• Elementer: 1 stk.
  • Følsomhet: 105,5 dB (0,1V)
  • Impedans: 50 Ohm
  • Frekvensrespons: 20 Hz – 20 kHz
  • Støydemping: 26 dB
  • Vekt: 13 gram

ACS er best kjent for sine dyre in-ear-monitorer med mange elementer til hvert øre, og gjerne med spesialstøpte forsatser. Evoke Studio Universal er derimot en innstegsmodell til ”bare” 1.900 kroner, og for å få til dette har man valgt universelle forsatser i voks (6 stykker medfølger), og mange elementer har blitt til ett fulltoneelement. Fordelen er at det er lettere å få en sammenhengende lydgjengivelse uten faseforskyvninger. Ulempen er at man ikke kan spille like høyt før det vrenger, hvilket igjen går noe utover dynamikken i lyden.

Lydkvaliteten

Det later imidlertid ikke være noe problem med Evoke-proppene. Dynamikken er nemlig upåklagelig. Man hører det lettest på musikk med stor dynamisk kontrast, ikke minst klassisk musikk. Instrumentene gjengis klart og tydelig, med stor styrke. Dynamikken er ekstrem, som man for eksempel kan høre på Claude-Michel Schönbergs ballett ”Wuthering Heights”, som i tillegg har et ytterst veloppløst og ryddig lydbilde. Når messingblåserne så kliner til på slutten av ”The Wind” med harde ansatser, så er det steintøft og rått, og når det så tar seg ned igjen til neste stykke, ”The Arrival”, blir jeg nesten bare sittende og måpe. Så luftig, så oppløst. Nydelig.

Også singer/songwriter-musikk låter nydelig. Melissa Horn har fantastisk klang i vokalen, og instrumentene låter åpent og stort. Hvert anslag forsvinner like fort som det kom. Dette er virkelig vanedannende.

Øreproppene låter virkelig bra, og de er lett å drive med en vanlig mobiltelefon. Selv om de gjør enda mer ut av en forsterker, bare den har et lavt støygulv. Følsomheten er nemlig så høy, at man ellers hører støygulvet som svak susing i bakgrunnen.

Men det er noe Evoke-proppene liker virkelig dårlig, og det er en flat innspilling. Hvilket dessverre gjelder de fleste listepoputgivelser. For eksempel låter Sias storselger ”Chandelier” tynt, flatt og overmettet når den kommer til refrenget. Til det punktet hvor det faktisk vrenger. Dette er produksjonen sin feil, men disse proppene avslører det så nådeløst, at det meste av den typiske P3-musikken blir slitsom å høre på.

ACS_Evoke_Studio_Universal_closeup
Du kan velge mellom mange farger. Vår testmodell var nøytral gjennomsiktig.

Universalmodellen av ACS Evoke Studio er ikke billig, men veldig rimelig i forhold til custom-modellene. For under 2.000 kroner får du et par ørepropper som klemmer ut alle detaljene fra musikken, og ligger klistret i svingene som en Formel 1-bil. Til tross for bare ett høyttalerelement i hvert øre, dekkes hele frekvensområdet med imponerende dynamikk, og det som ligger på innspillingen er rett og slett det man hører. Følsomheten er meget høy, slik at du fint kan drive proppene med en mobiltelefon.

Ulemper er at bassen oppfattes som litt slank, flate innspillinger låter grusomt kjedelig, og den høye følsomheten gjør at man kan høre susing fra enkelte forsterkere.

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.