Etter oppsiktsvekkende gode resultater i testen av Bowers & Wilkins-anlegget som kan leveres i Polestar 3, er det duket for anlegget i den mindre Polestar 4.
Her er det ikke mulig å få B&W-anlegget med Dolby Atmos, men man kan få et kraftig Harman Kardon-anlegg med opptil 16 høyttalere og 1400 W effekt.
Det høres ut som et godt alternativ for den sporty Polestar 4-modellen, som skiller seg fra konkurrentene i markedet på flere punkter, blant annet ved at den helt mangler bakrute.
I stedet for bakrute har den et kamera på taket, som viser et mye bredere synsfelt på en 8,9-tommers speilformet skjerm i frontruten.
Men her skal det naturligvis handle om noe annet enn fravær av bakruten, for Polestar 4 kan leveres med et anlegg som vakte vår nysgjerrighet under prøvekjøringen i Madrid i 2024.
Den sporty Polestar-modellen med opptil 544 hestekrefter, mangler ikke kjøreglede, plass, eller særegenheter. Den kan akkurat som Polestar 2, leveres med Harman Kardon-lyd, men som vi så ofte har sett og hørt før:
At det står et kjent merkevarenavn på grillen i dørsidene, er ikke ensbetydende med at lyden er fantastisk.
Det er den ikke her heller. Hvertfall ikke hvis man sammenligner med B&W-anlegget som kan leveres i Polestar 3 eller Volvo EX90. Men Harman Kardon i Polestar 4, er langt bedre enn Harman Kardon i Polestar 2, eller BMW iX1 for den del.
Plus
Hvis man skal velge en Polestar 4 får man muligheten til å oppgradere fra 8 til opptil 16 høyttalere, med Harman Kardon Premium Sound, som vi tester her, men bare hvis man velger Plus-pakken.
Som inneholder noen fantastiske piksel LED-lys foran, tre klimasoner, en kontrollskjerm for passasjerene bak, og støtte for opptil 22 kW hjemmelading. Plus-pakken inneholder også fjernstyrt bakluke med fotsensor, automatisk dimbare sidespeil, oppvarmet ratt, elektrisk justerbare seterygger bak med setevarme, et head up display som viser viktig trafikkinformasjon på ruten foran føreren, og en del kosmetiske oppgraderinger.
Med andre ord, det er ikke bare Harman Kardon-anlegget som er inkludert i prisen på den omfattende Plus-pakken.

Fakta om Polestar 4:
- Long range single motor med 342 hk og 610 km rekkevidde
- Long range Dual motor med 544 hk og 580 km rekkevidde
- V2L (Vehicle-to-load) toveislading
- 200 kW ladeeffekt, DC 10-80 prosent på 31 min
- 526 liter bagasjeplass, pluss frunk på 15 liter
- 4,9 meter lang
- 2000 kg hengervekt på Long range Dual motor
- 0-100 km/t på 7,1 s, 3,8 s med Long range Dual motor

Harman Kardon Premium Sound

Velger man Harman Kardon-anlegget, får man 1230 W effekt fordelt på 14 høyttalere, og velger man seter med nappa-skinn, får man også høyttalere i hodestøttene foran. Til sammen 16 altså, og 1400 W effekt totalt.
Det man ikke får, er Dolby Atmos med høyttalere i taket, som gir deg surroundopplevelse i bilen.
Dermed får man ikke utnyttet musikk med Dolby Atmos surround fra Apple Music eller Tidal-appen. Som man kan installere i Android OS på skjermen, logge inn på egen konto, og så strømme musikken direkte fra appen på skjermen.
Anlegget har likevel en surround-innstilling. Den bruker riktignok ikke høyttalere i taket for å få en skikkelig effekt, men det behandler lyden slik at lydbildet virker større.
Det fungerer ganske fint, særlig hvis man ikke har altfor store krav til hvordan surround egentlig skal høres ut. Men Dolby Atmos er det i hvert fall ikke.

Hvorvidt man blir skuffet eller begeistret over lyden fra anlegget, avhenger nok av hvor kresne ører man har. Hvis man hører mest på radio, bare unntaksvis strømmer musikk fra mobilen over CarPlay eller Google Auto, kan man helt garantert oppleve Harman Kardon-anlegget som mer enn godt nok.

Hvis man derimot streamer musikken fra mobilen mesteparten av tiden, og særlig hvis man har installert Apple Music- eller Tidal- appen i bilen, oppdager man at anlegget noen ganger kommer til kort.
Men frykt ikke det finnes en løsning på den noe slappe og ufokuserte lyden fra anlegget.

Bedre lyd med litt justeringer
Hvis man virkelig vil utnytte potensialet i Harman Kardon-anlegget, er det første man gjør å gå inn i lydinnstillinger på skjermen. Sett på et stykke musikk du kjenner godt og la det spille et par minutter.
Trykk på symbolet for lyd og slå surround av. Spill det samme musikkstykket en gang til. Du vil merke at bassen er litt strammere, lyden blir bedre fokusert og lydbildet kommer tettere på. Dette er det nærmeste du kommer ren studiolyd i Polestar 4.

Trykk deretter på equalizer og prøv dynamisk, myk og tale-innstillingen med det samme musikkstykket. Du vil raskt oppdage hvordan lyden endrer seg. De fleste vil nok kanskje foretrekke at equalizeren står på dynamisk, men selv om man her bare har seks bånd å justere lyden med, vil jeg anbefale å velge tilpasset.
Spille det samme musikkstykket enda en gang, og dra opp diskanten litte granne, men ikke så mye at lyden blir skarp. Gå deretter fra høyre mot venstre og juster neste frekvensbånd til du merker at vokalen løfter seg litt. Så kan du fortsette mot venstre og prøve deg fram med de øvrige frekvensene.
Hvis du føler at det er for lite bass på musikken du liker best, går du helt til venstre og justerer opp 60 Hz til det står +3 på skalaen.
Nå lukker du skjermen og kjører videre uten å tenke noe særlig mer over det. Det som nå skal skje er å bygge erfaring. Etter noen timer med kjøring vil du danne deg et bilde av hvordan du opplever lyden og hva du eventuelt har lyst til å endre på.
Min erfaring med Harman Kardon-anlegget, er at følsom musikk som Keith Jarretts Köln-konsert lyder best med lite Eq, mens alt fra Noah Cyrus og Fleet Foxes Don’t Put It All On Me, til Kvelertaks Bråtebrann, trenger litt mer Eq for å komme til sin rett.

Konklusjon
Om man skal velge Harman Kardon-anlegget eller ikke, avhenger i stor grad av hvor stor verdi man synes Plus-pakken til Polestar 4 har. Anlegget kan som nevnt ikke velges separat, men jeg tror de fleste vil se verdien av Plus-pakken i en bil som denne. De fabelaktige piksel LED-lysene, oppvarmet ratt og varme i setene bak – for ikke å snakke om head up displayet – gir ikke bare merverdi til bilen. Det øker også komforten og sikkerheten. Lydkvaliteten er ikke på nivå med Bowers & Wilkins-anlegget i en Polestar 3, men med litt tweaking og justeringer, er det mulig å få Harman Kardon-anlegget til å spille mye bedre. Da kan man ha det riktig så hyggelig med favorittmusikken, på både korte og lange turer i den kjøreglade Polestar 4-modellen.

Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!