: Audiovector S1 Avantgarde

Hvit magi

Til å være en som hater det, må jeg innrømme at denne gangen var det deilig å bli overrasket. For ikke å si overrumplet.
Lyd & Bilde mener
Superfokusert og presis Skaper praktfulle klangharmonier Velbalansert lydbilde Strålende gjennomsiktighet Gnistende dynamikk
Skorter kun på dypbass
Spesifikasjoner
  • 2-veis, trefinert NRFB-kabinett
  • 180 mm Avantgarde mellom-
  • toneelement
  • Avantgarde Ultra S bånddiskant
  • 42–52 000 Hz frekvensområde
  • 190 x 370 x 280 cm
Annonse
Annonse
forfatter

Selv trodde jeg at denne testen omtrent skrev seg selv. Høyttalerne, trodde jeg, ville naturligvis spille akkurat som de store S3 Avantgarde fra samme produsent. Men de mye mindre S1 Avantgarde, som disse heter, ville selvsagt ha temmelig lik klangkvalitet. De deler tross alt mellomtone- og diskantelement, og er utviklet av samme team som de mye større og nesten dobbelt så dyre S3-ene. Gjett om jeg ble overrasket når jeg fikk høre at de små høyttalerne faktisk var enda bedre!

For uinnvidde, er S3 Avantgarde danske Audiovectors toppmodell i en helt ny serie høyttalere. S3 testet vi i sommer (testen finnes på lydogbilde.no), og kompakthøyttaleren S1 Avantgarde ser ut som noen har saget av et par S3-er rett under mellomtoneelementet. Den fenomenalt fine bånddiskanten er den samme. Mellomtonebassen er naturligvis avstemt annerledes, den sitter tross alt alene om bassen i et mye mindre kabinett. Men det betyr som regel kortere rekkevidde i bassen, og redusert dypbass. Resten lyder likt. Trodde jeg.

Derfor ble jeg litt i stuss når jeg startet testen med den samme Rotel-forsterkeren som jeg startet testen av de større S3 Avantgarde med. Selv med høyttalerne plassert mot bakveggen, spilte de med behersket balanse, og med et steinstøtt stereoperspektiv. Akkurat som S3 Avantgarde, men S1 Avantgarde lød litt bedre fokusert, med det jeg umiddelbart oppfattet som en enda tydeligere mellom-tonegjengivelse. Merkelig.

Fire trinn inn i himmelen
Som den gulvstående S3-serien, inneholder S1-serien med kompakthøyttalere, fire modeller som starter på 9600 kroner paret. De tre første modellene kan oppgraderes ett eller flere trinn helt til Avantgarde-nivå.

De har alle de buede sideplatene i NRFB-kabinettet til felles, men andre alle deler, elementer, komponenter og delefiltre skiller de fire modellene. De finnes i Standard, Super, Signature og Avantgarde-utgaven, som vi tester her. Da får man en kevlarforsterket bass/mellomtonemembran som består av 20 prosent glassfiber, for å gi stivhet til den ellers myke kevlarmembranen. Baksiden av membranen er belagt med et tynt dempemateriale, og det hele er montert på en Audiovector-designet lettmetallkurv laget av Tymphani i Danmark.

Annonse

S1 og S3 Avantgardes mellomtone Evotech P 2009CS er unik for serien, med en faseplugg i midten for å gi en jevnere spredning og frekvensrespons. Den smale åpningen mellom membran og faseplugg kan føre til uønsket resonans i det smale luftgapet, men Audiovector og Tymphani har løst dette ved å lage små hull på undersiden av membranopphenget som slipper lufte uhindret igjennom. En kraftig ferrittmagnet driver en svingspole med titankjerne. Fordelen sammenlignet med en kjerne av aluminium eller plast, er overlegne temperaturegenskaper og langt lavere magnetisk motstand.

Avantgarde-modellene har beholdt bånddiskanten fra forgjengeren, men i en ny og forbedret utgave kalt Avantgarde Ultra S. Den florlette membranen har sju ganger større overflate enn en vanlig 25 mm diskantmembran, og er brettet annerledes i den nye utgaven for å utnytte membranflaten bedre. Fem kraftige neodymiummagneter driver membranen, som slipper luften gjennom fem horisontale åpninger.

Bakplaten på diskantelementet er åpen, slik at luft kan strømme fritt fra baksiden av membranen og gjennom røret som munner ut i de to hullene på baksiden av kabinettet. Ikke bare blir diskantresponsen raskere, men da dempes også kompresjon, og man får en bonus i form av litt større lydbilde når frekvenser tillates å strømme fritt fra diskanten.

Superfokus
Etter et par uker på Rotel-forsterkeren var både høyttalerne og jeg klare for nye utfordringer. Mens den lille 40 W-forsterkeren lød som en hyggelig, liten fest hver gang, følte jeg at tiden var klar for en skikkelig stadionkonsert. Den mange ganger kraftigere og 10 ganger dyrere McIntosh-forsterkeren brakte nytt liv i musikken. Dens uanstrengte steinkontroll og massive effekt ga høyttalerne en ekstra dimensjon.

Og bedre bass. Den mørke klangen i Alison Krauss og Robert Plants duettplate legger ofte en mørk tåke over detaljer, og bassen virker av og til svampete løs i fisken. Men som de større S3, er også S1 et utmerket verktøy for å grave fram flere nyanser og detaljer fra innspillinger. Vokalharmoniene trer tydelig fram i lydbildet, og bassgitaren er stramt gjengitt, mens jeg får en herlig dybde i lydbildet som fyller rommet på 30 kvadrat slik bare store høyttalere er i stand til.

Annonse

Mannlige vokaler som Van Morrison på Keep it Simple eller Ryan Adams på låta Two, kan lyde ubehagelig skarpt når man spiller høyt, men jeg fikk i stedet et totalt fokus på stemmens fulle klang, som brakte fylde til vokalopplevelsen. Samtidig på for eksempel Bob Dylans Man With The Long Black Coat (SACD), hvor lydbildet åpnet seg opp med nesten eksakt samme frapperende tredimensjonalitet som elektrostathøyttalerne Martin Logan Spire.

Noe av det som løfter høyttalerne fra det fenomenale til det fantastiske, er hvor kontrollert og balansert de lyder. Uansett musikk, og nesten uansett hvor høyt man spiller. John Scofield Trio i et liveopptak inviterer til å skru opp volumet. Mye. Her er det ren galskap med et driv som vil sende death metal-rockere i krampegråt, og albumet er en skikkelig høyttalerkiller. Derfor var det ren magi å se de små, kritthvite høyttalerne røske i kinnskjegget som et lite PA-anlegg på speed. Jeg sverger på at jeg hørte dypbass, selv om jeg ikke hørte meg selv tenke.

Ettertenksomheten kom med plater som Keith Jarrett trio på Standards Live, da finstemte musikere fikk slippe til med vidunderlige harmonier og klangfarger, og jeg følte at jeg ikke gikk glipp av noe. De har en egen evne til å spille knalltøft og gnistrende dynamisk når de spiller høyt, uten å miste fokuset eller den sjeldne evnen til nesten total gjennomsiktighet i lydbildet. De formelig spruter av spilleglede.

Hvit magi
Høyttalerne spiller så klokkerent og nøytralt at den hvite lakken våre testmodeller ble levert i, ikke kunnet passet bedre. De større gulvstående S3 Avantgarde rekker hørbart dypere i bassen, og de spiller høyere i en normal stue. Men det er flere likheter enn det som skiller dem, med ett unntak: De mindre S1Avantgarde har en ledigere og enda mer fargeløs (les: nøytral) mellomtonegjengivelse. Med hakket skarpere fokus på detaljer og vokaler. Hvilket hell, mens man sparer 20 000 kroner får man faktisk en ekstra kvalitet i den mindre modellen, som få andre høyttalere er i stand til å matche.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Har du dette produktet?
Gi din karakter.

0 / 5. Antall stemmer 0

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

TCL TS8132 er en rimelig lydplanke med Dolby Atmos, som gjenskapes av diskrete topphøyttalere.
Det blir mulig å spille lyd fra LGs TV-er og lydplanker samtidig.
Det er syv årtier siden de første Klipschorn så dagens lys. Men modellen bygges og selges fortsatt.
Nå kommer en spesiell Final Fantasy-utgave av Panasonics kompakte gaming-lydplanke SC-HTB01. Også kjent som SoundSlayer.
Det er ikke tilfeldig at McIntosh C22 ser ut som den er 50 år, det er heller ikke tilfeldig at den spiller så bra som den gjør.
Old school-teknologi har aldri vært bedre enn i vår tid, McIntosh MC1502 er beviset for de som tviler.
Technics SU-R1000 er noe av det mest unike vi har sett - og hørt - i high-end-klassen.
Sonos’ første bærbare høyttaler imponerer på integrasjon og bekvemmelighet.
Klipschorn er 70 år i år. Det feires med å forvandle vårt lydrom til et inferno.
Asus ROG Flow X13 kan fint puttes i vesken, og den kan også brukes som nettbrett. Men den har grafikkrefter i tungvektsklassen.
Tangents lille trådløse forsterker er perfekt til det vesle begynneranlegget på hobbyrommet eller barnerommet.
Det beste kameraet vi har testet, har kommet i en mer kompakt utgave til lavere pris.
Nye 2021 Mercedes S-klasse er fylt med innovative og kresne løsninger for både øyne og ører. Vi har tilbrakt noen dager bak rattet for å se og høre hva nykommeren har å by på!
Vil du ha hi-fi på pauserommet eller et par fine høyttalere til skrivebordet, kommer du langt for du langt for en rimelig penge her.
Med Celestee har Focal overgått det vi trodde var mulig fra lukkede hodetelefoner i denne prisklassen.
JBL Live Pro+ er komplett med aktiv støydemping, og selv om de låter middelmådig ut av boksen, redder de seg med en fabelaktig EQ i appen. Dermed kan de likevel få klasseledende lyd.