterommet, men at man også hørte at det absolutt fantes mye mer å hente. Gjengivelsen var også hvassere en godt var, et bytte til et par billigere, men fortsatt bra – og nylig benyttede – kabler tok bort hvassheten, men også en del av det fantastiske dypet og detaljene i lydbildet. Det var altså ikke høyttalerne, men de eksterne enhetene jeg måtte få på plass innen selve lyttetesten.

Nirvana, here I come…
Men så en dag, en kveld, etter at hele anlegget hadde fått en ekstra skikkelig massasje i løpet av en innflyttingsfest kvelden før, skjedde underet. Puslebitene falt på plass, jeg kjente igjen min referanseforsterker og mine kabler, og høyttalerne spilte fullstendig underbart. Det ble, akkurat som jeg hadde håpet på at høyttalerne skulle kunne gi meg, en magisk musikkopplevelse. Plutselig var den der, harmonien, og på en måte som du bare kan få med produkter av ypperste klasse.

Annonse
DYN_Evidence_Platinum_tweeter

De to diskantelementene arbeider med DDC, Dynaudio Directivity Control. Det betyr at man finjusterer balansen mellom symmetriske elementer for å styre utstrålingen slik at refleksjoner fra gulv og tak minskes.

Hvordan det hele henger sammen oppdager jeg egentlig først etter en stund når jeg ser på hvilke plater som ligger i platehaugen. Oftest når jeg tester benytter jeg meg av musikk som jeg vet kan skape problemer, som gir testobjektene en utfordring. Her ble det litt annerledes. Jeg plukket også frem flere gamle favorittskiver som jeg ikke hadde lyttet til på lang tid, plater som jeg i prinsippet bare spiller når alt fungerer og det ikke kan bli så mye bedre rentlydmessig. Jeg satt helt enkelt å nøt det hele i fullt monn.

Nå tenker dere kanskje ”hva er nå det for plater?”, men det tenker jeg faktisk ikke å fortelle. Mest for at jeg ikke vil risikere å få noen av dem spilt i stykker, å tvinges til å lytte til de på messer. Men også for å erte litt. Når du lytter bør du spille din egen favorittmusikk eller den musikken du helt enkelt har lyst til å høre akkuratda.

Noen av platene glir likevel inn i mine tekster nå og da, men min egen musikksmak forstår jeg meg ikke engang på selv egentlig. Den er temmelig spredt…

Litt musikk på veien
Men, visst kan jeg gi noen musikkeksempler på hva jeg har spilt i løpet av testen. En herlig låt som Tåg och Flyg och Båt med Fläskkvartetten med Freddie Wadlings sang har en tung bunn som kan trigge spesielt litt basstunge mellomklassehøyttalere til å boome skikkelig. Med Evidence Platinum er det imidlertid en hakesleppende balanse over hele frekvensområdet, fra det dypeste dype til det sprøeste i diskanten, slik man kan få det frem med ”spitzenklasse” høyttalere. Låten har et stort rom og masser med detaljer. I og med at det er akustiske instrumenter det handler om, blir detaljene nesten enda viktigere. Og Platinums nye diskantelement kan virkelig klemme ut de siste detaljene på en herlig naturlig måte.

Annonse

Blind Faith: Can’t find my way home har en cymbal (som du ikke kan overhøre) som virkelig kan stille diskantelementene på prøve. Jeg har hørt den cymbalen låte som alt fra knust glass til skramlende blikkboks, på høyttalere med for mye energi i diskanten er det helt enkelt uhyggelig, men her låter den uhyggelig naturlig, og man kan nærmest lese at det står Zildjian på den.

DYN_Evidence_Platinum_tweeter_section

Silje Nergaards sang på Be Still My Heart fra platen At First Light, kan ofte låte litt underlig hvass og unyansert – når hun spilte inn på KKV benyttet man etter min mening en generelt bedre sangmik til hennes stemme. Produsenten Jojje Wadenius har her valgt en annen mik, som egentlig bare fungerer ordentlig når det spilles på en virkelig bra høyttaler. Med Platinums mellomregistergjengivelse forstår jeg hans valg meget bedre. Siljes stemme blir krystallklar og hennes overlagrende harmonier med seg selv plasserer ut de ulike stemmene som på en nattsvart stjernehimmel. En meget overbevisende gjengivelsen av denne herlige sangen. Trumpetsolopartiene overlater heller ikke mye annet å ønske seg – det låter både sprøtt og intensivt så  hårene reiser seg på armene. Herlig, det blir ikke mye bedre enn dette.

Som helhet setter høyttaleren ingen egne fingeravtrykk på musikken. Ulike innspillinger låter også så ulike som de skal, du behøver liksom aldri spørresette om det låter riktig – det gjør det bare. Liksom TAD, Marten, Wilson, Magico og noen få andre kan når alt er rett oppsatt og alle lekekameratene passer sammen. Evidence Platinum hører så absolutt hjemme i det fine selskap.

Platinum overbeviser
Når Dynaudio velger å oppgradere toppen av sitt høyttalerprogram får man helt enkelt ikke hoppe over der det er som lavest. Her gjelder det å ta ut det ytterste av firmaets kunnskap og konsept. Dette har Dynaudio så sannelig også gjort.

Annonse

Prisen er skyhøy, men prestasjonen ligger absolutt i den klassen når jeg sammenligner med hva jeg i øvrig har hørt for en halv million og oppover. Evidence Platinum har de kvalitetene som gjør at du kan få en musikkopplevelse av aller, aller høyeste klasse. Det er en meget lett høyttaler å leve med – om man har nok plass og penger…

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
1 Comment

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.