En av de største TV-nyhetene som ble sluppet rett før IFA 2025 var introduksjonen av Dolby Vision 2. På IFA 2025 i Berlin fikk Lyd & Bilde en eksklusiv sniktitt på den oppdaterte HDR-standarden, sammen med andre europeiske medier. Dolby hadde flydd inn sine eksperter fra USA for å gi oss litt teknisk innsikt, og noen demonstrasjoner som viste hvor lovende den nye standarden kan bli!

Krever ny TV!
For å ta de dårlige nyhetene først: Dolby Vision 2 kommer til å kreve ny hardware. Det vil si at din nylig innkjøpte LG OLED, TCL, Panasonic, Philips eller Sony Bravia-modell neppe vil kunne oppdateres via firmware. Du må vente på neste generasjons TV-er, og selv da er det ikke sikkert at alle TV-produsentene rekker å hive seg rundt.
Hisense er førstemann ut, men kun på utvalgte modeller med Mediatek Pentonic 800-chipset. Toppmodellen Hisense UX, som vi nettopp har fått til test, er en av disse.
Uansett kan vi berolige deg litt: Her er det mer snakk om en evolusjon, snarere enn en revolusjon. De som allerede har kjøpt en TV med første generasjons Dolby Vision trenger ikke å få nervøst sammenbrudd, eller legge ut den dyrebare skjermen på Finn.no helt enda! Det kommer til å ta tid før de nye finessene tas i bruk av filmbransjen. Når det er sagt, er det noen viktige forbedringer i vente.
Dolby Vision 2: Enda mer presis HDR
Dolby Vision 2 bygger på det vi kjenner fra den eksisterende Dolby Vision standarden, som ble introdusert for ti år siden. Det handler fortsatt mye om metadata – ekstra informasjon i videostrømmen som sikrer at det filmskaperne ser i studio, gjengis korrekt på TV-en din der hjemme. Forskjellen med DV2 er at standarden nå utvides med flere nye verktøy, som skal gi enda bedre kontroll over lys, farger og bevegelse.
En grunnleggende finesse med Dolby Vision to er såkalt toveis tonemapping. (Bi-directional Tone Mapping). Det handler om at lysstyrken og graderingene i HDR-signalet nå kan tilpasses mer nøyaktig etter hva TV-en din er kapabel til, enten det er en rimelig modell med under 1000 nits, eller en ildsprutende high-end skjerm med over 4000 nits.

Blant andre viktige nyvinninger er Precision Black, som gir mer detaljerte mørke områder uten å miste kontrast eller dybde.
Helt siden Dolby Vision ble først lansert for ti år siden, har filmbransjen gradvis omfavnet HDR, med bedre planlagt lyssetting for å utnytte teknologien. Tidligere ble filmer ofte mastret kun for kino, men produsentene har lært å tilpasse innholdet bedre for hjemmebruk – selv om det fortsatt finnes eksempler på altfor mørkt innhold. Funksjoner som Precision Black skal rette på dette ved å løfte detaljer i mørke partier, uten å miste dybden.
Andre funksjoner som Light Sense 2 og Sports Action Optimizer gjør at både mørke filmscener og sportssendinger i HDR kan tilpasses TV-ens lysstyrke og rommet du sitter i. Sportsprogrammer kan kodes slik at TV-en automatisk skifter til optimale innstilllinger for sport, slik at du får utnyttet lysstyrken og andre egenskaper som bor i skjermen.
Authentic Motion: Tar kontroll over bevegelsene
En av de mest spennende nye finessene er Authentic Motion, som er Dolbys forsøk på å bevare autentiske filmbevegelser. Denne finessen er forbeholdt mer avanserte TV-er med Dolby Vision 2 Max-sertifisering.
Bevegelsesutjevning eller interpolering i TV-skjermer har blitt bedre med årene, men fortsatt er det slik at noen filmer ser kunstig glatte og såpeopera-aktige ut når man aktiverer det.
Tom Cruise er blant filmstjernene som har talt i mot bevegelsesutjevning, og anbefaler å deaktivere den helt. Men nå vil Dolby gi filmskaperne mulighet til å bestemme nøyaktig når og hvor mye den brukes!
Vi spurte litt spøkefullt om dette kan kalles «VRR for filmer», og Dolby-representantene var ikke direkte uenige, selv om det er noen forskjeller.
Bildefrekvensen og utjevningen kan nå reguleres fortløpende i videosignalet, scene for scene, og TV-en er nødt til å justere seg deretter. Demonstrasjonene vi fikk på IFA viste noen lange panoramascener med jevn flyt, direkte etterfulgt av nærbilder og dramatiske scener som beholdt den klassiske filmfølelsen. Så med litt innspill fra filmprodusenten går det faktisk an å få en ganske fin opplevelse med interpolering aktivert.

DV2 for både rimelige og high-end TV-er
Det vil være to nivåer av Dolby Vision 2 – en standard-variant for rimelige TV-er, og Dolby Vision Max som er forbeholdt high-end TV-er med MiniLED, OLED eller 4K/120 Hz. Det vil kun være de sistnevnte som kan utnytte Authentic Motion og Image Engine Max. Mens de rimeligere modellene må nøye seg med de grunnleggende forbedringene i Dolby Vision 2, mest av alt Precision Black.
Vi fikk se demonstrasjoner i begge ender av prisskalaen: Først en glitrende demo av Max-varianten på en Hisense UX flaggskipmodell. Den korte demosekvensen hadde en imponerende dybde, bredt fargespekter og en absolutt blendende lysstyrke i de lyseste partiene. Men her var det vanskelig å si hvor mye av dette som skyldtes DV2-standarden, og hvor mye som skyldtes kvalitetene i Hisense-skjermen, som i seg selv er en spennende ny modell.
Dolby hadde også utstilt en rimeligere Hisense U7-modell med både vanlig Dolby Vision og Dolby Vision 2, og her var det tydelige forskjeller. Dessverre lot ikke Dolby oss knipse noen bilder, men DV2-varianten hadde betydelig bedre kontrast og detaljer i både mørke og lyse områder. Forskjellen var merkbar, og indikerer at også rimelige TV-er kan ha mye å hente, bare den får et mer nøyaktig signal inn fra begynnelsen. Samtidig er det klart at det bør være en TV med en form for lokal dimming – modeller med kant-LED (Edge LED) vil ha mindre å hente.
Førsteinntrykk og veien videre
Demonstrasjonen på IFA viste at Dolby Vision 2 har potensialet til å løfte bildeopplevelsen betydelig. Bevegelsene kan bli mer naturlige, actionsekvenser får riktig HDR-intensitet, og mørke scener beholder detaljene. For TV-seerne kan dette bety en enda mer dynamisk og realistisk opplevelse, mens filmskaperne beholder kontrollen over sitt kreative uttrykk. Ikke minst – de som punger ut ekstra for en stor og lyssterk HDR-TV kan få ekstra valuta for pengene.
Dolby er åpenbart ute etter å bevare sin rolle som leverandør av teknologier til film og TV-industrien, og å være bindeledd mellom produsenter og oss TV-seere. Nå handler det ikke lenger bare om hva regissøren tenker (director’s intent) – produsentene er faktisk villige til å strekke seg langt for at du skal få best mulig opplevelse hjemme i stua.
Med litt hjelp fra Dolby kan dette fortsatt skje innenfor fornuftige rammer, og gi en bildekvalitet og bildemodus du kan «stole på». Dolby Vision 2 gjør det mulig for både rimelige og dyrere TV-er å utnytte standarden bedre enn tidligere, og gjør at filmer og serier kan vises mer tro mot originalen – hjemme i stua.
Det blir spennende å se hvordan innholdsleverandører som Netflix og Disney, kringkastere og andre TV-produsenter vil implementere de nye finessene fremover. Vi kan allerede glede oss til at flere TV-modeller med Dolby Vision 2 ruller ut på markedet neste år, og Lyd & Bilde vil selvfølgelig teste både rimelige og high-end varianter så snart de blir tilgjengelige.
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!