Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Sony VPL-HW30ES

Mer dybde!

Ingenting er som film i storformat. Da kommer også 3D-effekten til sin rett, men til nå har bildekvaliteten vært mangelfull. Ikke nå lengre.

Skrevet av / 25.10.11 - 05:08
Sony VPL-HW30ES
Geir Gråbein Nordby

I løpet av de neste to årene er det ventet at nesten alle flatskjermer som selges, også er 3D-skjermer. Innholdet finnes snart overalt. På kabel-tv, Blu-ray og etter hvert også fra kameraer, HD-videokameraer og smartmobiler. Men ingen steder er det kulere å se 3D enn på et stort lerret. 100 eller 200 tommer gir en mye sterkere 3D-opplevelse enn 42-tommeren på veggen i stuen klarer.

Utvalget av projektorer med 3D i full HD-kvalitet er begrenset til noen få, dyre modeller, som dessuten lider av at 3D-teknologiens utfordringer ikke er like elegant løst. Blant de problemene som kan oppstå, er et markert fall i lysintensitet fra projektoren, når man velger 3D-modus. Et problem blant andre Sony VPL-VW90ES har, som vi belyste i en test tidligere i år.

Og som gjør det vanskelig å finne lerret som passer. Man trenger nemlig et hvitt lerret, med positiv refleksjon – gain – som kompenserer for lystapet i 3D. Ikke kan det være for stort heller, over 150-tommer faller lyset enda mer fra projektoren, som må trekkes lengre unna lerretet.

Et annet problem er crosstalk. Dobbeltkonturer som kan oppstå i 3D-modus, vises som antydninger til dobbeltbilde på lerretet, noe som er irriterende og reduserer filmopplevelsen. Men Sony mener de har løst alle problemer med den nye VPL-HW30ES. En ny bildeprosessering og forbedret lampekontroll, skal blant annet sørger for enda mer lys i 3D. Og redusere crosstalk. Best av alt, den koster mindre enn VW90ES, som har synlige problemer med ytelsen i 3D. Man mister motorisert fokus og zoom på HW30ES, men det klarer de fleste seg godt uten. HW30Es har heller  ikke mulighet for å bruke anamorfe linseforsatser, for å tilpasse bildeformatet til 2.35:1 filmformatet.

Sony  HW30ES mangler IR-sendere rundt objektivet og det følger heller ikke med en sender eller briller. De må man kjøpe i tillegg, men mange selger pakker med projektoren, to par 3D-briller (i oppgradert design) og en sender. Men husk å kjøpe en lang nok Cat7-kabel i tillegg. Den må man nemlig ha for å koble 30D-senderen til projektoren.

Synlige forbedringer
Sonys nyere projektorer har nesten alltid lyktes med fargegjengivelsen. Som selv ukalibrert er blant det beste du kan få, rett ut av esken. Man trenger ikke gjøre omfattende justeringer for å få en fargepalett som ser troverdig ut. Alt man trenger å gjøre er å gå gjennom fargeinnstillingene via fjernkontrollene, hvor Cinema 1, 2 og 3 gir det beste bildet, og Cinema 3 kanskje det aller mest nøytrale filmbildet av de tre.

Det er naturlig å sammenligne med JVC DLA-X3 som ligger i samme prisklasse, og som er vår favoritt blant 3D-projektorene. JVC-projektoren har kanskje klassens beste sortnivå og kontrastgraderinger, men fargegjengivelsen fra Sony-projektoren har mer smell samtidig som fargespekteret oppleves som mer nøytralt.

Projektorens konvergensjusteringer gjør det mulig å forskyve pikslene for å rette konvergensfeil horisontalt og vertikalt (forholdet mellom R, G og Bs pikselpresisjon). Noe som også kan dempe kromatisk aberrasjon. Bak objektivet med 1,6 x zoom sitter en automatisk blender (iris) som kan benyttes for å øke kontrasten i bildet. Advanced Iris 3, kaller Sony den.

I motsetning til  90ES, strupes ikke lysmengden lysmengden i nærheten av like mye fra 30ES i 3D. Sony har sine ord i behold når de beskriver 30ES som bedre enn 90ES på 3D. Lystapet er marginalt sammenlignet med den mye dyrere projektoren, og endelig er det fullt mulig å sitte og se på 3D – lenge  – uten å irritere seg over at man mister detaljer i mørke scener. Straks man aktiverer 3D, trer lampekontrollen inn og skrur opp lyset, fabelaktig nok uten at tapet av sortnivå og kontrast blir noe særlig kritisk. Det er også mulig å redusere lysintensiteten til brillene fra fjernkontrollen hvis man foretrekker mindre lys i 3D.

Sony har lyktes over all forventning med å redusere crosstalk når man ser på 3D-bilder. Det er knapt synlig i det hele tatt, og vitner om at 3D-prosesseringen i 30ES endelig er blitt moden. Den kjappe oppfriskningsfrekvensen sørger for knapt merkbar flimring i bildet, som man nesten bare legger merke til hvis man ser etter det, og da i veldig lyse scener. Den har også muligheten til å aktivere Motionflow, som i mange tilfeller kan gi bedre jevnhet i bevegelser under panoreringer og i actionscener.

3D-effekten er sømløs og velfungerende, og det er faktisk mulig å skape 3D av 2D. Trykk inn 3D-knappen på fjernkontrollen, og aktiver 2D til 3D-konvertering. Fotballkamper og naturprogrammer får en relativt bra 3D-effekt, som i mange tilfeller kan forsterke opplevelsen. Akkurat som 3D gjør med film i 3D. 2D til 3D fungerer ikke like godt på alt innhold, med markerte konturer som hintet om crosstalk med overskarping av bildet, og viste seg å være aller best på HD-sendinger via GETs HDI-mottaker.

Pussig nok bytteRt projektoren selv tilbake til 2D etter en times tid, uten at jeg fant noen grunn til at akkurat det skulle skje. Det er også mulig å endre dybdeeffekten i 3D fra godstolen. Hvor fokuspunktet kan forskyves i dybderetningen. Selv om projektoren leverer Sony HW20 gode og strålende bildekvalitet uten at man har justert noe som helst, kan en gråskala- og fargekalibrering forbedre bildekvaliteten ytterligere. Justeringsmulighetene er mange, og 30ES har justerbar fargekontroll – Real Color Processing – hvor man kan finjustere fargemetning, lysintensitet og fargetemperatur i rødt, grønt, blått, gult, magenta og cyan. Da kan bildekvaliteten blodtrimmes ytterligere.

Konklusjon
Sony har åpenbart lyttet til kritikken de fikk på 90ES. Som er fantastisk i 2D, men mangelfull i 3D. Den nye HW30ES, er nesten like bra som den dyrere 90ES i 2D, men gruser den fullstendig i 3D. Bildekvaliteten er fremragende, også sammenlignet med den glimrende JVC DLA-X3. Med 30ES har Sony klart å lage en HD-projektor som vi virkelig har lyst på. Vil man ikke ha 3D er Epson TW5500 og Sony HW20 gode og billigere alternativer, men man villig til å betale ekstra for den fete 3D-effekten bare en projektor kan oppnå, er Sonys HW30ES et opplagt valg.

Lyd & Bilde mener

Vellykket 3D-prosessering Strålende fargegjengivelse Stillegående vifte 3D-sender og briller koster ekstra Størrelsen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Presisjon til fingerspissene

Hjemmekino: - vasker gulvet med lydplanker

Marantz gir oss fullstendig bakoversveis

Denon har overgått seg selv

«Usynlig» storskjerm med laser

Skremmende realistisk kinobilde

Nye Apple TV er en kraftplugg

Laserskarpt kinobilde

Nå får du Google TV på alle skjermer

Ta med deg bildet hvor som helst!

Glitrende hjemmekino fra svindyr projektor

Sony HT-A9: For en surroundlyd!

Lyd & Bilde
Scroll to Top