Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

: Audio Research LS28

Gammel teknikk moderne klang

Forsterkerne til Audio Research er en anakronisme, men en vellydende sådan.

Skrevet av / 03.01.18 - 01:04
Audio Research LS28
Lasse Svendsen

De fleste av oss kan bare drømme om så fantastisk lyd. Prisen setter en stopper for det.

Man er ikke riktig klok hvis man brenner av penger på dyr hi-fi, men det er helt ok å svette seg tynn på en sju kilos racersykkel til 100.000 kr. Hver sin lyst.

For de som er så glad i musikk at de bruker lønna på hi-fi, for ikke å si high-end hi-fi, blir kanskje ikke radmagre. Men kanskje er de lykkeligere.

Det er noe som rører dypt i en når musikken lyder bedre enn på konsert, og man føler at den går opp i en høyere enhet. Synergieffekten av favorittmusikken, på et skikkelig anlegg, – med fantastisk lyd, kan skape magiske øyeblikk som kiler i sjelen og visker ut summen på kvitteringen fra minnet.

Så rørende vakkert (sic) kan det bli at man blir merket for livet, for eksempel med dette:

Audio Researchs forsterkersett i den nye Foundation-serien. Som består av en forforsterker, en digitalkonverter, en platespillerforsterker og en effektforsterker.

Alle med vakuumrør.

Bak det moderne designet til Livio Cucuzza, skjuler det seg eldgammel teknologi. Som kan fremkalle gåsehud på en stein. Ta for eksempel forforsterkeren LS28. En helt analog forsterker med fire små rør som i høy grad bidrar til magien gode rørforsterkere kan skape.

Den har ikke innebygget DAC, langt mindre en platespillerinngang. Det mest moderne med den, er fjernkontrollen. En forsterker for en annen tidsalder, men med en lydkvalitet som definitivt hører til i den øverste sfæren.

Det samme kan hevdes om effektforsterkeren VT80, som med fire KT120-rør, leverer 75 w effekt i hver kanal. Se for øvrig egen rubrikk om VT80.

Sammen skaper paret en forsterkerkombinasjon, som ikke bare er i stand til å drive alt fra Klipsch til Martin Logan høyttalere, men som lyder som en moderne transistorforsterker. Bare med et anstrøk av magi.

Foundation

Audio Research har gått igjennom en vellykket transformasjon de siste årene. Selskapet som ble startet opp i Plymouth, Minnesota i 1970 av William Johnson, fikk en renessanse under eierskapet til Fine Sounds Group. Nå McIntosh Group.

De lages fremdeles i Minnesota, hvor de også utvikler, mens designet gjøres av teamet til Livio Cucuzza hos Sonus faber i Italia.

Foundation-serien er Audio Research kjerneprodukter, priset under de mer påkostede Reference- og Galileo-seriene. Et sett med LS28 og VT80, koster under 200.000 kr, og er priset på nivå med for eksempel McIntosh, Ayre og Burmester. Med andre ord, definitivt high-end.

Ren analogforsterker

En rørforsterker som ikke har DAC, er blottet for USB-inngang, og heller ikke har platespillerinngang, høres virkelig ut som en anakronisme.

En analog rørforsterker kun for analoge lydkilder, har åpenbare begrensninger. En platespiller trenger et RIAA-trinn, og velger man Audio Research PH9 i Foundation-serien, må man ut med samme sum som for forforsterkeren.

Det samme gjelder DAC-en DAC9 i samme serie.

Kan man leve med det, får man iallfall nok linjeinnganger. Fire balanserte og fire ubalanserte. Det er også tre utganger her, og kontakter for å koble sammen flere komponenter, slik at fjernkontrollen tenner alle når man trykker på Power-knappen.

Forsterkeren er bygget rundt fire utvalgte 6H30-rør. Under utviklingen av LS28, har utallige timer gått med til å lytte på ulike rør, komponenter og kretsløsninger. Til Audio Researchs sjefsører, Warren Gehl, har gitt tommelen opp.

Sublime kvaliteter

Man kan konfigurere enkle ting som balanse, navn på innganger og lese av antall timer rørene har vært tent. Blant annet. Man kan også stille inn hvor lenge forsterkeren skal være på, før den slukker, for å spare rørene.

Ikke at jeg ser poenget for min del, for timene flyr i selskap med Audio Research-settet.

Foundation-kombinasjonen var det mest brukte forsterkersettet hos meg, i de månedene jeg hadde det til test. Da ble det benyttet på små og store høyttalere fra Klipsch, Dynaudio og Piega. Høyttaler med til dels vidt forskjellige egenskaper, klangkarakter og følsomhet.

Å si at det gikk aldeles strykende, er ikke for mye å avsløre.

Kombinasjonen av LS28 og VT80, er ikke fullt så mektig som en Gryphon Diablo 300, hvor de massive kreftene den besitter fullstendig tar kommandoen over de mest gjenstridige høyttalere. Det er heller ikke den samme varme klangen her, som gir fylde til lyden fra en McIntosj-kombinasjon, og et sett fra Ayre kan være enda bedre fokusert.

Men det har noen andre, sublime kvaliteter.

Klangen fra Audio Research-settet oppleves som å stryke fingertuppene lett over tettspunnet silke, stikke tungen ned i en skje med vanlijekrem, eller dufte på et glass med årgangschampagne.

Det er en letthet her, en uanstrengt klarhet som ikke finnes på mange andre forsterkere jeg har testet. Men det betyr ikke at det mangler makt bak dynamikken, for her er det en vellykket blanding av finesse og fart.

Pat Methenys lp-plate fra 80-tallet, 80/81 på en Rega Planar 8, gjengis med mer dybde og bunn enn jeg hadde turt å håpe på. Det er faktisk dypbass her, som både er kontrollert, og leken. Ikke så fet og mektig kanskje som fra Diablo 300, men et bytte til opera var til Audio Research-settets fordel. Der gitar og basstonene fra 80/81-albumet lød varmt og behagelig avrundet både på Diablo 300 og LS28/VT80, lød sopraner og strykere mer raffinert, med finere tegning av detaljer på rørforsterkerne.

Det er klart at man ikke kan drive alt av høyttalere til like øredøvende volum, og stadig ha like god kontroll som et Ayre Twenty-sett eller Audio Research for- og effektforsterker i Galileo-serien, men for min egen del kunne jeg levd lykkelig lenge med denne komboen.

En visitt tilbake i tid til Dire Straits Making Movies, ga meg gåsehud på Romeo And Juliet, for Audio Research-forsterkerne klarte å få gitarene enda mer fokusert med gnistrende dynamisk kontrast. Jeg formelig skvatt.

Styrken ligger i en høy grad av gjennomsiktighet, superb fokus og lettbent dynamikk med upåklagelig kontrast. Instrumenter i lavere oktaver kunne kanskje hatt mer fylde, men det mangler ikke på bass eller grunntoner her.

Vakkert samspill

Audio Research-forsterkerne spiller himmelsk vakkert, med sublim gjengivelse av særlig vokaler, strykere, piano, instrumenter som er krevende å gjengi. Forsterkerne leverer også lynrask dynamikk, og lyder så ufarvet og rent at det nesten er for mye av det gode. Forforsterkeren er utstyrt med åtte linjeinnganger, men ikke platespillerinngang. For noen er det et minus, men sammen med den meget potente og balanserte VT80, er LS28 en av de mest vellydende forsterkerkombinasjonene jeg har testet.

picture1
<
>
Kun linjeinnganger, ikke en gang platespillerinngang.

Lyd & Bilde mener

Nydelig bygget, fantastisk å lytte til, og så raffinert og detaljert at man knapt kan forlange mer til prisen. Blottet for digitale innganger, langt mindre en platespillerinngang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Finn CD-samlingen frem igjen

Sensasjonelt godt kjøp

Sjarmerende kassettspiller

Lydkortet pensjonerer din high-end DAC

Spiller best uten

Bordanlegget som har alt

Et uvanlig godt kjøp

Platespiller med startknapp

Har du sett på maken

Hegel slutter ikke å overraske

Det enkleste er det beste

Verdensklasse!

Scroll to Top