Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: McIntosh MC 275 50th Anniversary

De gamle er eldst

Etter 50 år er verdens kanskje mest berømte forsterker, fremdeles i stand til å fremkalle euforiske utbrudd, og klemme en tåre ut av øyekroken.

Skrevet av / 26.09.12 - 00:00
McIntosh MC 275 50th Anniversary
Lasse Svendsen

1961 er en stund siden. Da lanserte McIntosh MC275, en rørbestykket forsterker som fremdeles er i produksjon, og for lengst har fått legendestatus. Og en velfortjent plass i hi-fi-ens Hall of Fame. Den velprøvde konstruksjonen har forandret seg og blitt forbedret flere ganger siden 1961, men den karakteristiske formen, er uforandret.

At den ennå ikke er tatt ut av produksjon, skyldes at etterspørselen ikke har gitt seg. Etter manges mening, er McIntosh MC275 en av de mest vellydende forsterkerkonstruksjonene som fremdeles er i produksjon. Den har overlevd hornalderen, 15 ohms småhøyttalere fra England, dødsfarlige elektrostathøyttalere, og trives som plommen i egget, med de mer moderne lettdrevne høyttalerkonstruksjonene. Kort sagt, den kan brukes til nesten alt av høyttalere, og vil alltid spille med varme, åpenhet og sjenerøs dynamikk.

Forsterkeren hadde en pause fra markedet, hvor den ikke var i produksjon, fra 1973 til 1993. Da laget McIntosh en Gordon Gow Commemorative Edition. En  MC275 i et begrenset antall, for å hedre selskapets president Gordon J. Gow, som døde 70 år gammel i 1989. Forsterkeren som var kraftig oppgradert med nye kretskort, komponenter, og balanserte innganger, fikk en enormt positiv mottagelse og i 1997 kom en ny og oppdatert versjon av MC275. Med chassis i rustfritt stål.

Jubileumsutgaven
Denne utgaven av MC275, markerer at det er 50 år siden forsterkeren ble lansert, og selv om utseendet har gjennomgått kun kosmetiske endringer, har McIntosh modernisert den klassiske forsterkeren ytterligere. 50th Anniversary Edition har fått forgylt stålchassis, de samme solide høyttalerkabelterminalene som siste generasjon transistorforsterkere fra McIntosh, som du kan stramme til med en fastnøkkel, men også stand-by-funksjon, og belyste vakuumrør. Når du slår på forsterkeren, tennes rørene i sekvens. Først med et oransje lys og når alle rørene er klare, skifter LED-ene til turkis farge.

Den kan også kobles til en forforsterker med en separat ledning, som lar deg styre stand-by og av/på fra fjernkontrollen.

Forsterkeren bruker fire KT-88 utgangsrør koblet til McIntosh’s patenterte Unity Coupled Output Circuitry, med tre viklinger i stedet for to i de store sorte transformatorene bak rørene. Det skal gi mer uniform forsterkning over hele frekvensområdet, og redusere forvrengning og støy når rørene er under belastning. En såkalt Sentry Monitor passer på rørenes helsetilstand, og slukker forsterkeren skulle et rør ryke.

Legendarisk klang
En av grunnene til at så mange foretrekker rørforsterkere, som MC275, er et forvrengningsmønster som oppleves som mer harmonisk enn fra en transistorforsterker. Rørforsterkerens harmoniske forvrengning blander seg ikke med musikkens klangfarger i samme grad, og låter mer naturlig, enn den grovkornete forvrengingen som mange transistorforsterkere har.

Men det er noe spesielt med MC275. Den har en mer legato og slepen måte å spille på. Forsterkeren har ikke den myke, litt ulne bassen, og blodfattige diskanten, som gjør så mange rørforsterkere til fremragende mellomtoneforsterkere. Og nesten bare det. Med bind for øynene, er jeg temmelig sikker på at mange ville slitt med å definere hva slags driftsprinsipp forsterkeren som spiller, benytter.

Den ga meg en himmelsk gjengivelse av Fleet Foxes Helplessness Blues, hvor særlig vokalharmoniene og de akustiske instrumentene, krøp under huden på meg. Stereoperspektivet er støtt, og bassfundamentet solid. Mens Fleet Foxes viste meg dybde i lydbildet, ga Keith Jarrett trio Live in Montreaux, meg bredde og dynamikk. Klaverets mangefasetterte klangfarger, kom glassklart frem i lydbildet, uten en eneste aggressiv tone. Både klaveret og trommene fikk en fin, naturlig varm klangfylde, som jeg vil kalle naturlig, og ikke tilgjort. En kort kontrabassolo avslørte at for eksempel en Mark Levinson No532H (70.000 kr), vil ha strammere kontroll i bassen. Men trommesoloer fra samme konsert lød likevel godt kontrollert, med god dynamisk kontrast.

Lydbildet har ikke bare sjenerøst med varme, det får frem vokaler med nesten magisk realisme. Keri Nobles stemme for eksempel, ga meg umiddelbart gåsehud, og pianoet som akkompagnerer vokalen forsterket atmosfæren, og ga meg live-følelse fra opptaket. Som er gjort i studio, ikke live. Klassisk musikk er rent ut smellvakkert gjengitt fra MC275. Strykere, treblåsere, messingblåsere og klaver, er instrumenter som kommer særdeles godt fra det, hvor diskantens silkemyke karakter kommer til sin rett.

De mange klangfargene og ikke minst klangbunnen, er praktfullt gjengitt. Forsterkeren har ingen problemer med å få små nyanser og detaljer frem i lydbildet der de hører hjemme. Det finnes enda bedre oppløsning andre steder, men jeg følte aldri at det skortet på gjennomsiktigheten fra MC275.

I stedet skaper den et svært så troverdig og sammenhengende lydbilde, hvor musikken får puste fritt. Dybden og bredden harmonerer godt med måten musikkens utøvere plasseres i lydbildet på liveopptak. Man blir ikke sittende og lytte etter lyter, forsterkeren har ellers en tilgivende og sjenerøs formidlingsevne, som etterlater lyttere med følelsen av å ha vært med på en musikalsk happening. Ikke en kritisk lyttesesjon.

Med to MC275 kan man brokoble hver forsterker slik at stereokanalene kobles sammen til en monokanal som leverer 150 W effekt i hver kanal, uansett belastning. Da løser man spørsmålet om manglende effekt, ikke at jeg opplever at det skorter på muskler, men har man svært tungdrevne høyttalere, kan to MC275 være en potensiell løsning.

Gratulerer
Legendestatusen er ikke tilfeldig. 50 år etter er fremdeles MC275 en av de mest innsmigrende og harmoniske musikkformidlerne, blant effektforsterkere, uansett driftsprinsipp. Den spiller rett og slett nydelig, med levende dynamisk kontrast og enorme mengder musikalsk sjarm. Jubileumsutgaven i svært begrenset antall, er utvilsomt et attraktivt alternativ til mange effektforsterkere, men kanskje ikke i  denne prisklassen. Man kan nemlig kjøpe en helt ny MC275R for 30.000 kr mindre, som leverer samme lydkvalitet, men uten LED-belysningen og standby-funksjon. Det er virkelig et godt kjøp.

Lyd & Bilde mener

Nydelig klang Gjennomsiktig lydbilde Silkeglatt lyd Begrenset effekt Høy pris

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Finn CD-samlingen frem igjen

Sensasjonelt godt kjøp

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Det enkleste er det beste

Verdensklasse!

Scroll to Top