annonse
annonse

gruppetest: 3 ultra short-throw projektorer

Kjempebilder fra kloss hold

Du må ikke ha projektoren fem meter unna, disse tre kan nemlig stå helt inntil lerretet! Topp brukervennlighet – men hva med bildekvaliteten?

Har du lyst på stort bilde i hjemmekinoen, men ikke har mulighet for å plassere projektoren langt nok unna lerretet eller veggen – og heller ikke ønsker en stor TV på 80 tommer ruvende på veggen? Da er en nærfeltsprojektor – eller Ultra Short-Throw – en spennende løsning.

Ved hjelp av spesiell optikk med ekstrem kastevinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller nesten inntil veggen den skal projisere på, og likevel gi et bilde fra 60 til 100 tommer. Definitivt stort nok til en skikkelig hjemmekinoopplevelse.

Fordeler

Fordelene er åpenbare. For det første trenger du ikke langt kabelstrekk fra videokilden til projektoren. Det blir også langt enklere for folk som bare skal ha projektoren frem til spesielle anledninger. Bare plasser den på en skjenk mot en hvit vegg, og sett den bort igjen etterpå. Skjønt, prisklassen vi her befinner oss i er nok likevel for folk som ønsker å bruke den en del.

En annen viktig fordel er denne: Alle som har sett film med projektor vet hvor irriterende det er når noen reiser seg opp fra sofaen og går foran projektoren, og kaster store skygger på lerretet. Med en nærfeltsprojektor vil man aldri komme til å blokkere det projiserte bildet.

Ulemper

Utfordringene er flere. For det første er det stor forskjell på avstanden fra optikken til nederste og øverste del av bildet. Det betyr at optikken må kompensere for dette, slik at fokus blir riktig over hele bildet. Men også geometrien kan lett bli veldig feil. En vanlig projektor ville gitt et trapesformet bilde, om den projiserte nedenfra og oppover veggen. En nærfeltsprojektor må ha optikk som tar høyde for dette.

Men det holder ikke med optikk som perfekt kompenserer for en skrå projisering av bildet. Flaten som bildet vises på må også være helt slett. Enhver liten bulk eller bølge vil gi synlige forvrengninger i bildet. Dette er fordi bildet projiseres i en så ekstrem vinkel, at den minste ujevnhet i veggen blir forstørret mange ganger. Det betyr at du bør ha en helt slett, hvit vegg. Gjerne malt med lerretsmaling. Skal du bruke lerret, må det være av typen rammespent eller solid plate og ikke nedtrekkbart, da sistnevnte blir for slakt og ujevnt til denne typen projektorer.

Tre projektorer

Opprinnelig var nærfeltsprojektorer laget for installasjonsmarkedet, men man ser at behovet har meldt seg også på hjemmefronten. Derfor er det nå mulig å få tak i et utvalg HD-projektorer for hjemmebruk. Vi har funnet frem til tre stykker, som alle har Full HD-oppløsning (1080p).

DLP

Optoma og BenQ har levert hver sin DLP-projektor, i den hyggelige prisklassen under 15.000 kroner. DLP har fordel av å være nærmest vedlikeholdsfritt, fordi man ikke bruker fargefilter eller luftfilter. I stedet er det et fargehjul som går lynraskt rundt, og som ved hjelp av mange speil – ett for hver bidige piksel – reflekterer én primærfarge (RGB) om gangen. Fordi det går så fort, lures hjernen til å tro at alle farger vises samtidig og ikke vekselvis; man blir bare tidvis påminnet av det når plutselige fargeblaff i rødt, grønt og blått viser seg, for så å bli like raskt borte igjen. Dette skjer spesielt når man beveger blikket over hvite objekter mot svart bakgrunn. Hvit tekst på en mørk film kan være et aldri så lite mareritt for mennesker som er sensitive for ”regnbueeffekten” man får av DLP.

LCD og laser

Epson har svaret for regnbuesarte øyne, i form av LCD-projektoren EH-LS100. LCD gjengir alle primærfargene samtidig, gjennom et fargefilter, og har derfor ingen regnbueeffekt. Videre har LCD fordelen av et hver av fargene har full lysstyrke, der DLP-projektorene ofte har lavere intensitet i fargene i forhold til hvitlyset, fordi fargehjulet på DLP har et hvitsegment i tillegg, for å få opp lysstyrken. LCD oppleves derfor ofte som mer fargesprakende. Men LCD har et luftfilter som bør renses jevnlig og skiftes etter 2-3.000 timer.

Epson LS100 koster det dobbelte av Optoma HD31UST og BenQ W1600UST, blant annet fordi den bruker en avansert og dyr laserdiode som lyskilde i stedet for kvikksølvlampe. Fordelen med laser er at den oppfører seg ytterst stabilt over tid, hvor en kvikksølvlampe kan degraderes ujevnt i fargespekteret og dermed gi feil fargebalanse etter lengre drift. Laser har dessuten en enormt lang levetid. Mer enn 20.000 timer gir nesten tjue års bruk om du ser film tre timer om dagen – hver eneste dag. Dette til forskjell for 3-4.000 timer for en typisk kvikksølvlampe, som da gir 3-4 år med like hyppig bruk. Skjønt, en ny lampe koster et par tusen kroner, så det alene er ingen god grunn til å doble prisen. Epson-projektoren bør også være synlig bedre!

Bruk menyen til venstre for å lese om flere produkter
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.