Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

test McIntosh MC1.2KW

Muskuløs eleganse

Med 1200 w til rådighet, har man krefter nok til å sparke inn perleporten til himmelen.
Lyd & Bilde mener
Endeløst med krefter, enorm dynamisk kapasitet, og sublim lydkvalitet.
Krever sin plass, og en sterk rygg.
Spesifikasjoner

Mono effektforsterker

1 x 1200 w 2/4/8 ohm

Balansert dual mono kretsløp

Mål/vekt: 45 x 31 x 56 cm/66,7 kg

neby.no

Den ser ut som en monster truck, har frasparket til en F-35 og raffinementet til italiensk skreddersøm.

McIntosh MC1.2KW, er en av de kraftigste forsterkerne som lages, og den klart mest kraftfulle vi noengang har testet. Med 1200 w, eller 1,2kW effekt, er den i stand til å kickstarte en jumbojet.

For ikke å snakke om å drive høyttalere. Her kan du koble til hva som helst, og det spiller. Høyt, klart og brutalt kraftig.

Forsterkeren er blytung, gedigen og seriøst bøs på alle måter. Den sinnsyke effekten kommer av en enorm strømforsyning, og en rekke kraftige utgangstransistorer, som er koblet sammen til McIntosh autoformere. De fireganger balanserte kretsene skal utligne forvrengning, og autoformerne skal gjøre forsterkeren stabil fra 2 til 8 ohm, uansett høyttalere.

For å passe på alt dette, brukes Power Guard-kretser for å dempe klipping av signalet, og utgangskretsene er beskyttet (Sentry Monitor) med en krets som kobler ut forsterkeren. For å unngå kortslutning hvis belastningen blir for stor.

Annonse

Massive krefter

Med så mye effekt til rådighet, er et par av disse i stand til å få selv små høyttalere til å høres ut som om de er fire ganger større. De kompakte Dynaudio Contour 20 sier fint lite under 40 hz, men med disse koblet til, hørtes de ut som om det var en subwoofer tilkoblet.

Et par langt mer lettdrevene Klipsch Forte III kan lyde litt trege i bassen, grunnet en 15-tommer stor passiv bass på baksiden, men her løde som om en turbo var tilkoblet. Bassen var langt strammere regissert med McIntosh-ene tilkoblet, og på de større elektrostathøyttalerne fra Martin Logan – Impression ESL 11A, kom de sublime detaljene i klassisk musikk skremmende godt frem.

Annonse

Elektrostathøyttalerne har en kinkig impedanskurve, med et markant dykk i diskanten, som kan få forsterkere til å gå i kne. I det minste kan man miste oppløsningen i toppen.

Den bekymringen kan man glemme her. McIntosh-forsterkerne påvirkes ikke av sånt, og uansett hva jeg dyttet på dem, fikk jeg en ekstra oktav i bassen. Små basselementer gikk fra å kile magemusklene, til å sette knyttneven midt i magen. Slik oppfattet jeg dynamikken i bassen.

Den leverer et lydbilde så stort og omsluttende, at livefølelsen får en ny definisjon. På kompleks jazz eller rock, er de ulike instrumentene nesten holografisk definert i det dype lydbildet. Det er massevis med detaljer over alt, og det eneste jeg savner er et strammere fokus. For eksempel på vokaler, strykere og piano. Hvor forsterkere som Audio Research GS150 og Ayre Twenty skinner.

Klangbalansen er varm, instrumenter lyder enormt fyldig og store klaverer kommer virkelig til sin rett på forsterkere med så mye krefter.

Dyrt og deilig

Selv om det finnes kraftige forsterkere med litt bedre fokus og oppløsning, er det få om noen av dem som kan sammenlignes med McIntosh MC1.2KW. Et par av disse kan drive hva som helst, de lyder fremragende på et bredt utvalg høyttalere, og er spesielt godt egnet til ineffektive og vanskelige høyttalerbelastninger. Men man trenger ikke vanskelige høyttalere for å utnytte 1200 w effekt. Så mye krefter gir nemlig en absolutt kontroll på alt av høyttalere, som får andre forsterkere til å virke puslete.

picture1 picture2 picture3
<
>
Det turkise Vu-meteret viser hvor mye effekt forsterkeren leverer til enhver tid.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.