TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
L&B Julekalender 2024 Delta her!

: Sony VPL-VW520ES 4K projektor

Er du klar for hyperkino?

Nå kan du få et bilde som er Colosseum verdig i kjellerstua.

Av / 16.03.16 - 06:00
Sony VPL-VW520ES 4K projektor

Lyd & Bilde mener

  • Sony-projektoren tegner opp et stort og lyssterkt bilde med suveren skarphet, som få konkurrenter kan matche. Det føles rett og slett som å være på kino - en skikkelig bra sådan! Med høy kvalitet på optikk og automatisk linsejustering med minne, er dette en projektor for den kresne high-end brukeren.
  • Begrenset båndbredde på HDMI-inngangen reiser et par spørsmålstegn rundt kompatibiliteten med fremtidige videostandarder.

Har du lagt merke til at din lokale kino har fått vesentlig bedre bildekvalitet i senere tid? Da har de sannsynligvis byttet til ny projektor! Kinobransjen er nemlig smertelig klar over at de må stå på for å bevare det teknologiske forspranget over stadig mer velutstyrte hjemmekinoer. Flere og flere kinosaler blir derfor oppgradert  med digitale 4K projektorer. Kombinert med digitale filmruller levert på harddisk, og nye storfilmer skutt med moderne 4K filmkameraer, oppnår man en utrolig skarp og kontrastrik bildekvalitet. Men nå er hjemmekinoen nok en gang i ferd med å innhente forspranget!

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

4K i hjemmekinoen

Sony er ikke alene om å ha 4K-projektorer til profesjonell bruk, men er foreløpig de eneste som har greid å krympe teknikken ned til et kompakt hjemmekino-format. Mens kinoprojektorene er enormt store og krever massiv kjøling, ser hjemmemodellene ut som helt vanlige hjemmeprojektorer og fungerer på samme vis. Skjønt koster mye, det gjør de fortsatt!

 

Selv om det finnes alternativer fra JVC og Epson med hybridløsninger som lager «liksom» 4K, er Sony inntil videre de eneste som har lykkes med å putte en ekte 4K bildebrikke inn i en hjemmeprojektor. Og når man ser hva som skal til for å blåse opp et 4K bilde på 100” lerret eller mer, er det ikke så rart at konkurrentene har tatt seg god tid: Det å lage en bildebrikke med rundt 8 millioner bildepunkter, og ikke minst den øvrige hardware-en (lyskilde, optikk, kjøling) som skal til for å gjengi de sylskarpe bildene, krever vanvittig høy presisjon og kvalitetskontroll.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

VPL-VW520ES

Lyskanonen vi ser på denne gang er da heller ingen rimelig sak: Rundt 100.000 kroner må vi ut med for den nyeste projektoren i Sonys 4K-sortiment. Da får vi til gjengjeld en betydelig mer voksen og proff high-end projektor enn lillebror VPL-HW65, som vi testet i forrige runde.

Annonse

 

VPL-VW520ES har et større og kraftigere kabinett med bedre kjøling, og ikke minst mer påkostet, motorisert optikk. Kabinettet kommer i to farger: Vårt testeksemplar ble levert i den nye matt hvite utførelsen beregnet for lyse omgivelser, men vi regner med at de fleste hardcore hjemmekinofans vil foretrekke tradisjonell svart matt.

 

Brukervennlighet og finesser

Den største nyheten på VW520 er en ny, sterkere lampe som øker lysstyrken fra 1700 lumen til 1800 lumen, og en oppdatert HDMI 2.0a inngang som nå støtter 4K med HDR (video med større dynamikk- og fargeområde). Det betyr at VPL-VW520ES er klargjort for å vise det splitter nye Ultra HD Blu-ray formatet i all sin prakt – i hvert fall i teorien (mer om det senere)!

 

Til å være en dyr og avansert projektor er VW520ES en drøm å sette opp. Oppsett og innjustering går som en lek takket være motorisert zoom, fokus og linseposisjon. Alt styres via fjernkontrollen, og innstillingene lagres i et eget minne (Lens Memory), hvor du kan veksle mellom ulike konfigurasjoner. Dermed kan du for eksempel veksle mellom 16:9 til 2,35:1 format med et knappetrykk, uten å måtte gjøre alle innstillingene på nytt. En veldig «proff» finesse som glimrer med sitt fravær på lillebror VW320ES. VW520ES kommer i tillegg med dynamisk iris (automatisk justerbar lysåpning) som gir en vesentlig forbedring i opplevd kontrast sammenlignet med VW320.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Bildekvalitet

Etter at projektoren var ferdig satt opp og Gorm S. hadde finjustert den for optimalt bilde i kinoen vår, var det tid for å lene seg tilbake og se hva VW520 har å by på. Vår tidligere erfaring med Sonys 4K-projektorer er at de leverer en storartet, nærværende opplevelse. Vi kunne imidlertid raskt slå fast at VPL-VW520 hever lista enda et hakk. Dette er en ordentlig lyskanon!

 

Med vanlige hjemmekinoprojektorer må man leve med at lysstyrken heller mot den svake siden, og at det blir liten futt i lyse objekter som flammer, eksplosjoner og lyskastere. I tillegg får scener med ren hvit snø ofte en litt skitten, offhvite farge. Dette er et kompromiss vi er vant til å gjøre i forhold til TV, mot at bildet fyller hele veggen!

 

Slike kompromisser behøver man ikke gjøre med VPL-VW520ES. Den er fint i stand til å fylle vårt 3,3 meter brede lerret med et overbevisende, sylskarpt og kontrastrikt bilde. Alternativt kan du velge et normalstort lerret og oppnå virkelig spektakulære resultater.

 

I dette tilfellet valgte vi sistnevnte. Ved å konsentrere bildet på et noe mindre areal (ca 100” 16:9), kunne vi utnytte lysstyrken for alt den er verdt: Hvitt blir skikkelig hvitt, og man kan faktisk bli midlertidig blendet når lyse objekter farer over kinoduken! Dette bringer utvilsomt mer liv og realisme til filmopplevelsen, og er i seg selv et argument for å gå for en mer påkostet projektor.

 

Høyere lysstyrke innebærer som regel et annet kompromiss, nemlig at svartnivået blir dårligere. Med en gang man øker watt-styrken på projektorlampen, øker man også det det laveste nivået av svart.  Selv om SXRD-teknikken gjør så godt den kan ved å filtrere bort uønsket lys, greier den ikke å fjerne det fullstendig. Hvilket igjen reduserer kontrasten i bildet.

 

Sony-projektoren har imidlertid et triks i ermet som hjelper den med å bevare et imponerende bra svartnivå: Projektorlinsen er utstyrt med en justerbar lysåpning, også kalt dynamisk iris. Denne virker omtrent som blenderåpningen i et kamera, bare i motsatt retning. Ved å overvåke videosignalet og regulere lysåpningen etter behov, kan mørke scener gjøres mørkere, og lyse scener lysere.

 

I virkelig bekmørke filmsekvenser – ta for eksempel de grufulle grottescenene i Ridley Scotts Prometheus – strupes lysåpningen helt ned til det bare kommer en tynn stripe med lys ut av linsen. Ganske fascinerende! Irisen gjør en utmerket jobb med å forbedre kontrasten, samtidig som den jobber sømløst, lynhurtig  og uten mekaniske summelyder. Derfor foretrakk vi å la den være på i de fleste tilfeller. Da ble vi også riktig storfornøyd med svartnivået. Selv om Sony ennå ikke kan måle seg helt med svartnivået fra kullsvart-referansen JVC X500, er det tydelig at de har greid å forbedre VW520 litt i forhold til forgjengeren VW500ES.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Suveren bildebehandling

Sony-projektoren har en rekke bildeinnstillinger som hjelper til med å sprite opp det allerede gode bildet. Contrast Enhancer gir en subtil kontrastforbedring så lenge den settes til lav virkningsgrad (Low). I tillegg har VW520 finessen Smooth Gradation som glatter ut fargegraderingene i bildet, men det kan også bli litt «grøtete» med for mye av det gode. Medium og High vasker bort de fineste detaljene, derfor settes også denne best på «Low».

 

Når alle disse finessene spiller på lag, greier Sony-projektoren å levere knallsterke bildeprestasjoner. Den suverene skarpheten egner seg perfekt til å gjengi storfilmer som den ferske 007-filmen Spectre: Åpningssekvensen med feiringen av De Dødes Dag er en krevende jobb for enhver bildemaskin å håndtere, men Sony-projektoren skildrer det yrende folkehavet ned til hver minste detalj, bedre enn noen annen hjemmeprojektor vi har sett. Kontrasten og lysstyrken er også på topp. Omgivelsene i Mexico City kan lett virke litt blasse på andre projektorer, men VW520ES får bildene til å smelle, akkurat som vi husker det fra kinopremieren.

 

Helikopterscenen mot slutten av introen har også lett for bli kaotisk og hakkete i bevegelsene. Her aktiverte vi Sonys Motion Flow interpolering med laveste nivå (True Cinema), som fint greier å jevne ut bevegelsene uten å introdusere for mye såpeopera-effekt. Også her opplevde vi et sømløst og veldig «kino-lignende» bilde, selv om Blu-ray utgaven av Spectre ikke har på langt nær den samme kvaliteten/båndbredden som kinomasteren.

 

4K og HDR

En 4K projektor fortjener selvfølgelig ekte 4K filmmateriale, og flere av de nye finessene ved VW520ES knytter seg til introduksjonen av det nye 4K Blu-ray formatet. I løpet av de kommende årene vil vi få tilgang til langt mer ekte 4K-innhold! Ikke bare i form av høyere oppløsning, men også økt kontrast og fargerom (High Dynamic Range). Dette er noe eiere av 4K TV-er og projektorer har ventet på i lang tid!

 

Ironisk nok er det ikke sikkert at alle som allerede eier en 4K-kompatibel skjerm vil være i stand til å få glede av alle nyvinningene. UHD Blu-ray og HDR krever nemlig både økt lysstyrke og bredere fargespekter (10 bit) for å gi maksimal uttelling, og langt fra alle skjermer er i stand til å oppfylle disse kravene.

 

VPL-VW520 ble sluppet i 2015 før alle spesifikasjonene for UHD BD og HDR var helt spikret, men Sony-projektoren skal likevel være klar for de nye formatene – i det minste i teorien. Uten tilgang på ny avspiller og fullspekkede testfilmer, blir vi foreløpig nødt til å ta Sony på ordet.

 

HDMI-inngangen på Sony-projektoren takler 10 bits farger opp til 4K/24p (4K oppløsning med 24 bilder per sekund), hvilket skulle rekke for de fleste 4K Blu-ray filmene. For 4K/60p er den derimot begrenset til 8 bit fargedybde. Noe som potensielt kan by på problemer for eventuelt kommende 4K kringkastingsstandarder. For å gjengi 10 bits fargedybde på videomateriale med høyere bildefrekvens, kreves det en HDMI-inngang med høyere båndbredde. Her kommer Sony-projektoren litt til kort sammenlignet med de nye projektorene og TV-ene som lanseres i løpet av 2016. Ikke nødvendigvis en dealbreaker, men verdt å merke seg.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Konklusjon

Testen levner ingen tvil om at Sony VPL-VW520ES er en luksusprojektor med ytelse i den absolutte high-end klassen. Med optimale innstillinger leverer Sony-projektoren knallsterke bildeprestasjoner, i form av klasseledende bildeskarphet, blendende lysstyrke og knallsterk kontrast. I tilegg har den presis fargebalanse og utmerket svartnivå.

 

Når vi likevel ikke tar frem toppkarakteren, er det dels på grunn av den høye prisen, men også som et slags forbehold. 2016 markerer overgangen til et nytt UHD Blu-ray format som byr på en rekke potensielle forbedringer i bildekvalitet. I skrivende stund er det vanskelig å verifisere om Sony-projektorens hardware er fullt ut kompatibel med disse og kan utnytte standarden for alt den er verdt.  Etter vår oppfatning fremstår VW520 derfor som et slags mellomsteg, før alle spesifikasjoner er på plass. Dette er en av de aller beste projektorene du kan kjøpe akkurat nå, men ikke nødvendigvis det mest fornuftige kjøpet for fremtiden. Til en pris på 100.000 kroner, skulle vi ønske at Sony ville tilby en form for oppgradering av de seneste hardware-spesifikasjonene.

 

Sony har lenge hatt monopol når det gjelder vaskeekte 4K-projektorer til hjemmebruk. Nå kan det imidlertid se ut som de får konkurranse: Under CES-messen i Las Vegas lanserte Texas Instruments sin første 4K DLP bildebrikke. Hvilket betyr at vi trolig kan regne med å se 4K DLP-projektorer fra kjente produsenter som BenQ og Optoma i nær fremtid. Konkurranse er alltid bra, og vi gleder oss til å se hva Sony trekker opp av ermet til høsten!

 

Kalibrering av Sony VPL-VW520ES

Dette er en av de første projektorene på markedet som er klargjort for 4K-video med HDR (High Dynamic Range)! HDR innebærer en bredere, mer sømløs og presis gråtoneskala fra mørkt til lyst, i tillegg til at det åpner for et økt fargerom med bredere spekter av fargenyanser.

 

HDR utnytter den ekstra lysstyrken i LCD- og OLED-skjermer til å skape endra større kontrast og smell fra sollys, lysrefleksjoner, flammer og lignende. Resultatet er et bilde som er så kontrastrikt at det nesten hopper ut av skjermen når vi ser på!

 

En normalstor projektor basert på konvensjonell lampeteknikk kan imidlertid ikke forventes å oppnå noe i nærheten av den samme lysstyrken som en TV. I tillegg gir økt lysstyrke en uønsket bivirkning på projektorer, i form av dårligere svartnivå. Man kan derfor spørre seg hva som er «vitsen» med HDR i projektorsammenheng? En av de viktigste fordelene er 10 bits fargedybde, som gir sømløse graderinger uten «banding».

 

Kalibrering

VW520ES er som Sony-projektorer flest, en enkel og takknemlig projektor å kalibrere: For det første kommer den med relativt presise innstillinger fra fabrikk, og for det andre er det lett å gjøre bildekvaliteten enda mer korrekt med noen enkle grep.

 

Vi starter innjusteringen med å sjekke den innbyrdes plasseringen av fargepanelene for Rød, Grønn og Blå. Det viser seg at det røde panelet ikke er nøyaktig like stort (gjennom prismet) som de to andre, og at pikslene derfor ikke overlapper helt perfekt. Ikke merkbart på normal sitteavstand, men litt dårlig håndverk på en så dyr projektor!

 

Fabrikkinnstillingene på Sony-projektorens Referansemodus er laget for å imponere, snarere enn å måle helt etter boka. Lampespenningen er satt til Høy, hvilket medfører en overraskende fremtredende viftestøy. I tillegg er kontrasten skrudd til maks, noe som klipper de lyseste punktene på gråtoneskalaen.

 

Sony-projektoren viser seg å være plenty lyssterk nok for et normalstort (100”) lerret. Med normal lampespenning og finjusterte kontrast-kontroller målte vi en lysstyrke på rundt 29 fL (100 nits) og en kontrast på ca 15.000:1, hvilket er et utmerket resultat. Med dynamisk iris aktivert økte kontrasten ytterligere til ca 17.000:1.

 

Fargemessig er det også lite å utsette: Etter en omgang med Klein K-10 og Calman kalibreringssoftware oppnådde vi en tilnærmet snorrett fargebalanse med svært små avvik i forhold til D65 standarden. Se kalibreringsrapporten for eksakte verdier!

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

100 tommer fra 1,5 meter!

Kortkast-projektor i luksusklassen

Rullende hjemmekino

Ta med deg skjermen hvor som helst!

Marantz-flaggskipet er testet

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg

Lyd & Bilde