Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Velodyne SPL-1200 Ultra

Fleksibel kraftkar

Har får du mye kraft i et kompakt kabinett, kombinert med automatisk romkorreksjon og fjernstyring.

Skrevet av / 23.04.15 - 00:01
Velodyne SPL-1200 Ultra
Audun Hage

Helt siden starten i 1983 har Velodyne hele tiden vært i fronten med sine høyteknologiske subwoofere. Produsenten var blant annet en av de første til å bruke digital basskorreksjon i en subwoofer.

Og SPL-1200 Ultra gjør ikke skam på sin Silicon Valley-arv, for i pakken ligger en målemikrofon, som sammen med en innebygd 7-bånds parametrisk equalizer måler subwooferens oppførsel i rommet, og til en viss grad kan rette opp skjevheter i frekvensgangen. Man kan også velge mellom ulike innstillinger: Movies, Rock, Jazz og Games, som har litt ulik filtrering og boost av frekvenser.

Et blått display i front viser lydnivået, og dessuten innstillinger som gjøres underveis med fjernkontrollen. Displayet kan slukkes, om det ønskes.

Velodyne har også skjønt hvordan man får mest mulig slagkraft fra en 12-tommer i et kompakt kabinett, nemlig ved å putte på en forsterker på 1200 watt!

Velodyne_SPL-1200_Ultra(2)

Lydkvalitet

Lydmodusen Jazz er den nøytrale. Her filtreres alle toner under 15 Hz ut, som uansett ikke høres og derimot kan gi problemer i rommet. Ikke dumt.

Ukorrigert er bassresponsen noe svulstig, som låter tøft på funk og rap. Hør på Kendrick Lamars ”Swimming Pools” og fortell at det ikke rikker i hiphop-foten! I Rock-modus forsterker subwooferen 50 Hz-området med 4 dB og rister tak i buksebeinet.

Men også i nøytral modus er bassen litt varm og fet. Basstonene har vekten i det lavere frekvensområdet, og bassen blir ikke helt så stram og punchy som vi ønsker. Jazz og klassisk foretrekkes uten denne «larger than life»- karakteren.

Etter korrigering blander subwooferen seg bedre inn i lydbildet, slik at den forsvinner mer. Med litt jobbing med plassering og nivå fikk vi temt den ganske bra, slik at kontrabassen til Jan Johansson på hans «Jazz på Svenska» følger tonene bra. Vi får likevel aldri helt bort den litt bøse «subwoofer-lyden».

Film i surround er på sin side tøft. Her drønner det løs, basskanalen gjør mye ut av seg og rister tak i veggene. Subwooferen har ikke like skarpe impulser på Godzilla som Elac og REL, små detaljer i bassområdet går tapt. Men det står klart til godkjent.

Velodyne_SPL-1200_Ultra(3)

Konklusjon

Til tross for et ganske kompakt ytre er Velodyne SPL-1200 Ultra en slagkraftig subwoofer, som rister bra tak i både bukser og vegger. Den har en rekke innstillingsmuligheter til å tilpasses rom og smak hva film og musikk angår. Og best av alt, den har automatisk romkorreksjon. En heftig subwoofer på film og rock, som bare mangler litt på attakk og raffinement i de lysere basstonene for å være det foretrukne valget på akustisk musikk.

Lyd & Bilde mener

Dette er en meget kapabel subwoofer med plenty med kraft og masse muligheter for å tilpasses rommet. Pluss for automatisk romkorreksjon. Vi ønsker oss litt mer attakk og raffinement i det lysere bassregisteret.

Også i denne testen:

6 subwoofere

SVS SB13-Ultra

Rå slagkraft

Med testens største basselement varter kraftkaren fra SVS opp med harde slag på både film og musikk. Og den låter bra!

Her kombineres stor slagkraft med en evne til å henge med i svingene, uansett musikk. Basseffektene på film gjengis også med stor overbevisning.
Funksjoner og display sitter på baksiden, som gjør det knotete å stille inn. Subwooferen er ikke fullt så stram og oppløst som et par andre.
Les hele testen

JL Audio E-Sub e112

Muskler og finesse

Med JL Audio får man det beste av to verdener: stram, detaljert dypbass kombinert med en slagkraft av en annen verden!

JL Audio E112 er bygget som en stridsvogn, og kan saktens brumme like høyt også. E112 kombinerer stram og presis bass på musikk med tordnende og kraftfull dypbass til film. I bunn gjør den alt vi kan forvente av en god subwoofer!
E112 er ikke fullt så fintfølende og responsiv som de mest musikalske subene, men tett på.
Les hele testen

REL Acoustics S/5

Best på musikk

Med én gang denne subwooferen ble koblet til, hørte vi at det satt.

Hvis akustisk musikk er favorittføden, gir REL S/5 en helt magisk bassgjengivelse. Stram og kontrollert, og forbasket godt integrert i lydbildet. Funker også bra på film.
De aller dypeste basstonene får subwooferen til å skurre ved høyt lydtrykk.
Les hele testen

Elac SUB 2070

Knyttneve i silkehanske

Elacs nye dobbeltdekker-subwoofer er både kraftfull og fintfølende. Trådløs overføring og app-styring gjør SUB 2070 til en av de mest avanserte subene i testen.

En presis og kraftfull subwoofer som blander seg godt inn i lydbildet, og skaper en nærmest sømløs overgang til fronthøyttalerne. Bassgjengivelsen er lett og leken, fri for etterheng og ujevnheter.
Mangler litt nivå i den aller dypeste bassen.
Les hele testen

Dali P-10 DSS

Kompakt allrounder

Dalis bud på en high-end kompakt subwoofer er både lekker og vellydende, men noe dypbassmonster er den ikke.

Dali har levert en meget lekker subwoofer, som henger godt med på rytmene. Fjernkontroll er et stort pluss!
De dypeste basseffektene mangler tyngde og kontroll.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Vi trodde de var dyrere

De låter like godt som de ser ut

Trådløs retrohøyttaler

Sier ikke noe forstyrrende

Bærbart retro-blinkskudd

Topplyd på budsjett

Spilledåsen

Trådløse gullpokaler

Er dette Samsungs «Sonos-killer»?

Klassens beste kompakthøyttaler

Stor lyd – men vi savner noe

Vi tester rimelige lydplanker

Scroll to Top