TESTER Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

Nordmenn kjøper færre, men større TV-er

Når nordmenn først kjøper ny TV, går vi for de store skjermene, viser ferske bransjetall.

Av / 01.09.25 - 15:54
Nordmenn kjøper færre, men større TV-er

Hvert år legger bransjeforeningen Elektronikkbranshen frem tall for totalsalget av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater. Og bransjetallene for første halvår 2025 viser en klar trend: færre, men dyrere produkter.

– Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter. Første halvår 2024 var situasjonen omvendt, med en nedgang på 3 prosent i volum og 8 prosent ned i verdi. Hvis man legger godviljen til, kan man tenke at vi i forhold til situasjonen på samme tid i fjor, nå ser en bedring, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen.»

Han viser til at den svake kronekursen gir utslag i lavere nedgang i verdi enn i volum, og at også rentenedgang med påfølgende økning i boligsalget påvirker bransjen positivt.

– Spesielt innen store hvitevarer ser vi en god økning, sier Røsholm.

Nordmenn kjøper færre, men større TV-er 1
Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Stian Sønsteng)

Fortsatt store TVer

Salget av TV er stabilt første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.

Annonse

– Det er store skjermer som selges, og 85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer, sier Røsholm.

Kjente TV-produsenter som Samsung og TCL har satset mye på store LCD TV-skjermer i ulike prisklasser. Denne høsten melder også den kinesiske TV-produsenten Hisense seg på i kampen om storskjerm-kundene. Det kan bety en spennende TV-sesong med mange interessante utfordrere.

Les også Nyhet: Hisense debuterer hos Elkjøp – med TV-er helt opp til 116 tommer Hisense TV kommer til Elkjøp fra høsten av, med et bredt utvalg av store TV-skjermer og projektorer.

Mobilsalget: nedgang i volum, økning i verdi

Salget av mobiltelefoner viser også en lignende trend, her er det en nedgang på 19 prosent i volum, mens verdien øker med 12 prosent.

– Nordmenn velger toppmodellene fra leverandørene, men kronekursen spiller nok også litt inn på omsetningsveksten, sier Røsholm.

Store hvitevarer opp

– De store hvitevarene har en volumøkning på 1,6 prosent, mens økningen i verdi er på 3,4 prosent, sier Røsholm. Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter.

Vask- og tørk-kategorien har en økning på nesten 8 prosent i volum og 4 prosent i verdi.

– De to vinnerne, med en økning i volum på henholdsvis 25 og 26 prosent, er kombinasjonsmaskiner med vask- og tørk, og tørketromler med varmepumpe, sier Røsholm.

Kjøleprodukter, både kjøl- og frys, har en nedgang på 4,5 prosent i volum.

– Vi ser også en god økning i antall reparasjoner. Dette forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.

Les også TEST: Samsung WD8400DK Combo (WD18DB8995BZT2) Den største kombi-maskinen i Samsung 8400-serien har en utrolig kapasitet og avansert teknologi, som til sammen endrer spillereglene for klesvask.

Småelektrisk litt ned

– Småelektriske produkter som helhet har en nedgang på 1,3 prosent i volum og 3,9 prosent ned i verdi, men her må vi huske at denne gruppen hadde en stor økning i første halvår i fjor, med 10 prosent i volum og 12 i verdi, sier Røsholm.

Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi

Det er imidlertid også her noen produktgrupper som utmerker seg med sterk vekst.

– Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi, mens strykejern er populært, opp 86 prosent i volum og en dobling i verdi, sier Røsholm.

Bransjeaktørene har også meldt om sterk økning i salget av aircondition, vifter, samt slush- og iskremmaskiner, med bakgrunn av den varme sommeren.

– Juli var en varm måned i store deler av landet, så da var det nok behov for å kjøle seg ned, sier Røsholm.

Les også TEST: Ninja Slushi FS301EU Med Ninja Slushi tar du kontrollen over slushopplevelsen, og lager de ikoniske iskalde drikkene hjemme. Med perfekt konsistens og akkurat de ingrediensene du selv ønsker.

Kaffe selger godt

Kaffemaskiner selger godt, og hele kategorien har en verdiøkning på 19 prosent.

– Kaffetrakteren øker med 9 prosent i verdi, mens de helautomatiske espressomaskinene har en økning på hele 29 prosent i verdi, sier Røsholm.

Les også TEST: Ninja Luxe Café Premier Ninja Luxe Café Premier byr på espresso, filterkaffe, cold brew og automatisk melkeskummer i én maskin til en overraskende lav pris. Men holder kvaliteten følge med ambisjonene?

Les også disse sakene om TV

TCL MQLED85K (2025)

Masse bilde for pengene

Nykommeren MQLED85K viser at TCL har oppnådd oppsiktsvekkende forbedringer med sin nye generasjon MiniLED-TV-er.

Les hele testen

Philips OLED810 (65OLED810/12)

Setter farge på TV-tilværelsen

2025-årgangen av Philips sin mest populære OLED-TV har blitt enda bedre - takket være AI.

Les hele testen

Samsung The Frame 2025 (TQ55LS03FA)

Forbedret klassiker

Nordmenns favoritt-TV er tilbake i ny versjon – så hvor god er den egentlig?

Les hele testen

Sony Bravia 8 II (55XR8M2)

En verdig arvtager

Sonys nyeste OLED-TV leverer bildekvalitet i referanseklassen – og en lyd som kan gjøre lydplanken overflødig.

Les hele testen
(f. 1981): Journalist. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Han er ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Stoppes automatisk

Full tilgang 1 uke uten bindingstid!

Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!

Populær

LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-

Tilgang til ALT LB+ innhold

Spar mest!

LB+ total 12 måneder

Tilgang til ALT innhold i 12 måneder

Kun 89 kr/uke
79 kr/md
Kun 154 kr/md
Med et LB+ får du:
  • Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
  • Deaktiver annonser
  • L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!

LG vil unngå svarte TV-skjermer – lanserer ny tjeneste

Nytt TV-merke hos Elkjøp

Offisielt: Her er Samsungs nye flaggskip-TV

Snart synker temperaturene, men det gjør TV-prisene også

Neste generasjons TV-teknologi nærmer seg

Her er Samsungs gigantiske 115-tommer

Klar for ny HDMI-kabel?

Nytt gjennombrudd kan gjøre QLED-TV-er bedre og billigere

Beste TV til å se sport!

Gjør et TV-kupp før sommersola tar over

Kolossal TV fra Hisense

Slik blir årets nye TV-er fra TCL

Lyd & Bilde