Lyd & Bilde + Watt = sant!

Publish AS kjøper magasinet/nettstedet «Watt»

Den 19. mai kjøpte Publish AS, som utgir magasinet/nettstedet Lyd & Bilde i Norge, Sverige og Danmark, det norske hi-fi-/hjemmekino-magasinet «Watt».

 

«Watt» har blitt utgitt i Norge siden februar 2012, med en journalistisk stab som kom fra «Hjemmekino».

Ved overtagelsestidspunktet har «Watt» ca. 1.500 abonnenter, og et tilsvarende løssalg pr. utgave. Med et bruttoopplag på ca. 5.500.

 

Etter at Skatt Øst slo selskapet bak (HL Media mk2 AS) konkurs kjøpte Publish AS utgiverrettigheter, merkenavnet og abonnentene fra bostyret.

 

Magasinet «Watt» blir med umiddelbar virkning fusjonert sammen med «Lyd & Bilde», og vil allerede fra sommerutgaven (6/7 2015) fremstå som ett magasin/nettsted.

 

Med dette grepet styrker Lyd & Bilde sitt grep om hjemmeelektronikkmarkedet i Norge, samt sikrer at dagens «Watt»-abonnenter ikke lider økonomisk tap som følge av konkursen. Samtlige av «Watt»-abonnentene vil nå gratis motta like mange utgaver av «Lyd & Bilde/Watt» som de hadde igjen av sin abonnementsperiode hos «Watt».

 

  Daglig leder og ansvarlig redaktør, Tor Aavatsmark, uttaler at:

«Det er trist å konstatere at det ikke er et tilstrekkelig stort markedsgrunnlag på det norske markedet som kan forsvare to nisjemagasiner – noe som også selvsagt henger sammen med den generelle nedgangen siste tiåret blant trykte medier. Samtidig er Publish’ seg sin markedsposisjon bevisst og ydmyk overfor at vi står igjen som eneste trykte media innenfor vår bransje. Når det er sagt så er det fortsatt stor konkurranse på nettet. Med oppkjøpet av «Watt» styrker «Lyd & Bilde» sin posisjon, og vil sørge for enda bedre dekning av det spennende stoffområdet som hjemmeelektronikk representerer. Vi takker staben hos «Watt» som har bygget opp magasinet til et solid og godt faglig fundamentert magasin, og håper at deres abonnenter vil finne seg til rette hos det nye magasinet. Med en stab på 10 journalister i hele Skandinavia har Publish AS både tyngden og den rette faglige miksen til å levere et magasin/nettsted som favner bredt, og samtidig leverer tilstrekkelig interessant stoff til alle kategorier innenfor forbrukerelektronikkmarkedet».

 

  Sjefredaktør, Lasse Svendsen forsikrer at:

«Lyd & Bilde fortsatt skal ha et stort fokus på både hi-fi og hjemmeelektronikk. Et viktig stoffområde i stadig utvikling som vi følger tett».

 

Etter oppkjøpet vil L&B ha et samlet, skandinavisk, lesertall (print/web/digital) på ca. 870.000 pr. utgave/måned.

 

Første utgave av det fusjonerte magasinet, «Lyd & Bilde/Watt» 6/7 ‘15, kommer i salg 11. juni.

Les videre
Exit mobile version