annonse
annonse
Sommertilbud: Få tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned for 1 kr! Prøv Lyd & Bilde
annonse
annonse
annonse

Kjempebilder fra kloss hold

Du må ikke ha projektoren fem meter unna, disse tre kan nemlig stå helt inntil lerretet! Topp brukervennlighet – men hva med bildekvaliteten?

Har du lyst på stort bilde i hjemmekinoen, men ikke har mulighet for å plassere projektoren langt nok unna lerretet eller veggen – og heller ikke ønsker en stor TV på 80 tommer ruvende på veggen? Da er en nærfeltsprojektor – eller Ultra Short-Throw – en spennende løsning.

Ved hjelp av spesiell optikk med ekstrem kastevinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller nesten inntil veggen den skal projisere på, og likevel gi et bilde fra 60 til 100 tommer. Definitivt stort nok til en skikkelig hjemmekinoopplevelse.

Fordeler

Fordelene er åpenbare. For det første trenger du ikke langt kabelstrekk fra videokilden til projektoren. Det blir også langt enklere for folk som bare skal ha projektoren frem til spesielle anledninger. Bare plasser den på en skjenk mot en hvit vegg, og sett den bort igjen etterpå. Skjønt, prisklassen vi her befinner oss i er nok likevel for folk som ønsker å bruke den en del.

En annen viktig fordel er denne: Alle som har sett film med projektor vet hvor irriterende det er når noen reiser seg opp fra sofaen og går foran projektoren, og kaster store skygger på lerretet. Med en nærfeltsprojektor vil man aldri komme til å blokkere det projiserte bildet.

Ulemper

Utfordringene er flere. For det første er det stor forskjell på avstanden fra optikken til nederste og øverste del av bildet. Det betyr at optikken må kompensere for dette, slik at fokus blir riktig over hele bildet. Men også geometrien kan lett bli veldig feil. En vanlig projektor ville gitt et trapesformet bilde, om den projiserte nedenfra og oppover veggen. En nærfeltsprojektor må ha optikk som tar høyde for dette.

Men det holder ikke med optikk som perfekt kompenserer for en skrå projisering av bildet. Flaten som bildet vises på må også være helt slett. Enhver liten bulk eller bølge vil gi synlige forvrengninger i bildet. Dette er fordi bildet projiseres i en så ekstrem vinkel, at den minste ujevnhet i veggen blir forstørret mange ganger. Det betyr at du bør ha en helt slett, hvit vegg. Gjerne malt med lerretsmaling. Skal du bruke lerret, må det være av typen rammespent eller solid plate og ikke nedtrekkbart, da sistnevnte blir for slakt og ujevnt til denne typen projektorer.

Tre projektorer

Opprinnelig var nærfeltsprojektorer laget for installasjonsmarkedet, men man ser at behovet har meldt seg også på hjemmefronten. Derfor er det nå mulig å få tak i et utvalg HD-projektorer for hjemmebruk. Vi har funnet frem til tre stykker, som alle har Full HD-oppløsning (1080p).

DLP

Optoma og BenQ har levert hver sin DLP-projektor, i den hyggelige prisklassen under 15.000 kroner. DLP har fordel av å være nærmest vedlikeholdsfritt, fordi man ikke bruker fargefilter eller luftfilter. I stedet er det et fargehjul som går lynraskt rundt, og som ved hjelp av mange speil – ett for hver bidige piksel – reflekterer én primærfarge (RGB) om gangen. Fordi det går så fort, lures hjernen til å tro at alle farger vises samtidig og ikke vekselvis; man blir bare tidvis påminnet av det når plutselige fargeblaff i rødt, grønt og blått viser seg, for så å bli like raskt borte igjen. Dette skjer spesielt når man beveger blikket over hvite objekter mot svart bakgrunn. Hvit tekst på en mørk film kan være et aldri så lite mareritt for mennesker som er sensitive for ”regnbueeffekten” man får av DLP.

LCD og laser

Epson har svaret for regnbuesarte øyne, i form av LCD-projektoren EH-LS100. LCD gjengir alle primærfargene samtidig, gjennom et fargefilter, og har derfor ingen regnbueeffekt. Videre har LCD fordelen av et hver av fargene har full lysstyrke, der DLP-projektorene ofte har lavere intensitet i fargene i forhold til hvitlyset, fordi fargehjulet på DLP har et hvitsegment i tillegg, for å få opp lysstyrken. LCD oppleves derfor ofte som mer fargesprakende. Men LCD har et luftfilter som bør renses jevnlig og skiftes etter 2-3.000 timer.

Epson LS100 koster det dobbelte av Optoma HD31UST og BenQ W1600UST, blant annet fordi den bruker en avansert og dyr laserdiode som lyskilde i stedet for kvikksølvlampe. Fordelen med laser er at den oppfører seg ytterst stabilt over tid, hvor en kvikksølvlampe kan degraderes ujevnt i fargespekteret og dermed gi feil fargebalanse etter lengre drift. Laser har dessuten en enormt lang levetid. Mer enn 20.000 timer gir nesten tjue års bruk om du ser film tre timer om dagen – hver eneste dag. Dette til forskjell for 3-4.000 timer for en typisk kvikksølvlampe, som da gir 3-4 år med like hyppig bruk. Skjønt, en ny lampe koster et par tusen kroner, så det alene er ingen god grunn til å doble prisen. Epson-projektoren bør også være synlig bedre!

Produkter i testen
Fargeklatt med ­svakheter

Med de spenstige fargene til Optoma HD31UST får du mye bilde for pengene fra kort avstand, men du må leve med noen små svakheter.

Optoma HD31UST er en ganske brukervennlig nærfeltsprojektor av typen DLP. Menysystemet er oversiktlig, og man kan velge norsk. Noen forglemmelser i oversettelsen har dessverre forekommet, med flere av undermenyene delvis på engelsk. Det heter for eksempel ”settings” og ikke ”innstillinger”. Dette trekker ned et ellers bra inntrykk.

Bildejustering

Projektoren korrigerer automatisk for geometrifeil dersom den ikke står helt rett mot veggen. Sjekk likevel om du kan gjøre det enda bedre manuelt.

Kino fargemodus gir de mest naturlige fargene, og mot hvit vegg fant vi at lysstyrke på -10 og kontrast på +2 ga riktig gjengivelse av skygger og høylys. Absolutt svartnivå er godkjent, selv om den ikke kjemper i toppen på noen måte. Men projektoren har en god ANSI-kontrast, ved at svartnivå og lysstyrke holder seg i scener som har både skygger og høylys. Den opplevde kontrasten er derfor god.

Fargerike bilder

Wonders of the Universe er en astrofysikkserie som på Blu-ray har imponerende skarphet og dybde i galakser, stjernestøv og mye annet snacks. Optoma HD31UST får galaksene til å skinne fint ut fra en svart bakgrunn. Røde dvergstjerner har intense farger, og det gule lyset rundt sentrum av en galakse skinner friskt. Fargene er mer livlige enn hos BenQ W1600UST. Men ikke like nyanserte. BenQ avslører at en mørk himmel går fra mørkeblått til lilla, hvor den ser mer knall blå ut med Optoma.

Når vi justerer ned fargemetningen noe, blir den mer lik BenQ, men likevel med færre fargefasetter. Bleke ansikter i Skjønnheten og Udyret blir dessuten i overkant gule, mens fargede folk nesten ser røde ut. Man har dratt litt ekstra hardt i fargekurvene i denne filmen, som med Optoma kan bli litt for mye.

Ser vi på testmønstre finner vi synlige tegn til kromatisk aberrasjon, altså fargene er noe forskjøvet i forhold til hverandre. Hvit tekst på svart bakgrunn har en tydelig rosa underkant. Vi legger også merke til at bildet er beskåret, såkalt overskannet, som gjør at ytterkantene av bildet er klippet bort. Og når man stiller skarphet på midten av bildet, blir det ikke fullt så skarpt øverst og nederst. Dette fordi optikken ikke helt perfekt kompenserer for den ekstreme kastevinkelen. Det virker ille, men når man ser film er det ikke noe man henger seg opp i.

Konklusjon

Fordelene med nærfeltsprojektorer er også åpenbare med Optoma HD31UST. Her får du et 60 tommers bilde tett mot veggen, og 90 tommer bare 25 cm unna. Bildet tegnes opp med god kontrast mellom svart og hvitt, spesielt i scener hvor det er mye av begge deler kommer DLP-teknologien til sin rett. Det er mye farger her, og selv om de mangler noen nyanser funker projektoren bra på film og TV. Vi liker også den stillegående viften.

Blant ulempene er noe kromatisk aberrasjon, bildet blir ikke fullt så skarpt i kantene som på midten av lerretet, og bildet blir noe beskåret.

picture2 picture3
<
>
Optoma HD31UST har automatisk geometrikorreksjon, skulle den være plassert skjevt mot veggen. Foto: Optoma
Tett på sann­heten

BenQ W1600UST gir alle fordelene av å stå tett på, og få av ulempene.

Blant rimelige projektorer har BenQ ofte skilt seg ut med de beste. For eksempel W2000, som fortsatt er vår favorittprojektor under 15.000 kroner (ja, det inkluderer billige 4K-projektorer med pikselskifting).

W1600UST er den første nærfeltsprojektoren vi tester fra den kanten, og projektoren kan tegne et 100 tommers bilde fra under 10 centimeter fra veggen! Vi plasserte den så tett mot veggen vi kom, som var omtrent 7 centimeter grunnet strømkabelpluggen som stakk ut. På denne avstanden fikk vi et bilde på bekvemme 90 tommer.

Bildejustering

BenQ har en oversiktlig skjermmeny, hvor man enkelt finner frem til ønskede innstillinger. I denne prisklassen bryr vi oss ikke med måleutstyr og fargekalibrering, men finner rett og slett fargemodusen som gir mest troverdige farger (Cinema), og deretter stiller vi kontrast og lysstyrke ut ifra testbilder. I BenQ sitt tilfelle var det nok å sette lysstyrke to hakk ned fra midten, mens kontrast ble satt opp ni knepp. Vi kunne ønske oss direkteknapper på fjernkontrollen til disse, selv om BenQ slettes ikke er alene om å flytte dem til skjermmenyen.

Geometrikompensasjon (keystone) er tilgjengelig, men vi trengte ikke bruke den på W1600UST, da den ga en helt jevn bilderamme opp mot veggen.

Korrekte, skarpe bilder

Fargene oppleves som svært nøytrale. Når Brian Cox skuer opp mot stjernehimmelen i Wonders of the Universe, ser man himmelen i sine sjatteringer av mørkeblått og lilla. Fargene er mer detaljert enn med Optoma, derimot er de ikke like mettet og energiske. Men innenfor i den disiplinen og. Ansiktet til Belle i Skjønnheten og Udyret har mer dybde og nyanse med BenQ, og den fargede bokhandleren ser mer naturlig ut, enn med den rødfargen Optoma gir ham.

BenQ imponerer med flott skarphet, som er lik over hele rammen, kanskje det skarpeste vi har sett fra en Ultra Short-Throw. Kontrasten er også god, med et svartnivå på høyde med Optoma, kanskje også enda et lite hakk mørkere.

Testmønstre viser lite kromatisk aberrasjon, primærfargene er godt plassert oppå hverandre. Liten, hvit skrift på svart bakgrunn er dessuten den skarpeste blant noen av projektorene i denne testen, BenQ-projektoren er virkelig imponerende skarp. Vifta er derimot godt hørbar. Skrur man over på Eco-modus, blir den stille, men så mister man også mye av trøkket i bildene.

Konklusjon

BenQ W1600UST har alle fordelene med en ultrakort projiseringsavstand, og få av ulempene. Ser man bort fra litt lite fargemetning så er fargene både nyansert, og bildene meget skarpe over hele fjøla. Kontrasten er også god, her er det bare å nyte film og TV.

Bildet blir enda større kliss inntil veggen enn hos konkurrentene. Som betyr at BenQ krever enda litt mer av overflaten – som bør være Slett med stor S! Uansett hvordan man vrir og vender på det, er dette den beste nærfeltsprojektoren vi har testet så lang.

picture2 picture3
<
>
Denne typen projektorer gjør lurt av å ha lydutgang, og jommen finner man det på BenQ W1600UST. I tillegg til to HDMI-innganger, selvsagt. Foto: BenQ
Vi forventet så mye mer

Med laser som lyskilde hadde vi håpet på noe spektakulært fra Epsons første nærfeltsprojektor for hjemmekino.

Der hvor mange andre lager DLP-projektorer, insisterer Epson på LCD. Det har fordelen av at alle farger gjengis samtidig, slik at regnbueeffekten til DLP er totalt fraværende. Videre er LCD gjerne mer fargesprakende enn DLP. Fordi lyset alltid går gjennom fargefiltrene, hvor DLP har et eget hvitsegment på fargehjulet. En ulempe er gjerne et noe blassere svartnivå. Spesielt når bildet har omtrent like store andeler mørke og lyse områder. LCD har derimot gjerne høyere lysstyrke enn DLP, som kompenserer for lysere svart.

Laser

EH-LS100 er Epsons første nærfeltsprojektor for hjemmekinobruk med Full HD-oppløsning, og her brukes en laserdiode i stedet for en vanlig kvikksølvlampe. Fordelen med laser er at man ”aldri” må skifte lampen, da den holder 20-30 år om man bruker projektoren tre timer hver eneste dag. Laser er også meget stabilt over tid, så du trenger ikke rekalibrere fargene etter få år, noe du ellers bør vurdere.

Bildejustering

Det er ikke noe hokus-pokus med Epsons menysystem. Ikke overraskende ser Cinema-modus best ut fargemessig, og vi går deretter inn i menyen og setter kontrast til 44 og lysstyrke til 43. Dette gir de mørkeste skyggene uten at de gror igjen, og likeledes hvitest mulig høylys men uten å brenne ut. Vi må justere litt på geometrien, og setter vertikal keystone til 4.

Projektoren gir rundt 60 tommer kliss inntil veggen, mens man kan trekke den drøyt halvmeter’n ut for å få 100 tommer.

Flotte farger, skuffende svart

Det er fint lite å si på fargegjengivelsen til LS100. Metningen er meget god, uten at ansikter sklir ut mot rødt eller gult. Den ekstremt fargeprosesserte Skjønnheten og Udyret ser levende ut, uten at Belle blir gul i ansiktet, eller den fargede bibliotekaren blir rødaktig, som med Optoma.

Det som plager oss med Epson er svart. Eller, snarere, mangelen på svart. Nattehimmelen er grå og blass, og det hjelper ikke noe særlig med høy lysstyrke; det er ikke nok til å få stjernene til å smelle ut fra det grå bakteppet.

Bildene gir ikke den nødvendige følelsen av dybde. Dessuten er gråskalaen noe skjev. De lyseste områdene brenner ut samtidig (over steg 235), og mørkegrått blir for lyst i forhold til det svarteste. Detaljene i skyggene er tydelige, men det ser ikke helt riktig ut. Denne projektoren bør derfor kalibreres av en profesjonell.

Konklusjon

Epson EH-LS100 er en svært spennende projektor. Kort kasteavstand gjør at den kan stå kliss inntil veggen den skal projisere mot, og med laser trenger du neppe å bytte lampe i projektorens levetid. Den er også superstabil over tid, i motsetning til kvikksølvlampene.

Når det er sagt, så er det skuffende å innse at LS100 ikke gir bedre kinobilder enn sine konkurrenter til halv pris. Et lampeskift er ikke dyrt, og da ønsker vi oss noe mer enn bare gode farger men blast svartnivå.

picture2 picture3
<
>
Som seg hør og bør har Epson EH-LS100 en lydutgang. To HDMI-innganger er helt standard. Foto: Epson

    Les også

    JVC DLA-NX9

    Tre ekte 4K-projektorer fra JVC

    … og toppmodellen har 8K eShift.Legg til som favoritt
    Nytt agentur i Norge:  STORMAUDIO

    Nytt agentur i Norge: STORMAUDIO

    Skal ta hjemmekinolyden til nye høyder. Legg til som favoritt
    Allianse i luksusklassen

    Allianse i luksusklassen

    Steinway Lyngdorf og Samsung har anlegget klart til deg som nettopp har vunnet i lotto for andre gang. Legg til som favoritt
    6 bærbare projektorer

    6 bærbare projektorer

    Du trenger ikke være hjemme for å se film. Du trenger ikke engang være innendørs. Du trenger bare en lommeprojektor.

    Legg til som favoritt
    Her er Sonos Beam

    Her er Sonos Beam

    Sonos Beam er den nye lydplanken fra Sonos. Den får blant annet stemmestyring, berøringskontroll, HDMI - og en ålreit pris!Legg til som favoritt
    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Hjemmekino på 12 kvadratmeter!

    Der det er hjerterom, er det husrom, heter det. Og der det finnes husrom, finnes det saktens plass til en hjemmekino også! Legg til som favoritt
    Denon AVC-X8500H

    Denon AVC-X8500H

    Denons nye flaggskip er et monster i hjemmekinoen, og med hele 13 kanaler gir den Romfølelse med stor R.

    Legg til som favoritt
    BenQ W1050

    BenQ W1050

    Når det er ekte gjerrigknarkbudsjett som gjelder, finnes det ingen TV i verden som kan gi deg denne opplevelsen.

    Legg til som favoritt
    Lukk meny

    LYD & BILDE
    LESERUNDERSØKELSE
    SVAR & VINN
    KYGO HODETELEFONER

    Vi ønsker kontinuerlig å forbedre oss – nå vil vi vite hva DU mener om oss.
    DELTA HER
    close-link