Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Fostex TH500RP

Fabelaktig fløyelslyd

Fostex er heldigvis ikke bare for proffer, de lager også lekre hodetelefoner med sublim lyd for hjemmebruk.

Skrevet av / 11.01.16 - 06:00
Fostex TH500RP
Lasse Svendsen

De etablerte produsentene ble nesten tatt på sengen av en plutselig vekst i nye merker. Nye produsenter dukket opp som paddehatter over natten, og på kort tid hadde Sennheiser, AKG, Koss, Sony, Beyerdynamic og Bose fått en hær av nye konkurrenter. De fleste av dem kom fra nye markeder i Asia, gjerne med adresse i Hong Kong eller Kina. Som var vekstmarkeder.

Blant annet for dyre hodetelefoner. Et produkt som raskt ble det nye statusproduktet blant audiofile, selvsagt komplettert med en påkostet hodetelefonforsterker.

I Tokyo, som for lengst var etablert som Asias high-end hovedstad, satt man ikke stille og så på at markedet ble truet av oppkomlinger fra fastlandet. Blant de som våknet og tenkte at dette kan vi gjøre bedre, var etablerte storheter som Sony, Denon og Fostex.

Sistnevnte var ikke særlig kjent utenfor Japan, hvor de hadde laget høyttalerelementer siden 1949, i første rekke for profesjonelle applikasjoner. Men også til hi-fi-bruk.

De laget også hodetelefoner, langt fra i high-end klassen, men de hadde erfaringen. Den kombinerte de med utviklingen av nye elementer og etter hvert ble det produkter ut av det. Det to mest interessante ut fra et audiofilt perspektiv, er TH-900 og TH500RP.

Disse hodetelefonen finner du ikke på nærmeste kjøpesenter. Utvalgte forhandlere som vet å pleie sine kunder, og har alternative hodetelefoner man kan sammenligne med, er et mer sannsynlig sted å finne Fostex TH500RP. Som vi tester her.

De er selvsagt ikke uten konkurranse. Sennheiser HD700, Oppo PM-3 og Sony MDR-Z7, er blant hodetelefonene som stiller i samme klasse.

 

Paddeflatt element

Sammenlignet med de tre, ser ikke Fostex TH500RP særlig kostbar ut. Den minner mer om et par hodetelefoner til 2.000 kr, enn til 6.500 kr selv om kvaliteten er solid, og har hverken avtakbar ledning eller vaskbare puter. Faktisk er den bare utstyrt med en enkel bærepose. Ingen adaptere, ingen bæreveske, intet stativ eller tilbehør av noe slag.

Så man kan spørre seg hvorfor de koster så mye.

Grunnen til det finner vi inni de åpne øreklokkene. Der sitter Fostex Regular Phase (RP) elementer. De skiller seg fra vanlige elementer i hodetelefoner, ved at de er flate – så kalt planare, og bruker en helt annen type membran. Det vanligste er en sirkelformet plastmembran av et slag, med en pålimt svingspole som beveges av strømmen magneter og spolen skaper når signalet strømmer inn.

I en planar hodetelefon er en ledende folie, her er det kobber, vevd eller etset inn i en tynn plastfilm. I TH500RP dekker kobberfolien nesten hele membranen og beveger den derfor langt mer uniformt og presist enn vanlige membraner klarer.

Fostex og andre som bruker samme driftsprinsipp, mener det gir en mer lineær frekvensgang, lavere forvrengning og færre resonanser eller oppbrytninger. En av ulempene med denne måten å gjøre det på, er at dynamikken i bassen kan virke begrenset. Derfor kan planar-hodetelefoner gjerne lyde litt slankt. Klart som krystall, men slankt.

For å unngå det, har Fostex vært nøye med den mekaniske dempingen og tuningen av elementet. En stiv støp med elementet montert i aluminium og magnesium, skal sørge for at energien ikke forsvinner i en svak mekanisk struktur.

Elementet er tunet i tillegg, for at balansen i lyden ikke skal oppleves som slank, og avstanden og åpningen i putene mot hodet og ørene, er forsøkt optimalisert slik at lyden ikke skal farges.

Putene har ovale åpninger og kan dreies slik at de er lettere å tilpasse til hodet. Men det er ikke noen mekanisk tilpasning i form av mulighet for å vri eller stramme øreklokkenes posisjon nevneverdig.

Noen vil derfor oppleve at hodetelefonene sitter for løst på hodet. Da må kan klemme inn hodebøylen i metall, forsiktig, til de klemmer litt bedre på hodet.

Helt flatt element med uvanlige egenskaper. (Foto: Produsenten)
Helt flatt element med uvanlige egenskaper. (Foto: Produsenten)

 

Fløyelslyd

Da lyder de også på sitt beste. Det vil si, man trenger en god hodetelefonforsterker. De låter nemlig litt blodfattig og uinspirerte om du bare plugger dem i receiverens hodetelefonutgang. Med en 3,5 mm jackadapter er det fullt mulig å bruke dem sammen med mobilen, men det krever en kraftig bærbar hodetelefonforsterker. Som Fostex egen HP-P1.

Aller best blir det med en separat forsterker som har nok effekt til å drive TH500RP. Med en følsomhet på 93 dB og 48 ohms motstand, er de relativt tungdrevne.

Balansen i lydbildet er positivt bedre enn antatt. Det er både bass og klangfylde her. De kan også få det til å svinge når det er nødvendig. Janet Jacksons album Unbreakable gjør ikke skam på Fostex-hodetelefonene i det hele tatt. Bassen driver rytmen fremover med presisjonen til et stempel, og trykket til et pressluftbor, og er verken farget eller ullen. Noen vil mene den er i strammeste laget, men det beviser bare at hodetelefonene er meget godt balanserte.

Over til Trondheimsolistenes album Untitled Arpeggios and Pulses, et drøyt 50 minutter langt album med akkurat det tittelen tilsier. Her kommer Fostex-ene til sin rett med et ultranøytralt lydbilde, fullt av klangfarger og nyanser man sjelden hører maken til.

De er spesielt godt egnet til akustiske opptak hvor romfølelsen kommer frem, uansett om det er kammermusikere, jazzensembler eller symfoniorkestre som spiller.

På meg virker det som mellomtonen stadig er i fokus her. For selv om diskanten er distinkt til stede med fullstendig ufarget og luftig gjengivelse, er mellomtonen rosinen i pølsen. Da snakker vi fort vokaler, og alt fra Adeles «Hello» til Ingebjørg Bratlands «Oslonatta», vil sette varige spor i sjelen, når man får hørt hvor guddommelig vokalprestasjonene deres er.

Ikke dermed sagt at de bare er egnet til perfekte vokaler, akustisk musikk og gode innspillinger, men det er ingen tvil om at det er her de har sin styrke.

 

Strøken lyd med god forsterker

Fostex TH500RP er utvilsomt noe av det beste vi har hørt av hi-fi-hodetelefoner. De er ikke gratis, men vår erfaring er at du skal betale mye mer for merkbart bedre lyd enn dette. Aller helst skulle de hatt avtakbare kabler, slik at de som vil kan koble dem til balanserte utganger, men det er verre at de er så tungdrevne. Selv Fostex egen hodetelefonforsterker – HP-A8 – må presses til det ytterste for å få opp lydtrykket i hodetelefonene. Det betyr at du bør ha en kraftig hodetelefonforsterker i tillegg, som øker kostnadene mye.

Last ned siste nummer av Lyd & Bilde – helt gratis!

Lyd & Bilde mener

Fløyelsmyk lyd med perfekt balanse og luftig åpenhet, som man sjelden hører maken til under 10.000 kr. Så tungdrevne at du må regne inn prisen for en god hodeteleforsterker i tillegg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Best lyd for pengene

Kjøp heller forgjengeren

Så enkelt – så mesterlig!

Endelig "lossless" fra Bose

Lyden av gull

Veldig bra fra Bose

Hør musikken din for første gang

B&W legger lista - igjen

Fabelaktig bra til lite penger

AirPods Pro er de smarteste øreproppene

Jabras klart beste - men ikke for alle

Proffklokker fra Sony – en usminket sannhet

Scroll to Top