Herregud! Det rister i kroppen og jeg ser ikke klart. Uansett hva jeg gjør forsvinner ikke den øredøvende lyden av Thåström. En bug sørger nemlig for at musikken ikke stopper når jeg trykker på muteknappen, først etter flere forsøk blir det stille. Jeg er ør i hodet.
Men jeg la opp til det selv. Anlegget i Volvo EX90 er nemlig sinnsykt bra. Spesielt når man spiller høyt. Klarheten, trykket, og dynamikken i lyden, overgår glatt den utsøkte kjørekomforten i den store SUV-en. Som på det tidspunktet jeg kjørte den, hadde noen små programvarebugs, som Volvo sier at de retter fortløpende.
Men tilbake til anlegget. Det er ikke overraskende nesten identisk med anlegget man kan få i en Polestar 3. Som deler plattform med Volvo EX90.
Volvo har flyttet litt på høyttalerne, og lagt inn et par større 10 cm Continuum elementer foran (8 cm i Polestar 3), men ellers er resten det samme Bowers & Wilkins-anlegget vi kjenner fra Polestar 3. Og dét er allerede et fantastisk lydanlegg.Det er én ikke uvesentlig forskjell som absolutt er verdt å nevne. Mens B&W-anlegget i Polestar 3 kun leveres som en del av Plus-pakken, kan man bytte ut Bose-anlegget med B&W-anlegget for halve prisen i en Volvo EX90.

Akkurat som i en Polestar 3, har anlegget i en EX90 hele 1610 W effekt fordelt på 25 høyttalere. inkludert fire høyttalere i hodestøttene foran, 3D-høyttalere i taket og høyttalere på bakerste seterad, samt en 25 cm subwoofer i bunnen.
Anlegget som kalles Bowers & Wilkins Hi-Fi lydsystem i Volvos konfigurator, koster ikke mer enn en 65’’ TV og en ok lydplanke, eller et par gode stereohøyttalere fra B&W og en Hegel-forsterker gjør. Men du slette tid, dette anlegget overgår det meste vi har hørt i en bil.
Kort om Volvo EX90:
- Twin Performance med 517 hk og opptil 580 km rekkevidde
- Kan leveres med Lidar radar
- Luftfjæring, panoramatak, massasjeseter foran
- Akselerasjon 0–100 km/t Twin Performance: 4,9 sekunder
- Seks eller sjuseter
- 503 cm lang
- Maksimal ladeeffekt: 250 kW. 10-80 % på ca. 30 min, 10-100 % på ca. 55 min.
- Bagasjerom: 655 liter bak andre seterad, 310 liter bak tredje seterad, frunk 34 liter

Abbey Road mode
Det inkluderer Naim for Bentley, og Burmester for Porsche, men B&W-anlegget i EX90 (og Polestar 3), har et lite ess i ermet: Abbey Road Studios mode.
Det er en egen innstilling i lydmenyen på skjermen, som gir deg pekefingertilgang til miksebordet i Abbey Road Studios. Lydstudioet som er mest berømt for å ha vært arbeidsplassen til The Beatles og produsenten George Martin, og som man kan se innsiden av i dokumentaren Get Back på Apple TV+ og Disney+.
Ideen bak Abbey Road Studios mode, er at man selv kan gjenskape den samme lyden som da Beatles spilte inn Get Back, eller Pink Floyds Dark Side of the Moon.

Lydteknikerne i Abbey Road Studios har vært med på utviklingen, og de har laget fire ferdigprogrammerte lydinnstillinger, som er tilgjengelig i lydmenyen på skjermen. Der er det også en Producer Mode, som viser et bilde av miksebordet i studio 2 Abbey Road.
Med fingeren på skjermen kan man selv forvandle lyden fra anlegget, og sømløst legge til mer klang og dybde og skape en følelse av konsertsal, eller trekke lydbildet tettere på. Akkurat som om man står midt i innspillingen i studioet.
Selv om B&W-anlegget er nesten identisk med anlegget i Polestar 3, er det skreddersydd for EX90, men man kjenner igjen den samme Nautilus-diskanten, og den sølvblanke Continuum mellomtonen bak stålgrillene i dørene.

Man kan selv stille balansen i lyden med en equalizer, og B&W-anlegget støtter Dolby Atmos surroundlyd fra både Apple Music og Tidal, og som i Polestar 3, brukes Dirac Unison for å optimalisere lydbildet.
Så bra at man ikke vil forlate bilen
Før jeg kjørte en EX90 med B&W-anlegget og Abbey Road-mode, kjørte jeg en EX90 med Bose-anlegget som er standardanlegget i bilen. Det er slett ikke noe dårlig anlegg. Bose har nennsomt plassert 14 høyttalerelementer i kupeen, og anlegget som heter Premium Bose system, har Bose-teknologi som Centerpoint 360 surround, SurroundStage, AudioPilot, og BassSync. Man har med andre ord flere muligheter for å justere lydbildet etter egen smak.

Med Tidal-appen fra Google-butikken installert på skjermen, spiller Bose-anlegget både høyt og klart. Det er mer enn nok bass her, og selv de som elsker å spille høyt, vil nok la seg begeistre av Bose-anlegget i EX90.
Det når allikevel ikke B&W-anlegget til knærne, når det gjelder dynamikk og klarhet. Uten å røre en eneste lydinnstilling, er lydbildet enormt og det svinger enormt av bassen på Santana og Steve Winwoods versjon av A Whiter Shade of Pale. Et lydspor som kan senke et hvert anleggs ambisjoner om å begeistre lytteren. Men her er lydbildet pulserende energisk, og det er ikke én tone som skjærer i ørene når man spiller høyt.
Med litt forsiktig justering av balansen i lyden med anleggets 9-bånds eq, fikk jeg løftet dypbassen litt, og samtidig trukket øvre mellomtone litt lengre frem i lydbildet.

Det ga Steve Wilsons remiks av A-HAs Take On Me i Dolby Atmos, mer tilstedeværende, og vokalen til Morten Harket, og synten til Magne Furuholmen, kommer bedre frem.
Jeg måtte selvsagt spille både Beatles og Pink Floyd i Abbey Road Studios-modusen, og det var en spesiell opplevelse. Med fingeren kunne jeg dra opp klangen, slik at den kanskje lignet den improviserte konserten Beatles hadde på taket av Apple Corps-bygningen i 3 Savile Row i 1969, som ble deres siste liveopptreden.

Omvendt kunne jeg spille de samme sporene i studiomodus, og få følelsen av å være tilhører i Abbey Road Studios, mens musikken spilte. Litt rart og sært på samme tid, men veldig kult.
Pink Floyds Dark Side of the Moon, fungerte best når jeg la på mer klang, altså førte fingeren opp på skjermen i producer-modus, og litt til høyre mot et moderne klangbilde. Da fikk jeg et lydbilde i bilen, som hørtes ut som om alle høyttalerne var plassert et godt stykke unna, i et enormt lydbilde med ekstremt levende dynamikk.
Ganske fantastisk faktisk.

Konklusjon
Et anlegg med 25 høyttalere og Abbey Road Studio-mode i en bil kan synes som bortkastede penger. Men en Volvo EX90 er den perfekte arenaen for en studio- eller konsertopplevelse. Man sitter i kanskje de mest komfortable setene i bransjen, i en stor kupe, og ferdes nesten lydløst bortover asfalten. Med luftfjæring til å dempe de verste ujevnhetene i veibanen. Det er den perfekte rammen for et anlegg fra Bowers & Wilkins, som er verdt hver krone for enhver musikkelsker som tenker på en Volvo EX90 som sin neste bil.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!