Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

Dynaudio DM 2/6

Stor lyd tar liten plass

En av våre kompaktfavoritter i budsjettklassen har fått sin arvtaker. Dynaudio DM 2/6 gjør absolutt det meste ut av sitt lille ytre.
Lyd & Bilde mener
Superb tonal helhet Imponerende habil bass
Litt mer oppløsning?
Spesifikasjoner
  • 8 ohm, bassrefleks
  • 1’’ silkedomediskant
  • Følsomhet 86 dB (2,83 V/1 m)
  • 50 Hz–23 kHz

Da Dynaudio Audience 42 inntok markedet i 2003, var det til undertegnedes store begeistring. Så bra låt disse høyttalerne, at jeg måtte sammenlikne dem med langt dyrere høyttalere for å få pekt ut noen svakheter. Og selv da var det vanskelig. De låt rett og slett fordømt balansert og troverdig, og de hadde en usedvanlig heftig bassgjengivelse, størrelsen tatt i betraktning. Jeg klarte ikke å levere dem tilbake, men punget i stedet ut for å beholde dem.

Da produksjonen av høyttalerne ble avsluttet for et par år siden, var erstatningen et tomt hull. Bad call. Gitt en bra og kraftig nok forsterker, kan jeg ikke komme på en eneste høyttalermodell med så kompakte mål og til den prisen, som overgår Audience 42 kvalitativt. Høyttalerne låt til og med bedre enn sin dyrere storebror Audience 52, fordi kabinettet var mindre og stivere og dermed farget lyden mindre.

Nå har Dynaudio erstattet sin gamle Audience-serie med DM-serien. Den hittil rimeligste og minste høyttaleren i serien har vært DM 2/7, som vi var svært begeistret for i fjorårets sommernummer, med sin standhaftige bass og tonenøytralitet. Det eneste vi hadde å utsette på var at stemmeområdet var litt forsiktig, vi ønsket litt mer dynamikk her.
Prisnivået har økt noe det siste året, og DM 2/7 koster nå 6000 i stedet for 5400 kroner. DM 2/6 gjør entré. Prisen er 5000 kroner, og størrelsen er litt mindre. Målene er omtrent de samme som den gamle Audience 42. Impedansen er noe hyggeligere 6 ohm mot tidligere 4 ohm, noe som gjør høyttalerne litt enklere for forsterkeren å drive. Det er ikke til å komme bort fra at Audience 42 blomstret skikkelig først med en temmelig kraftig og kanskje uforholdsmessig dyr forsterker.

Lydkvaliteten
Hvordan låter så familiens nye minstemann? Ett ord: fortreffelig. På mange måter er den enda et hakk hvassere enn storebror DM 2/8. Dens små mål gjør det samme som Audience 42 gjorde i forhold til Audience 52. Kabinettet er dødere, noe som slipper tonene mer løs. Dette gjelder spesielt for mellomtoneområdet, for sangstemmene frigjøres bedre fra kabinettene og kommer mer ut mot oss.

Jazztoner
Stemmen til Diana Krall på sangen ”Frim Fram Sauce” fra jazztrioalbumet ”All For You” separeres meget godt fra bakgrunnsmusikken, og det er god kontrast mellom de ulike tangentanslagene på klaveret. Musikken kommer lekende lett ut, og hvert pedaltråkk er lett vvå høre, uten at det tar fokus bort fra spillingen. Kontrabassen har også en fin tone, med en usedvanlig stor pondus til så små høyttalere å være. Det er ytterst sjelden at vi hører en slik tyngde i tonene fra slike tasser. Når lydbildet til og med er så ryddig at pianosoloen kommer godt i fokus samtidig som kontrabassen holder fundamentet, er det intet annet enn imponerende.

Annonse

Elektropop
Når DM 2/6 blir satt til å spille elektropop-låta ”Fashiobably Late” av Lucy Swann, kommer spesielt mellomtonekvalitetene godt med. Stemmen hennes kommer godt ut i rommet, som også var tilfellet med Diana Krall. Og høyttalerne kan spille en god del høyere enn man normalt kan forvente fra så små kabinetter. Men med de dype synthbasstonene fra denne utgivelsen er høyttalerne litt mindre stabile. Ved enkelte toner er det klart at høyttalerne har en egenresonans i mellombassregisteret, som gir en litt hul tone når den aktuelle tonen slås an.

Til sammenlikning
Til sammenlikning har den dyrere PSB Imagine B til 7000 kroner en mer lineær bass, og fungerer stort sett bedre på denne utgivelsen. Den er også mer følsom, slik at den går høyere med mindre kraft fra forsterkeren. Men basselementet når tidligere sin begrensning, da vi opplever at det bunner på et noe tidligere stadium. Det er stort sett ikke noe tema, men må likevel markeres som et pluss i boka for Dynaudio.

Annonse

Vi savner litt mer oppløsning i overtonene, for cymbaler og andre svevende instrumenter er litt mer tilbakeholdne med Dynaudioene. Likevel oppleves DM 2/6 som en meget komplett høyttaler, som rett og slett imponerer i sin prisklasse.

Sammenliknet med sin forgjenger Audience 42, er selve lydsignaturen den samme. Men jeg føler at forgjengeren faktisk har enda litt mer å by på av oppløsning, og er totalt sett en enda hvassere høyttaler. Det store aberet er at den trenger mer forsterkerkraft. Har du en liten forsterker, har du mer glede av DM 2/6, og kanskje Dynaudio har skjønt nettopp det: at svært få som er i markedet for en høyttaler til 5000–6000 kroner, har tenkt å bruke en forsterker til 15 000.

Vær likevel advart: også DM 2/6 bør ha en høykvalitetsforsterker. Høyttalerne låter ikke dårlig med en svak forsterker, men lydbildet blir flatere og tammere, og plutselig minnes man om at høyttalerne ikke er av dyreste sort. Blant forsterkere som bør sjekkes ut er Rotel RA-1520 og Cambridge Azur 840A v2, som begge koster rundt 8500 kroner veiledende. Ellers er NAD C355 til 10 000, eller enda heller Naim NAIT XS-II til 14 500 kroner, meget interessante. Da blir imidlertid den totale prisen ganske høy.

Konklusjon
Dynaudio DM 2/6 er den nye minstemannen i serien, og en velkommen en sådan. På en måte låter den bedre enn 2/7, med en litt klarere mellomtone. Den går ikke like dypt i bassen, men det er likevel meget imponerende hva den har å rutte med her.

Høyttaleren er noe av det absolutt beste du kan finne i prisklassen rundt 5000 kroner, gitt at den får en stabil nok forsterker. Den er likevel ingen utvetydig forbedring fra sin eminente forgjenger Audience 42, annet enn at sistnevnte krevde enda mer av forsterkeren for å blomstre, og derfor muligens lå i feil prisklasse.

Totalt sett er dette en svært habil høyttaler som låter som et meget komplett produkt. Spesielt stemmeregisteret kommer meget godt fram.

Det finnes høyttalere i klassen med enda litt mer klarhet i overtonene, men få – om noen – modeller til 5000 kroner har like god tonal sammenheng fra topp til bunn. Spesielt fra denne størrelsen, som glir fint inn i bokhylla (da må bassporten bak tettes igjen). Vi anbefaler likevel et par gode stativer!

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter
Av

1 Comment

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.