Svindelforsøk og identitetstyveri er dessverre et kjent problem for de fleste forbrukere. Men det kan også ramme store elektronikkjeder. Høsten 2024 ble Power utsatt for dette.
En svindler utga seg for å være administrerende direktør i den danske kjeden og bestilte varer på løpende bånd. I dag har svindelen imidlertid ført til et uforutsett samarbeid mellom Power og en kinesisk produsent av hvitevarer. «Jeg innrømmer det. Uten svindleren hadde vi aldri fått denne kontakten og disse kredittene,» sier administrerende direktør Jesper Boysen.
En mannlig svindler gikk rundt på fjorårets IFA-messe i Berlin og la inn fiktive bestillinger ved å utgi seg for å være administrerende direktør i Power-kjeden, Jesper Boysen. Svindelen resulterte i en rekke uheldige situasjoner, der kinesiske leverandører senere kontaktet selskapet via telefon og e-post – og noen dukket til og med opp personlig på kontoret i Danmark.
Jeg innrømmer det. Uten svindleren hadde vi aldri fått denne kontakten og disse kredittene
«To ganger har kinesiske delegasjoner plutselig dukket opp utenfor hovedkontoret vårt i Glostrup – senest for seks uker siden – og begge gangene har vi måttet skuffe dem. Og siden da har det kommet utallige forespørsler via LinkedIn, e-post og telefonsamtaler,» sier Boysen.
Svindelen førte til kinesisk samarbeid og et nytt produkt
Det var den kinesiske produsenten Catherine Hu som gjorde den danske hvitevarekjeden oppmerksom på svindelen da hun henvendte seg til Powers ansatte på fjorårets IFA-messe og spurte etter Jesper Boysen, som hun var sikker på at hun nettopp hadde møtt og snakket med. Han var imidlertid ikke på messen i det hele tatt, men hjemme i Danmark.
Power kontaktet umiddelbart den kinesiske fabrikken for å forsikre seg om at selskapet ikke ble brukt i svindelen. Dette resulterte senere i et fysisk besøk på fabrikken i Kina, som imponerte dem så mye at de har samarbeidet tett med kinesiske leverandører for å utvikle en komfyr i Powers egen merkevareserie, Point.
«Svindleren har – helt uventet – etablert et fantastisk forhold til den kinesiske leverandøren, noe vi aldri kunne ha oppnådd selv. Og han har sikret oss bedre kredittvilkår enn vi noen gang har klart å få tidligere. Så han har vært ekstremt dyktig,» sier Boysen.
Les videre med LB+
Full tilgang 1 uke uten bindingstid!
Tilgang til ALT innhold i 1 UKE!
LB+ Total tilbud - Første mnd KUN 79,-
Tilgang til ALT LB+ innhold
LB+ total 12 måneder
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7800 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Magsinet digitalt – ny utgave hver måned
- Deaktiver annonser
- L&B+ Video – bli med L&B redaksjonen behind the scenes, på de store tech-messene og mye mer!