Ayre AX-5 Twenty

Jublende referanselyd

Med en lydkvalitet til å dø for, er det lett å glemme ulempene med Ayres forsterker.

Pluss
Lydkvalitet i referanseklasse, med muskler og finesse i bøtter og spann. Spiller mye mektigere og tøffere enn man tror.
Minus
Prisen er høy og utstyrslisten kort. Ingen digitale innganger, heller ikke platespillerinngang.

Før jeg pakket opp og koblet til, skal jeg innrømme at jeg var skeptisk. Etter jubileumsfeiringen, virket det som om bakrusen ikke hadde gitt seg. Jeg mener, feirer man 20 år er det lov å ta i litt. Men så mye?

Jeg snakker slett ikke om meg selv, men Ayre. Den litt ukjente produsenten fra midt-vesten i USA. Aller best kjent for sin store produksjon av storfe og korn, men i mindre kretser også kjent for high-end produsenter som Boulder og Ayre.

De bidrar neppe i vesentlig grad til delstatens inntekter, tross at prisene på produktene deres, har både fem, seks og sju sifre. Kan hende det endrer seg nå, for Ayre har jekket opp prisene etter jubileumsfeiringen som har avstedkommet en glinsende Twenty-logo på alle produktene deres.

Omtrent her, kunne vi avskrevet AX-5 Twenty. Den ville havnet i samme kategori som de endeløse mark II, III og så videre-produktene. Eller Limited Edition, Special Edition, og Signature. Hørt det før? Den klassiske måten å hype en ny kabinettfarge på. Eller i beste fall et par bedre kondensatorer enn originalen hadde.

For den integrerte forsterkeren ser akkurat ut som den vi testet i 2013. Solid bygget i et middels stort aluminiumskabinett. Helt blottet for digitale innganger. Det er ikke så mye som en platespillerinngang i sikte. Skikkelig old school.

Den har til og med beholdt de elskede og utskjelte høyttalerterminalene, som ikke kan brukes med annet en spadekontakter.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Effekten oppgitt til de samme 125 W per kanal, eller 250 i 4 ohm, så alt er tilsynelatende likt i Twenty-utgaven. Bortsett fra prisen som er nær doblet siden 2013. Men Charlie Hansen og hans team av ingeniører, har hverken vært i bakrus eller slått hodet mot noe hardt. De har skrellet AX-5 for stort sett all innvendig elektronikk, og begynt på nytt.

Starte fra scratch

Ifølge Ayre har de laget en ny strømforsyning, redesignet kretsløpet og byttet ut den gamle volumkontrollen, med en ny servokontrollert volumkontroll. Blant annet.

Den har for eksempel ikke negativ tilbakekobling – feedback, og har en forbedret utgave av Ayre EquiLock som skal gi en mer lineær spenningsrespons til transistorene, Ayre Double Diamond-krets på utgangene, og et fullbalansert kretsløp. Hvor signalet er jordet hele veien fra inngangen til høyttalerkablenes terminaler på baksiden. Det demper RF-støy og elektromagnetisk interferens og reduserer faren for overhøring.

Forsterkeren har også Ayres eget Power Line RFI nettfilter innebygget, som holder nettstøy borte fra signalet.

Oppsett

På baksiden finner man både balanserte og ubalanserte innganger, kun analoge altså. Hvis du trenger en DAC eller platespillerforsterker, må det kobles til en separat enhet. For eksempel Ayres praktfulle, men ikke like praktiske P-5xe RIAA-trinn, eller digitalomvandleren QX-5 Twenty. Som vi også har testet.

Første gang man kobler noe som helst til, må man gå inn i oppsettmenyen og aktivere og navngi inngangene. CD, LP, DAC og så videre, og det er kun de aktiverte inngangene som kan brukes. Så langt, så bra. Men så kommer vi til Lyden da mann!

Man kan ikke se hvorfor Twenty-utgaven er så mye dyrere, men man kan høre det.

Forsterkeren koblet jeg rett i Sonus fabers praktfulle – på alle måter – Serafino gulvhøyttalere. Lyden ble servert av CD-drivverket McIntosh MDT450 og en MacBook med Tidal HiFi og USB-kabel fra Audioqest, via Ayres QX-5 Twenty. Det lød ganske fantastisk, og mye bedre enn jeg trodde.

Den lyder faktisk som en litt svakere utgave av Ayre forsterkersett KX-R Twenty og VX-R Twenty, bare til halve prisen. Musikken brettes ut i et fjellstøtt stereoperspektiv, med en sjelden evne til å gi klanger og nyanser rom og atmosfære.

Klangkarakteren vil jeg si er nøytral, med et hint av varme som gir for eksempel vokaler litt glød. Som Sade. Hennes fløyelsmyke vokal kommer virkelig til sin rett med AX-5-eren.

picture1
<
>
(Foto: Produsenten)

For den gir stemmen både luft og fylde, mens mange andre forsterkere gir den bare en av delene. Eller som noen forsterkere gjør, gir vokalen en litt lysere klang.

Den lyder også som langt kraftigere enn man tror, fordi den har en eksplosiv dynamisk kontrast. Det spruter virkelig av spilleglede. Ikke av den løsslupne sorten, snarere behersket og kontrollert, men med et mektig temperament.

Sammenlignet med Gryphon Diablo 300, som ikke bare er kraftigere på papiret, og har enda bedre dynamisk kontroll, skiller det lite på detaljrikdommen og gjennomsiktigheten mellom de to. Diablo er også dyrere. Det samme er Audio Research GSi75. Den integrerte rørforsterkeren har mindre krefter, men innebygget USB-DAC og MC/MM-inngang for 20.000 kr ekstra, og lyder nydelig på alt av musikk.

Men den har ikke den samme muskuløse elegansen som Ayre-forsterkeren.

Den største forbedringen sammenlignet med forgjengeren, er at Twenty-utgaven slipper gjennom flere av klangenes mikronyanser, og en har et bedre grep om dynamikken. Særlig i bassen. Men jeg opplever den ikke som vanvittig mye bedre. Har du hørt forgjengeren, kjenner du deg igjen her.

Bassen er strammere og har mer pondus, som på Dianal Kralls siste album, hvor de laveste oktavene til flygelet og kontrabassen, virkelig oppleves som om forsterkeren har endeløst med krefter, når jeg spiller høyt. Bassgangen på Solanges Weary, får en bunnløs dybde og strekker Sonus faber-høyttalernes bassrespons enda dypere. Det trodde jeg ikke var mulig.

Samtidig er det noe vektløst og organisk over måten Cecilia Bartolis vokal på Araias La Forza dell’amore, oppleves i rommet. Stemmen henger som et teppe i midten, med en enorm dybde som gir en tydelig tredimensjonalitet til lydbildet.

Det finnes ingen hardhet, uttværede klanger, s-lyder eller unoter. Bare sylskarp presisjon.

Vår ærlige mening

Er AX-5 Twenty verdt så mye mer? For noen er det sikkert det, men selv er jeg ikke sikker. Den lyder definitivt som man forventer av en dyr high-end forsterker, og mangler heller ikke krefter eller raffinement til å kunne hamle opp med sine nærmeste rivaler. Men den har ikke noe annet å by på. De digitale lydkildene må innom en annen enhet, det finnes ikke engang en USB-inngang her. Slik stiller den med et handikap sammenlignet med mye annet i samme prisklasse, men det gjelder definitivt ikke lydkvaliteten. Som ikke står tilbake for noe.

 

Før jeg pakket opp og koblet til, skal jeg innrømme at jeg var skeptisk. Etter jubileumsfeiringen, virket det som om bakrusen ikke hadde gitt seg. Jeg mener, feirer man 20 år er det lov å ta i litt. Men så mye? Jeg snakker slett ikke om meg selv, men Ayre. Den litt ukjente produsenten fra midt-vesten i USA. Aller best kjent for sin store produksjon av storfe og korn, men i mindre kretser også kjent for high-end produsenter som Boulder og Ayre. De bidrar neppe i vesentlig grad til delstatens inntekter, tross at prisene på produktene deres, har både fem, seks og sju sifre. Kan hende det endrer seg nå, for Ayre har jekket opp prisene etter jubileumsfeiringen som har avstedkommet en glinsende Twenty-logo på alle produktene deres. Omtrent her, kunne vi avskrevet AX-5 Twenty. Den ville havnet i samme kategori som de endeløse mark II, III og så videre-produktene. Eller Limited Edition, Special Edition, og Signature. Hørt det før? Den klassiske måten å hype en ny kabinettfarge på. Eller i beste fall et par bedre kondensatorer enn originalen hadde. For den integrerte forsterkeren ser akkurat ut som den vi testet i 2013. Solid bygget i et middels stort aluminiumskabinett. Helt blottet for digitale innganger. Det er ikke så mye som en platespillerinngang i sikte. Skikkelig old school. Den har til og med beholdt de elskede og utskjelte høyttalerterminalene, som ikke kan brukes med annet en spadekontakter. Effekten oppgitt til de samme 125 W per kanal, eller 250 i 4 ohm, så alt er tilsynelatende likt i Twenty-utgaven. Bortsett fra prisen som er nær doblet siden 2013. Men Charlie Hansen og hans team av ingeniører, har hverken vært i bakrus eller slått hodet mot noe hardt. De har skrellet AX-5 for stort sett all innvendig elektronikk, og begynt på nytt.

Starte fra scratch

Ifølge Ayre har de laget en ny strømforsyning, redesignet kretsløpet og byttet ut den gamle volumkontrollen, med en ny servokontrollert volumkontroll. Blant annet. Den har for eksempel ikke negativ tilbakekobling - feedback, og har en forbedret utgave av Ayre EquiLock som skal gi en mer lineær spenningsrespons til transistorene, Ayre Double Diamond-krets på utgangene, og et fullbalansert kretsløp. Hvor signalet er jordet hele veien fra inngangen til høyttalerkablenes terminaler på baksiden. Det demper RF-støy og elektromagnetisk interferens og reduserer faren for overhøring. Forsterkeren har også Ayres eget Power Line RFI nettfilter innebygget, som holder nettstøy borte fra signalet.

Oppsett

På baksiden finner man både balanserte og ubalanserte innganger, kun analoge altså. Hvis du trenger en DAC eller platespillerforsterker, må det kobles til en separat enhet. For eksempel Ayres praktfulle, men ikke like praktiske P-5xe RIAA-trinn, eller digitalomvandleren QX-5 Twenty. Som vi også har testet. Første gang man kobler noe som helst til, må man gå inn i oppsettmenyen og aktivere og navngi inngangene. CD, LP, DAC og så videre, og det er kun de aktiverte inngangene som kan brukes. Så langt, så bra. Men så kommer vi til Lyden da mann! Man kan ikke se hvorfor Twenty-utgaven er så mye dyrere, men man kan høre det. Forsterkeren koblet jeg rett i Sonus fabers praktfulle - på alle måter - Serafino gulvhøyttalere. Lyden ble servert av CD-drivverket McIntosh MDT450 og en MacBook med Tidal HiFi og USB-kabel fra Audioqest, via Ayres QX-5 Twenty. Det lød ganske fantastisk, og mye bedre enn jeg trodde. Den lyder faktisk som en litt svakere utgave av Ayre forsterkersett KX-R Twenty og VX-R Twenty, bare til halve prisen. Musikken brettes ut i et fjellstøtt stereoperspektiv, med en sjelden evne til å gi klanger og nyanser rom og atmosfære. Klangkarakteren vil jeg si er nøytral, med et hint av varme som gir for eksempel vokaler litt glød. Som Sade. Hennes fløyelsmyke vokal kommer virkelig til sin rett med AX-5-eren. [gallery ids="71184" ] For den gir stemmen både luft og fylde, mens mange andre forsterkere gir den bare en av delene. Eller som noen forsterkere gjør, gir vokalen en litt lysere klang. Den lyder også som langt kraftigere enn man tror, fordi den har en eksplosiv dynamisk kontrast. Det spruter virkelig av spilleglede. Ikke av den løsslupne sorten, snarere behersket og kontrollert, men med et mektig temperament. Sammenlignet med Gryphon Diablo 300, som ikke bare er kraftigere på papiret, og har enda bedre dynamisk kontroll, skiller det lite på detaljrikdommen og gjennomsiktigheten mellom de to. Diablo er også dyrere. Det samme er Audio Research GSi75. Den integrerte rørforsterkeren har mindre krefter, men innebygget USB-DAC og MC/MM-inngang for 20.000 kr ekstra, og lyder nydelig på alt av musikk. Men den har ikke den samme muskuløse elegansen som Ayre-forsterkeren. Den største forbedringen sammenlignet med forgjengeren, er at Twenty-utgaven slipper gjennom flere av klangenes mikronyanser, og en har et bedre grep om dynamikken. Særlig i bassen. Men jeg opplever den ikke som vanvittig mye bedre. Har du hørt forgjengeren, kjenner du deg igjen her. Bassen er strammere og har mer pondus, som på Dianal Kralls siste album, hvor de laveste oktavene til flygelet og kontrabassen, virkelig oppleves som om forsterkeren har endeløst med krefter, når jeg spiller høyt. Bassgangen på Solanges Weary, får en bunnløs dybde og strekker Sonus faber-høyttalernes bassrespons enda dypere. Det trodde jeg ikke var mulig. Samtidig er det noe vektløst og organisk over måten Cecilia Bartolis vokal på Araias La Forza dell’amore, oppleves i rommet. Stemmen henger som et teppe i midten, med en enorm dybde som gir en tydelig tredimensjonalitet til lydbildet. Det finnes ingen hardhet, uttværede klanger, s-lyder eller unoter. Bare sylskarp presisjon.

Vår ærlige mening

Er AX-5 Twenty verdt så mye mer? For noen er det sikkert det, men selv er jeg ikke sikker. Den lyder definitivt som man forventer av en dyr high-end forsterker, og mangler heller ikke krefter eller raffinement til å kunne hamle opp med sine nærmeste rivaler. Men den har ikke noe annet å by på. De digitale lydkildene må innom en annen enhet, det finnes ikke engang en USB-inngang her. Slik stiller den med et handikap sammenlignet med mye annet i samme prisklasse, men det gjelder definitivt ikke lydkvaliteten. Som ikke står tilbake for noe.
 
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Integrert forsterker 2 x 125 W
  • Fire balanserte og to ubalanserte innganger
  • Fullbalansert kretsløp
  • Web: multirom.no
Pris: 144900,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
gruppetest
Tre high-end hodetelefoner

Gjentatte øregasmer

Vi hadde aldri forestilt oss at lukkede hodetelefoner kunne låte noe så inn i granskauen bra!

test
Corsair K83 Wireless Entertainment Keyboard

Taster til sofasurfere

Smart-TV-en din har en hel datamaskin innebygget – Corsair vil gi den et ordentlig tastatur.

Stranger Things 3. sesong – første trailer ute!

Den 4. juli vender Netflix tilbake til Hawkins og Stranger Things.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

gruppetest
Seks kompakthøyttalere

Sinnssyk lyd på liten plass

Du vil ikke tro hvor bra lyd du kan få fra en kompakt høyttaler, om du er villig til å gå opp i pris.

Duell
Gaming laptops

Ny sheriff i byen

De første maskinene med Nvidias hittil raskeste PC-grafikkprosessor er ankommet. Hvem kommer først over målstreken?

Nå skal du kjøpe iPad

Hvis du er blant dem som har hatt planer om å kjøpe nytt nettbrett, er tiden inne.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Favorittkameraet vårt blir bedre

Leica Q2 er kanskje det perfekte reisekameraet

Sonos One får ny innmat

Brukeropplevelsen på Sonos One Gen 2 er den samme som før. Så hva er egentlig nytt og annerledes?

anmeldelse
Bad Times at The El Royale

Mørkets hotell

Stilig konsept-film med A-lag av skuespillere, som ikke helt innfrir.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.