Hvert år legger bransjeforeningen Elektronikkbranshen frem tall for totalsalget av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater. Og bransjetallene for første halvår 2025 viser en klar trend: færre, men dyrere produkter.
– Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter. Første halvår 2024 var situasjonen omvendt, med en nedgang på 3 prosent i volum og 8 prosent ned i verdi. Hvis man legger godviljen til, kan man tenke at vi i forhold til situasjonen på samme tid i fjor, nå ser en bedring, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen.»
Han viser til at den svake kronekursen gir utslag i lavere nedgang i verdi enn i volum, og at også rentenedgang med påfølgende økning i boligsalget påvirker bransjen positivt.
– Spesielt innen store hvitevarer ser vi en god økning, sier Røsholm.

Fortsatt store TVer
Salget av TV er stabilt første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.
– Det er store skjermer som selges, og 85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer, sier Røsholm.
Kjente TV-produsenter som Samsung og TCL har satset mye på store LCD TV-skjermer i ulike prisklasser. Denne høsten melder også den kinesiske TV-produsenten Hisense seg på i kampen om storskjerm-kundene. Det kan bety en spennende TV-sesong med mange interessante utfordrere.
Mobilsalget: nedgang i volum, økning i verdi
Salget av mobiltelefoner viser også en lignende trend, her er det en nedgang på 19 prosent i volum, mens verdien øker med 12 prosent.
– Nordmenn velger toppmodellene fra leverandørene, men kronekursen spiller nok også litt inn på omsetningsveksten, sier Røsholm.
Store hvitevarer opp
– De store hvitevarene har en volumøkning på 1,6 prosent, mens økningen i verdi er på 3,4 prosent, sier Røsholm. Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter.
Vask- og tørk-kategorien har en økning på nesten 8 prosent i volum og 4 prosent i verdi.
– De to vinnerne, med en økning i volum på henholdsvis 25 og 26 prosent, er kombinasjonsmaskiner med vask- og tørk, og tørketromler med varmepumpe, sier Røsholm.
Kjøleprodukter, både kjøl- og frys, har en nedgang på 4,5 prosent i volum.
– Vi ser også en god økning i antall reparasjoner. Dette forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.
Småelektrisk litt ned
– Småelektriske produkter som helhet har en nedgang på 1,3 prosent i volum og 3,9 prosent ned i verdi, men her må vi huske at denne gruppen hadde en stor økning i første halvår i fjor, med 10 prosent i volum og 12 i verdi, sier Røsholm.
Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi
Det er imidlertid også her noen produktgrupper som utmerker seg med sterk vekst.
– Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi, mens strykejern er populært, opp 86 prosent i volum og en dobling i verdi, sier Røsholm.
Bransjeaktørene har også meldt om sterk økning i salget av aircondition, vifter, samt slush- og iskremmaskiner, med bakgrunn av den varme sommeren.
– Juli var en varm måned i store deler av landet, så da var det nok behov for å kjøle seg ned, sier Røsholm.
Kaffe selger godt
Kaffemaskiner selger godt, og hele kategorien har en verdiøkning på 19 prosent.
– Kaffetrakteren øker med 9 prosent i verdi, mens de helautomatiske espressomaskinene har en økning på hele 29 prosent i verdi, sier Røsholm.
Les også disse sakene om TV
TCL MQLED85K (2025)
Masse bilde for pengene
Nykommeren MQLED85K viser at TCL har oppnådd oppsiktsvekkende forbedringer med sin nye generasjon MiniLED-TV-er.
Philips OLED810 (65OLED810/12)
Setter farge på TV-tilværelsen
2025-årgangen av Philips sin mest populære OLED-TV har blitt enda bedre - takket være AI.
Samsung The Frame 2025 (TQ55LS03FA)
Forbedret klassiker
Nordmenns favoritt-TV er tilbake i ny versjon – så hvor god er den egentlig?
Sony Bravia 8 II (55XR8M2)
En verdig arvtager
Sonys nyeste OLED-TV leverer bildekvalitet i referanseklassen – og en lyd som kan gjøre lydplanken overflødig.
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!