Search
Generic filters

: Samsung EX1

Outsideren

Samsung EX1 har en tøff oppgave foran seg. Kameraet skal ikke bare slåss i et knallhardt segment, det skal også tilfredsstille de mest kresne fotografenes ønsker.

Lyd & Bilde mener

Høy bildekvalitet Sylskarp optikk Høyt funksjonsnivå Strålende vridbar skjerm
Mye bildestøy fra 1600 ISO Ingen HD-video Treg på serieopptak

Det er lett å like outsidere. Når man tar mål av seg til å utfordre den etablerte eliten, Canon, Leica og Panasonic, får man lett entusiastiske tilhengere på oppløpssiden. Samsung EX1 har alt som skal til. Som proffkompakter flest er det lagt vekt på oversiktlig betjening, kvalitetsopptikk og ytelse i toppklassen. Samsung har selvsagt lagt inn råfilprosessering, en stor høyoppløst – og vridbar – skjerm som vi skal komme tilbake til, og klassens mest lyssterke optikk med blender f1,8 på 24 mm brennvidde.

Det meste er rettet mot proffer som stiller krav til håndterbarhet, kvalitet og bildekvalitet. Kameraet er på størrelse med Canon Powershot G11 og mye større enn et vanlig kompaktkamera, og har i likhet med G11 en vridbar skjerm, men kvaliteten på AMOLED-skjermen til Samsung er mye bedre. Alt er skarpere, innsynsvinkelen er mye bredere og selv med vridbar skjerm har Samsung klart å gjøre kameraet slankere enn G11. Uten at det går utover håndterbarheten eller gripevennligheten. EX1 har derimot ingen optisk søker, og alle som har forsøkt å sikte med søkeren på G11, vet hvor ubrukelige optiske søkere på et kompaktkamera kan være.

Bygget for proffer
Alle vitale funksjoner er plassert på utsiden av kameraet og ikke gravd ned i menyer som på Sony NEX-5. Et gummiert håndgrep på høyre side sikrer grepet, men plassen til tommelen på baksiden er i smaleste laget. Under utløseren sitter et klikkbart innstillingsratt som kan brukes til eksponeringskompensasjon, eller valg av lukkertid, men man kan ikke velge om den skal styre lukkertid eller blender under manuell eksponering. Da styrer den kun lukkervalg. Eksponeringsforskyvning (program shift) finnes dessverre ikke på EX1.

Rask optikk
På venstre side sitter enn sprettoppblits, i midten en blitssko og på fronten et av proffklassens råeste objektiver. Samsung bruker optikk fra Schneider-Kreuznach. En velkjent produsent av kvalitetsoptikk til mellomformat- og storformatskameraer. Så alt er de i beste hender rent optisk sett. Lysstyrken på f1,8 gjør det mulig å fotografere i dårligere lys enn med f2,8, som er en trangere lysåpning. Man slipper å jekke opp lysfølsomheten, og at blenderåpningen ikke blir trangere enn f2.4 når man zoomer inn til 72 mm – maks brennvidde – gjør det også mulig å kontrollere skarphetsdybden bedre. Et minus med alle kompakter faktisk, men ikke med EX1.

Funksjoner man finner i kompakter flest, finnes også her. Ansiktsgjenkjenning, automatisk motivvalg, auto-ISO-valg og dobbel bildestabilisator. Som bruker både den optiske stabilisatoren og digital stabilisering i form av økt lysfølsomhet. Det eneste man ikke får, er HD-video, som er vanlig selv på billige kompakter. I stedet har Samsung valgt vanlig VGA på 640 x 480 punkter oppløsning, riktignok i MP4-kvalitet (H.264).

Bildekvalitet
Fotografering og lagring av råfiler er en tålmodighetsprøve. Lagring tar tid, serieopptak er ikke mulig, og lagrer man samtidig JPEG-kopier, tar alt enda lengre tid. Serieopptak er kun mulig når man lagrer komprimerte JPEG-filer. Da med hastighet på cirka 1,5 bps. Men autofokusen er veldig kjapp, delvis takket være lyssterk optikk.

Bildekvaliteten er av høyeste klasse, så lenge man holder seg under 800 ISO lysfølsomhet. Små bildebrikker genererer ofte mer bildestøy enn store, men smarte bildeprosessorer kontrollerer ofte dette godt. I EX1 er det ingen mulighet for å regulere mengden støydemping, kameraet gjør det selv. Råfiler er selvsagt en annen sak, da kan man ta kontroll over bildestøy i etterbehandling. Hvis man liker å fotografere i lite lys og trenger høy ISO-følsomhet, bør man vurdere om EX1 er det rette kameraet.

Alt mellom 80 og 200 ISO er rent og pent, selv ved nærmere øyesyn. Ved 400 ISO kan man se antydning til korn om man drar opp forstørrelsen til pikselnivå. 800 er fremdeles brukbart, ved 1600 ser man tydelig detaljer forsvinne under kraftig støydemping og fargestøyen blir fremtredende. 3200 ISO er på grensen til ubrukelig.

Fargegjengivelsen er jevnt over god, men litt ekstra mettet på JPEG-filer. Eksponeringspresisjonen er heller ikke verst for et kompaktkamera, men regn med en tendens til overeksponering i mye lys med mye kontrast. Fokusindikatoren – både den visuelle og pipelyden – viste seg å ikke alltid være like presis. Motiver som ble bekreftet skarpt fokusert, var alt annet i ettertid. Det kan derfor lønne seg å følge ekstra nøye med på skjermen, men glem manuell fokus. Bortsett fra under makrofotografering, da ser man ikke så godt når fokusen er skarpstilt.

Konklusjon
Samsung EX1 er en sterk og høyst kompetent konkurrent til G11, Panasonics etablerte LX3 og nye LX5, men overgår strengt tatt ingen av dem i noen disipliner, bortsett fra lysstyrke og skjermkvalitet. Likevel er det verdt å vurdere EX1, spesielt hvis man setter pris på rask optikk i kombinasjon med vridbar skjerm og alle kontrollmuligheter. Den optiske ytelsen er i toppklasse, litt kort tele for portretter riktignok, men objektivet alene er nesten god nok grunn til å velge EX1 foran konkurrentenes modeller. Bare husk at bildekvaliteten er på linje med, men ikke bedre enn, de nærmeste konkurrentenes.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Samsung Galaxy Z Fold 2 er den brettbare mobilen du alltid har ønsket deg.
    Skal du drepe støyen? Her er de beste hodetelefonene til formålet akkurat nå, til tykke og tynne lommebøker.
    Vi har lurt på når high-end-klassen skulle få sine første støydempende hodetelefoner. Det er selvsagt Bang & Olufsen som er først, og Beoplay H95 gir mersmak!
    Den nyeste iMac-en er den beste stasjonære Mac-en for mange, tross en ikke uvesentlig ulempe.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    TAG Heuer Connected er mer enn en smart treningsklokke, den er også et pent armbåndsur.
    JBL melder seg inn i ANC-hodetelefonenes toppklasse med en hodetelefon som er artig å lytte til og fjerner støyen effektivt.
    Panasonics toppmodell er en godbit for de virkelig kresne TV-entusiastene: HZ2000 gir superlekre bilder i vaskeekte studiokvalitet!
    HP Sprocket Select har absolutt ingen nytteverdi. Og den mobile fotoprinteren leverer faktisk halvdårlige bilder. Likevel er den ganske fantastisk.
    Etter en tur i Honda e virker det meste annet gammeldags.
    Asus ZenBook 14 UMA425 er en lekker og stilfull maskin som vil være perfekt til studier eller som arbeidslaptop på farten.
    Shure Aonic 50 har kanskje den beste lyden vi har hørt blant støydempende hodetelefoner.
    Nikons rimeligste fullformat Z-kamera er best i klassen på ett område, men har noen mangler og koster for mye.
    Samsungs toppmodell Q950TS byr på rålekker design, knivskarp bildekvalitet og imponerende lyd – men det koster!
    Asus har rykket helt opp i high-end-klassen med en tungvektsmobil som kan konkurrere på lik linje med de beste på markedet. Er dette Asus sitt øyeblikk?
    Her er testen av Canon EOS R5, det første kameraet med 8K-video. Et tveegget sverd, viser det seg.
    Acer ConceptD CP7 er en fantastisk skjerm på alle måter. Men det er ikke alle funksjoner du trenger.