TESTFujifilm X-S10

Det beste kjøpet for nybegynneren

Fujifilm X-S10 er et uvanlig vellykket kompromiss mellom pris og kvalitet, og egner seg til nesten alle.
Karakter
Fujifilm X-S10
Lyd & Bilde mener
Klasseledende bilde- og videokvalitet. Innebygget bildestabilisator, kjapp skuddtakt og svært hendig format. Mye kamera for pengene.
Ingen værtetting, og følgefokusen er ikke raskest i klassen. Leveres uten lader.
Spesifikasjoner

Type: 26 Mp systemkamera X-Trans bildebrikke i APS-C-format
Optikk: Fujinon XF
Skjerm: 7,6 cm LCD, 1 Mp billedpunkter
Søker: 2,36 Mp OLED, 0,935 x
Serieopptak: 20 bilder/s
Video: 4K/UHD/DCI, 30/25/24p, 200 Mbps
Tilkoblinger: USB 3.2, HDMI, mikrofon
Trådløs: Bluetooth, Wifi
Lagring: SD/SDHC/SDXC m. UHS-I
Batteritid CIPA: 325 bilder
Mål/vekt: 126 x 85 x 65 mm/465 g
Høydepunkter: Vri-vippbar pekeskjerm, 5 ev bildestabilisator, 1/32.000s elektronisk lukker, 425 fokuspunkter, styrepinne, værtetting, 51200 ISO, blits.
Web: fujifilm.no

forfatter

De fleste systemkameraer i lavere prisklasse, er gjerne ribbet for funksjoner som dyrere kameraer har. Det speiler seg i prisen, som gjør kameraene tilgjengelig for flere, hvis man vil godta tekniske kompromisser, vel og merke.

Det gjelder også Fujifilm X-S10, men i langt mindre grad enn hva som er vanlig. Her er det ikke spart på noe av det som virkelig betyr noe, og det har gjort dette til et av de aller beste kamerakjøpene for tiden,

Fujifilm X-S10 er basert på den samme teknikken som flaggskipet X-T4, et proffkamera i en mye høyere prisklasse. Som er et av de mest komplette kameraene der ute. Det gjør X-S10 til et svært spennende kamera i den andre enden av prisskalaen.

For her får man den samme 26 Mp X-Trans CMOS bildebrikken som X-T4, samme bildeprosessor, en modifisert 6-trinn bildestabilisator på innsiden, og autofokussystemet fra X-T4. Alt er pakket inn i et mindre, lettere og fremfor alt, mye billigere kamerahus.

Det ligner et X-T30 bare med et skikkelig håndgrep. Kameraet som lenge har vært vårt favorittkamera i budsjettklassen, sammen med Nikon Z50, men det er liten tvil om at prisen som det mest komplette systemkameraet hittil i APS-C-klassen, går til X-S10.

Bare se på dette:

  • Samme 26 Mp X-Trans CMOS bildebrikke som X-T4
  • Samme fasebaserte autofokus med ansikt- og øyefokus som X-T4
  • 2,36 Mp søker mot 3,7 Mp på X-T4
  • 4K UHD/DCI 30p 8-bit 4:2:0 video, 200 Mbps, F-Log
  • Femaksers 6-trinns bildestabilisator – 6,5-trinn på X-T4
  • Opptil 20 bilder/s skuddtakt
  • Opptil 30 bps med 1,25 x beskjæring
  • Vri og vippbar pekeskjerm
  • Styrepinne bak
  • Èn mot SD-kortspalter på X-T4 som også støtter UHS-II
  • Batteritid på 325 eksponeringer mot 500 eksp. på X-T4
En modifisert bildestabilisator gir opp til seks trinns kompensasjon.
Foto: Lasse Svendsen

Sånn er det å bruke

Med mindre man trenger to kortplasser, et værtettet kamera og alle de tekniske videoegenskapene til X-T4, mister ikke mye om man velger X-S10, men man sparer mye penger.

De analoge innstillingshjulene får man ikke her. Flere av funksjonsvalgene på X-T4 er flyttet fra knapper og innstillingsratt, til skjermmenyen på X-S10. Et programhjul erstatter lukkertidshjulet, og knapper og ratt er stort sett plassert som på et X-T30. hvis det er noen funksjoner man til stadighet endrer, kan disse valgene legges i fire valgbare minnebanker – C1 til C4, som man har umiddelbar tilgang til fra programhjulet på toppen.

Annonse
Samme layout som Fujifilm X-T30, men med et skikkelig håndgrep.
Foto: Lasse Svendsen

Kamerahusets fysikk tillater litt bedre plass mellom knappene, og her får man et godt håndgrep som gir et betryggende grep om kameraet. For eksempel når man fotograferer med XF 70-300, eller den lyssterke og ganske tunge XF 50/1.0.

Den elektroniske lukkeren gir skuddhastighet opptil 20 bps, eller 30 bps med litt beskjæring. Ansikts- og øyefokus er hentet fra X-T4 og er betydelig raskere og mer presis på følgefokus enn på noe tidligere Fuji-kamera, selv om den ikke er helt på nivå med autofokuspresisjonen på et Sony a6600. Man kan flytte fokuspunktet i søkeren med fingeren på skjermen, eller styrepinnen på baksiden, som er trykkfølsom og programmerbar, eller la kameraet søke etter og holde fokus på et øye.

Styrepinne og pekeskjerm.
Foto: Lasse Svendsen

Den ene kortplassen er flyttet til undersiden, ved siden av batteriet. Som har litt mindre kapasitet enn batteriet på X-T4, og det er verdt å merke seg at man ikke kan bruke et vertikalgrep med et ekstra batteri på kameraet.

Kameraets OLED-søker har litt lavere oppløsning, det samme har den vribare pekeskjermen, men ingenting av dette så vesentlig at det er noe å trekke for. I motsetning til X-T4, har kameraet en innebygget oppfellbar blits, som er hendig når man trenger mer lys, eller bare lyse opp skygger.

Brukervennligheten er veldig gjennomført, og det eneste som ble et irritasjonsmoment, var at plasseringen av opptaksknappen for video og Q-knappen for hurtigmenyen, er plassert så nære hverandre. Jeg kom til stadighet borti feil knapp, men de fleste knappene knappene kan omprogrammeres – og slås av. Da vrir man istedet programhjulet til video, og starter opptaket med utløserknappen.

Q-menyen gir umiddelbar tilgang til foretrukne innstillingsmenyer.
Foto: Lasse Svendsen

Video- og bildekvalitet

Dette er den typen kamera hvor man kan sette alt på auto, og bare konsentrere seg om motivene. Det gjelder også på video, men hvis man vil kan man gå inn i menyene og endre innstillingene. Til 4K/30p-video i DCI eller UHD oppløsning, eller 1080/60p, og opptil 240 fps hvis man vil lage slow motion-sekvenser.

Videoegenskapene er ikke like omfattende som på X-T4, men man kan lagre 8-bits 4K i 4:2:0 med 200 Mbps datastrøm og F-Log i kameraet, eller 4K 10-bit 4:2:2 til en ekstern opptaker. Det er også mulig å lage skikkelig slow motion i 1080 HD, opptil 240 fps.

Kameraet kan tar også opp lyd i stereo, og har mikrofoninngang, men ikke hodelefonutgang. Skal man bruke hodetelefoner, må man hente USB-minijack-adapteren fra esken, som gjør det mulig å koble til et headsett.

Annonse
Inngang for mik, men man må bruke adapter for hodetelefoner.
Foto: Lasse Svendsen

En av de tingene som gjør Fujis kameraer unike, er det store utvalget av filmsimuleringer. Altså fargeprofiler som ligner filmer som Velvia, Eterna, Provia, Eterna Cinema, og så videre. Hvis man ikke er kjent med egenskapene til de ulike fargeprofilene, kan man velge en filmsimulering og trykke Q-knappen for en forklaring.

Fujis valg av det asymmetriske X-Trans fargefilteret over en bakbelyst CMOS-bildebrikke, har en del å si for bildekvaliteten, som på alle måter er sammenlignbar med X-T4. Altså identisk på stillbilder, og i praksis lik på samme innstillinger i 4K.

Bildene får dermed en enestående detaljskarphet med en bildedynamikk som ikke står tilbake for noe kamera i denne klassen. Fargemetningen og tonaliteten på jpeg-filene, er noen av det best balanserte i bransjen, og med den nye XF 50/1.0, var skarpheten i bildene upåklagelig.

Bildestøy er ikke noe tema før man passerer 6400 ISO, da først kommer farge- og kornstøy krypende, men det er ikke sjenerende før man passerer 12800 ISO. Da skal man ikke dra for mye i kurvene før fargestøy dukker opp i bildene.

Kombinert med den finfine XF 18-55/2.8-4, blir X-S10 det perfekte allroundkameraet for de fleste. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Følgefokusens presisjon ligger litt bak ytelsen til de beste i denne klassen, men det er det eneste vesentlige å trekke for. X-S10 er det mest avanserte i prisklassen, og det er et av de mest brukervennlige kameraene i klassen. Erfarne fotografer trenger ikke å sette seg inn i noe for å få de bildene de vil ha, og amatørene med liten eller ingen erfaring, kan starte med fullautomatikk og leke seg med de mange mulighetene et så avansert kamera har, etter hvert som de blir mer drevne. Fujifilm X-S10 er et kamera alle kan få fine bilder med. Et bedre kamera finner du ikke i denne klassen.

Les alle artikler i en uke for 19 kr.

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?
Har du dette produktet?
Gi din karakter.
Ant: 0

Samlet score:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også: