Tesla har lagt ut en ny video som viser full selvkjøring under tilsyn (Supervised Full Self-Driving – FSD) gjennom Romas travle gater. Turen går fra Kapitolhøyden til Colosseum, for å demonstrere hvordan systemet takler alt fra uforutsigbare motorsykler til trang historisk arkitektur.
Videoen følger kort tid etter Teslas demonstrasjon ved Triumfbuen i Paris, hvor systemet navigerte den beryktede sjufeltsrundkjøringen, som forbinder hele tolv avenyer, tilsynelatende uten problemer.
Kaotisk, men kontrollert
Navigering gjennom det sentrale Roma fra Kapitolhøyden til Colosseum innebærer fletting i trange gater og uforutsigbar trafikk. Videoen viser hvordan systemet reagerer på plutselige manøvre fra andre trafikanter.
Roma er kjent for sin aggressive kjørestil og motorsykler som dukker opp fra alle kanter. Å kjøre i Roma kan være utfordrende selv for erfarne sjåfører, noe som gjør denne demonstrasjonen særlig interessant.
I videoen ser man hvordan Full Self-Driving (FSD) håndterer nære møter med motorsykler, reagerer på fotgjengere og navigerer gjennom smale gater med parkerte biler. Systemet signaliserer korrekt og holder jevn hastighet gjennom det som må være et av Europas mest utfordrende trafikkscenarioer.
![Tesla FSD selvkjøring nærmer seg europalansering 1 Tesla - New Model Y 2[58] Ny Model Y](https://www.lydogbilde.no/wp-content/uploads/2025/02/Tesla-New-Model-Y-258-989x556.jpg)
Testet med vanlig produksjonsbil
Videoene ble filmet i en Tesla Model 3, og bruker ifølge pressemeldingen den samme maskinvaren som bilene produsenten leverer til sine kunder. Det betyr at alle Tesla-eiere i prinsippet kan få samme funksjonalitet, så snart regulatoriske godkjennelser er på plass.
Forskjellen ligger i programvaren, som fortsatt er i testfase for europeiske forhold. Tesla bruker sine nevrale nettverk trent på milliarder av kilometer med virkelige kjøredata for å takle komplekse trafikksituasjoner.
Milliarder av kilometers erfaring
En sjåfør kan kjøre rundt 800 000 km i løpet av 50 år – den globale Tesla-flåten samlet gjør det hvert 3,5 minutt. Det massive datagrunnlaget skal gi systemet erfaring med sjeldne, men kritiske kjøresituasjoner.
Tesla hevder at Tesla-flåten samlet har kjørt mer enn 5,79 milliarder kilometer med FSD – først Beta, deretter under tilsyn (supervised). Av disse er 3,84 milliarder kilometer kjørt i 2024, så her går datainnsamlingen eksponentielt.
Selskapets egen sikkerhetsrapport for første kvartal 2025 viser ett uhell for hver 7,44 millioner kilometer kjørt med Autopilot-teknologi. For sjåfører som ikke brukte Autopilot, registrerte Tesla ett uhell for hver 1,51 millioner kilometer. Det amerikanske snittet ligger på ett uhell per 702 000 kilometer basert på 2023-data fra NHTSA og FHWA.
Det er viktig å merke seg at disse tallene er selvrapportert av Tesla og inkluderer ikke data fra Full Self-Driving, som er den teknologien som faktisk testes i Roma-videoen.

Venter på godkjennelse
Tesla-sjefen Elon Musk har uttrykt frustrasjon over at prosessen tar lengre tid enn ønsket, og legger skylden på «nederlandske myndigheter» og behovet for at «EU må godkjenne». Han kaller prosessen «svært frustrerende».
Teslas europeiske virksomhet drives gjennom deres hovedkvarter i Nederland, og de bruker derfor Nederlands svar på Statens vegvesen (RDW) for å godkjenne modellene for salg i EU.
I USA rullet Tesla ut FSD som en offentlig beta allerede i 2020, men europeiske myndigheter krever grundigere testing før lansering. Det faktum at Mercedes bare fikk lov til å aktivere selvkjøring nivå 3 på motorveien og med betydelig lavere hastighet enn det folk vanligvis kjører på Autobahn, antyder at det ikke blir enkelt eller raskt å gjøre FSD lovlig i Europa.
Tesla jobber aktivt med europeiske myndigheter for å få godkjennelse for Full Self-Driving (Supervised), og håper å lansere funksjonen på eksisterende og nye biler så fort som mulig. Vi vet derimot ingenting om når dette faktisk vil skje. FSD Supervised er allerede tilgjengelige i USA, Canada, Mexico og Kina.
Mer info: tesla.com