test: ACS T1 Live!

Spabehandling for ørene

Spesialstøpte in-ear-monitorer med kompromissløs lydkvalitet.

Pluss
Ekstrem følsomhet Meget oppløst lyd Nøytral klangbalanse
Minus
Mangler litt fraspark i dypbassen

De aller beste øreproppene er spesialstøpt. For det første er de spesielt tilpasset dine egne øreganger, som de fyller perfekt. Det gjør at du kan løpe, hoppe, danse og headbange så mye du vil uten at de ramler ut, dermed vil lyden også forbli lik. Uavhengig av om venstre og høyre øregang varierer i utforming (noe de gjør, men i ulik grad), vil lyden dessuten være identisk for høyre og venstre øre, noe som sørger for et optimalt stereoperspektiv.

Ettersom spesialtilpassede in-ear-monitorer er en dyr affære, er disse dessuten forbeholdt produsentenes topplinje, hvor de velger ut høyttalerelementer og delefiltre fra øverste hylle.

T1 Live! er toppmodellen blant spesialstøpte ørepropper til ACS. Du får dem hos Hantek på Lambertseter i Oslo, hvor de også gjør avstøpingen av dine ører. Bor du ikke i nærheten, kan du få tatt avstøp hos din lokale forhandler av høreapparat og sende disse til Hantek, som bestiller øretelefonene.

T1 Live! har tre ulike høyttalerelementer i hver propp, til bass, mellomtone og diskant. Spesialtilpassede delefiltre er også på plass. Selve huset er i myk silikon, hvor nesten alle andre produsenter lager sine propper i hardplast. ACS hevder silikon holder seg tettere når man beveger kjeven for å synge på scenen, når man snakker eller i det hele tatt beveger på ansiktet, enn hardplast.

Proppene har dessuten noe så spesielt som innebygd mikrofon. Denne kommer til nytte om du kjøper en prosessor ved siden av, som gjør at lyd kan slippes inn utenfra. Ved å slippe inn lyd utenfra kan du lettere kommunisere med omgivelsene, og ikke minst for vokalister og musikere på en scene kan det være svært nyttig å kontrollere hvor mye av publikum man ønsker å høre.

Impedansen på 40 ohm er en behagelig last for de fleste spillere. Følsomhet er ikke oppgitt, men jeg kan avsløre at den er ekstrem. Man skal ikke dra opp lydnivået mye på spilleren før det er meget høyt.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Lydkvaliteten
Jeg har tidligere testet to spesialstøpte modeller, Starkey SA-43 til 7.000 kroner og Ultimate Ears UE-18 Pro til rundt 8.000 kroner. Begge låter fabelaktig, Starkey har en fyldigere bass og luftigere overtoner, hvor Ultimate har en mer fremhevet og aggressiv mellomtone.

Sammenliknet med begge er ACS-monitorene enda mer følsomme (Ultimate Ears er meget følsomme, men ACS er ekstreme). Jeg trenger nesten ikke noe lydnivå ut fra HRT Headstreamer koblet til laptopen, før det blir meget høyt. En fordel for den som ønsker å få lengst mulig batterilevetid fra sin musikkspiller eller trådløse hodetelefonforsterker når man står på scenen.

Utsøkt balanse
En annen ting som slår meg er den utsøkte balansen i lydbildet. Susanne Sundførs stemme på singelen ”White Foxes” kommer meget klart frem. Mens Starkey fremhever bassrytmene på en fyldig og rund måte samtidig som luften fra cymbalene svever, er Ultimate Ears mer fremhevet i mellomtonen. Med ACS er det også mellomtonen jeg legger mest merke til, men den er rundere og mindre aggressiv enn med Ultimate Ears. Jeg opplever ACS T1 Live! dermed som mer nøytrale i klangen. Samtidig er det elektroniske lydlandskapet rundt Sundfør gigantisk.

Strykere
Trondheimsolistenes nye album Souvenir Part 1 er et genialt stykke arbeid, med lydbilde signert Morten Lindberg fra 2L. ACS-monitorene gjengir strykerne i et stort og omsluttende lydbilde, med masse luft og med en særdeles naturlig plassering av instrumentene. Stereoperspektivet er helstøpt, hvert instrument har rom rundt seg, men uten å isolere det ut fra sammenhengen.

Det eneste jeg savner med ACS er litt mer aggressivitet i bassen. De lave frekvensene låter naturlig og dynamiske, og hører perfekt med resten av lydbildet, men jeg savner trøkk i dypbassen. Hvor er den hamrende, saftige basstromma på Staals ”11 dagar” og Nine Inch Nails’ ”Into the Void”? Bassen går unektelig dypt, men mangler det tøffe frasparket som Starkey SA-43 har, og til denne type musikk foretrekker jeg også den litt røffere mellomtonen til Ultimate Ears UE-18 Pro.

Flater ut
En annen ting som slår meg er at ACS-proppene ikke i samme grad beholder dynamikken når man spiller høyt. Dette er ikke noe stort problem for daglig musikklytting, i hvert fall ikke for undertegnede. Hvor ofte trenger man egentlig å høre så veldig høyt? Men for artisten på scenen, som kanskje er hovedkundegruppen til slike propper, vil det kunne utgjøre en forskjell når man er avhengig av å høre seg selv midt oppi alt bråket fra scenen. Siden proppene demper så bra ting utenfra, blir dette likevel neppe noe problem, noe jeg kan tenke meg både U2, Black Sabbath, Muse, Travis, Pink Floyd og Slipknot, som alle bruker monitorer fra ACS, kan skrive under på.

Konklusjon
Toppmodellen T1 Live! fra ACS, som er spesialstøpt til brukerens øre, har en utsøkt passform takket være hus av myk silikon. Tre høyttalerelementer som separerer bass, mellomtone og diskant gir glimrende dynamikk og sammenheng, og musikken gjengis fritt og uproblematisk.

Lydbildet er meget sammenhengende og oppløst, takket være nøyaktig lik lyd til hvert øre, og en meget nøytral gjengivelse fra dypeste bass og helt opp til diskantområdet. Det gjør at sangstemmer og instrumenter kommer klokkeklart frem, omringet av et luftig lydlandskap.

Følsomheten er ekstrem, og dynamikken er meget god ved middels lydnivå, men den flater ut litt når det blir høyt, sammenliknet med konkurrenter fra Ultimate Ears og Starkey. Fordelen med ACS er et mykere og mer nøytralt lydbilde, spesielt i mellomtoneområdet.

Det vi først og fremst savner er mer fraspark i bassområdet. Basstromma smeller ikke ut helt som vi ønsker. Likevel anbefaler vi proppene sterkt om du er på utkikk etter spesialtilpassede propper i denne ganske stive prisklassen. Det gjør også Pink Floyd, U2 og Black Sabbath, blant andre.

 

De aller beste øreproppene er spesialstøpt. For det første er de spesielt tilpasset dine egne øreganger, som de fyller perfekt. Det gjør at du kan løpe, hoppe, danse og headbange så mye du vil uten at de ramler ut, dermed vil lyden også forbli lik. Uavhengig av om venstre og høyre øregang varierer i utforming (noe de gjør, men i ulik grad), vil lyden dessuten være identisk for høyre og venstre øre, noe som sørger for et optimalt stereoperspektiv. Ettersom spesialtilpassede in-ear-monitorer er en dyr affære, er disse dessuten forbeholdt produsentenes topplinje, hvor de velger ut høyttalerelementer og delefiltre fra øverste hylle. T1 Live! er toppmodellen blant spesialstøpte ørepropper til ACS. Du får dem hos Hantek på Lambertseter i Oslo, hvor de også gjør avstøpingen av dine ører. Bor du ikke i nærheten, kan du få tatt avstøp hos din lokale forhandler av høreapparat og sende disse til Hantek, som bestiller øretelefonene. T1 Live! har tre ulike høyttalerelementer i hver propp, til bass, mellomtone og diskant. Spesialtilpassede delefiltre er også på plass. Selve huset er i myk silikon, hvor nesten alle andre produsenter lager sine propper i hardplast. ACS hevder silikon holder seg tettere når man beveger kjeven for å synge på scenen, når man snakker eller i det hele tatt beveger på ansiktet, enn hardplast. Proppene har dessuten noe så spesielt som innebygd mikrofon. Denne kommer til nytte om du kjøper en prosessor ved siden av, som gjør at lyd kan slippes inn utenfra. Ved å slippe inn lyd utenfra kan du lettere kommunisere med omgivelsene, og ikke minst for vokalister og musikere på en scene kan det være svært nyttig å kontrollere hvor mye av publikum man ønsker å høre. Impedansen på 40 ohm er en behagelig last for de fleste spillere. Følsomhet er ikke oppgitt, men jeg kan avsløre at den er ekstrem. Man skal ikke dra opp lydnivået mye på spilleren før det er meget høyt. Lydkvaliteten Jeg har tidligere testet to spesialstøpte modeller, Starkey SA-43 til 7.000 kroner og Ultimate Ears UE-18 Pro til rundt 8.000 kroner. Begge låter fabelaktig, Starkey har en fyldigere bass og luftigere overtoner, hvor Ultimate har en mer fremhevet og aggressiv mellomtone. Sammenliknet med begge er ACS-monitorene enda mer følsomme (Ultimate Ears er meget følsomme, men ACS er ekstreme). Jeg trenger nesten ikke noe lydnivå ut fra HRT Headstreamer koblet til laptopen, før det blir meget høyt. En fordel for den som ønsker å få lengst mulig batterilevetid fra sin musikkspiller eller trådløse hodetelefonforsterker når man står på scenen. Utsøkt balanse En annen ting som slår meg er den utsøkte balansen i lydbildet. Susanne Sundførs stemme på singelen ”White Foxes” kommer meget klart frem. Mens Starkey fremhever bassrytmene på en fyldig og rund måte samtidig som luften fra cymbalene svever, er Ultimate Ears mer fremhevet i mellomtonen. Med ACS er det også mellomtonen jeg legger mest merke til, men den er rundere og mindre aggressiv enn med Ultimate Ears. Jeg opplever ACS T1 Live! dermed som mer nøytrale i klangen. Samtidig er det elektroniske lydlandskapet rundt Sundfør gigantisk. Strykere Trondheimsolistenes nye album Souvenir Part 1 er et genialt stykke arbeid, med lydbilde signert Morten Lindberg fra 2L. ACS-monitorene gjengir strykerne i et stort og omsluttende lydbilde, med masse luft og med en særdeles naturlig plassering av instrumentene. Stereoperspektivet er helstøpt, hvert instrument har rom rundt seg, men uten å isolere det ut fra sammenhengen. Det eneste jeg savner med ACS er litt mer aggressivitet i bassen. De lave frekvensene låter naturlig og dynamiske, og hører perfekt med resten av lydbildet, men jeg savner trøkk i dypbassen. Hvor er den hamrende, saftige basstromma på Staals ”11 dagar” og Nine Inch Nails’ ”Into the Void”? Bassen går unektelig dypt, men mangler det tøffe frasparket som Starkey SA-43 har, og til denne type musikk foretrekker jeg også den litt røffere mellomtonen til Ultimate Ears UE-18 Pro. Flater ut En annen ting som slår meg er at ACS-proppene ikke i samme grad beholder dynamikken når man spiller høyt. Dette er ikke noe stort problem for daglig musikklytting, i hvert fall ikke for undertegnede. Hvor ofte trenger man egentlig å høre så veldig høyt? Men for artisten på scenen, som kanskje er hovedkundegruppen til slike propper, vil det kunne utgjøre en forskjell når man er avhengig av å høre seg selv midt oppi alt bråket fra scenen. Siden proppene demper så bra ting utenfra, blir dette likevel neppe noe problem, noe jeg kan tenke meg både U2, Black Sabbath, Muse, Travis, Pink Floyd og Slipknot, som alle bruker monitorer fra ACS, kan skrive under på. Konklusjon Toppmodellen T1 Live! fra ACS, som er spesialstøpt til brukerens øre, har en utsøkt passform takket være hus av myk silikon. Tre høyttalerelementer som separerer bass, mellomtone og diskant gir glimrende dynamikk og sammenheng, og musikken gjengis fritt og uproblematisk. Lydbildet er meget sammenhengende og oppløst, takket være nøyaktig lik lyd til hvert øre, og en meget nøytral gjengivelse fra dypeste bass og helt opp til diskantområdet. Det gjør at sangstemmer og instrumenter kommer klokkeklart frem, omringet av et luftig lydlandskap. Følsomheten er ekstrem, og dynamikken er meget god ved middels lydnivå, men den flater ut litt når det blir høyt, sammenliknet med konkurrenter fra Ultimate Ears og Starkey. Fordelen med ACS er et mykere og mer nøytralt lydbilde, spesielt i mellomtoneområdet. Det vi først og fremst savner er mer fraspark i bassområdet. Basstromma smeller ikke ut helt som vi ønsker. Likevel anbefaler vi proppene sterkt om du er på utkikk etter spesialtilpassede propper i denne ganske stive prisklassen. Det gjør også Pink Floyd, U2 og Black Sabbath, blant andre.  
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • 3-veis ørepropper
  • Spesialstøpt
  • 16Hz - 20kHz
  • Impedans: 40 Ohm
  • Støyreduksjon: 26dB
Pris: 6900,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Stranger Things 3. sesong – første trailer ute!

Den 4. juli vender Netflix tilbake til Hawkins og Stranger Things.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

Nå skal du kjøpe iPad

Hvis du er blant dem som har hatt planer om å kjøpe nytt nettbrett, er tiden inne.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.