annonse
annonse
annonse
Panasonic Lumix S1H

Panasonics ultratrimmede proffkamera

Kanskje verdens mest kompakte proffvideokamera med fullformat og 6K video. Vi har vært i Los Angeles og fått se både kameraet, og profesjonelt regisserte videoer skutt utelukkende med S1H.

Panasonic S1H ser ut som et fotoapparat. I virkeligheten er det et videokamera som også kan ta bilder. Og ikke et hvilket som helst videokamera. Vi snakker fullformats bildesensor med hele 6K oppløsning. Du kan lese mer om kameraet her, men ønsker du den oppsummerte versjonen snakker vi altså om et fullformat 6K kamera i 3:2 format. Det støtter anamorfiske objektiver for det myke, uperfekte Hollywood-utseendet, og når det gjelder HDR og fargerom så støttes alt som finnes.

Vi sitter hands-on med Panasonic Lumix S1H.

 

Med S1H ønsker Panasonic å gi lavbudsjetts filmprodusenter mulighet til skikkelige proffe resultater.

Dual Native ISO

Dette er også verdens første fullformats kamera med kontinuerlig videofilming (overoppheting hindres av to innebygde vifter), og kameraet har to ISO-kretser (Dual Native ISO); én for lav belysning (opptil ISO 4000), og èn for høy belysning (ISO 600). Det spesielle er at kameraet filmer og tar bilder med begge kretsene aktivert samtidig, så man får en hel bråte detaljer i skyggeområdene, mens man ikke trenger å være redd for at himmelen i bakgrunnen brenner ut i hvitt.

Demoer med Dolby Vision

Panasonic sendte undertegnede til Hollywood på sin regning, og selvsagt var propagandapratet på høygir. Men forskjellen er at de backet det opp med å vise faktiske filmer gjort av ekte filmskapere, som utelukkende hadde brukt S1H å filme med. Noen med den innebygde 5-akses gyrostabilisatoren, andre med kameraet montert på proffe rigger og droner. Panasonic hadde dessuten selvsikkerhet nok til å vise filmene i Dolby Theatre i Hollywood, med Dolby Vision-projektor. Kanskje verdens beste svartnivå på kino noensinne, kombinert med HDR-lys som jeg aldri har sett på kino før. Og resultatene av filmene, som alle hadde utvidet HDR-innhold, var særdeles imponerende.

Noen hadde filmet i fullformat 6K, andre Super 35, mens noen filmet med anamorf objektiv. Spesielt imponerende var en film av en astronaut som var sendt ut for å oppdage en ny planet. Nydelig, vakkert landskap, med sylskarpe bilder.

Jacob Schwartz footage Panasonic Lumix S1H
En kortfilm om en astronaut av regissør Jacob Schwarz var virkelig vakkert laget, dessverre yter det ikke bildekvaliteten rettferdighet å knipse bilde av et lerret. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Tordenvær

Det hører også med at skaperen av en av kortfilmene, Nick Dabas, ble utsatt for kraftig tordenvær med masse regn, og dessuten en 40 graders hetebølge. Det hindret ikke kameraet i å gjøre jobben i de mange timene som var satt av. Totalt to timer med filming ble også gjort med ett og samme batteri, noe som i seg selv er imponerende når man kjører full 6K oppløsning og en bred fargegamut. Dabas var klar på at kameraet ble brukt uten noe beskyttelseshus i mesteparten av tiden, da han ikke kom godt nok til knappene. I denne filmen, hvor vi fikk se actionsekvenser av både kampsport og freerunning. Her brukte man kameraets innebygde 5-akses gyrostabiliseringen, og ingen kostbare rigger eller kraner. Resultatet var teknisk svært overbevisende.

Nick Dabas footage with Panasonic Lumix S1H
Igjen yter ikke bildet filmen rettferdighet. Svartnivå var glimrende, lys og skarphet helt i toppklasse. Foto: Geir Gråbein Nordby

L&B fikk teste

Jeg fikk låne kameraet i en kort periode, og fikk gjort meg opp et særdeles solid førsteinntrykk av bruken. Her er avanserte funksjoner i massevis, som vil ta lang tid å sette seg inn i. Ettersom jeg selv er eier av et Lumix GH5 er menysystemet velkjent, men S1H har enda flere funksjoner. Blant annet viser kameraet hvilke ulike kodeker og bitrater (inntil 400 Mbps!) som er tilgjengelig for ulike oppløsninger.

Både V-Gamut (større fargerom enn det allerede enorme BT2020) og V-Log (HDR) er tilgjengelig, i motsetning til hos fullformats fotoapparatene S1 og S1R.

S1H er vesentlig større og tyngre enn GH5, og jeg merket jeg ble sliten i håndleddet etter hvert når jeg filmet med kameraet i én hånd over lengre tid.

Kameraene vi fikk på utlån hadde ikke ferdig firmware, og jeg merket at autofokus ikke alltid fungerte optimalt. Det var mye fokusjustering frem og tilbake i utsnittet. Jeg merket noe «rolling shutter»-problematikk ved meget raske håndbevegelser, men stort sett fungerte den 5-akses innebygde stabilisatoren meget bra.

Jeg rakk aldri å bli ordentlig kjent med kameraet over den korte tiden jeg fikk bruke det, det gikk mye i automatiske innstillinger. Jeg rakk imidlertid å merke meg, at sammenlignet med mitt eget GH5, var svartnivået dypere, og detaljnivået høyere, men ellers var selve estetikken over bildene til å kjenne igjen. Man kan fint gjøre opptak med begge kameraene, og klippe sammen til å få en sømløs video.

Jeg kan uansett med hånden på hjertet si at redaktøren har mye å glede seg til, når kameraet etter hvert kommer inn til redaksjonen for en grundig test.

Se over for videoklipp vi filmet med Lumix S1H. Konvertert til 4K fra 6K 3:2.

 

Noen av kortfilmene som ble skutt med S1H:

 

Grunnleggende spesifikasjoner – Panasonic Lumix S1H

6K (5952 x 3968) 3:2
5.9K (5888 x 3312)
5.4K (5376 x 3580) 3:2
4K DCI and UHD up to 60p
Full HD up to 180fps
Dual SD card Slots
Tilt and rotatable flip screen
Dual Native ISO of 640 and 4000
Unlimited recording times in all modes
5-axis in-body stabilization

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
annonse

Les også

Fujifilm GFX100

Fujifilm GFX100

Her er det beste kameraet vi noensinne har testet, men det er ikke helt perfekt.

Panasonic Lumix S Pro 50mm f1.4

Panasonic Lumix S Pro 50mm f1.4

Den mest klassiske av alle brennvidder, holder seg godt i Panasonics fullformatutgave.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 OIS

Den første telezoomen til Panasonics fullformatkameraer, innfrir på nesten alle punkter.

Leica V-Lux 5

Leica V-Lux 5

Snertent reisekamera med 24-400mm zoom.
Datacolor SpyderX Studio

Datacolor SpyderX Studio

Enhver fotograf med respekt for seg selv, trenger godt verktøy for farge- og hvitbalansekorrigering.

Fujifilm XF 16mm f2.8 R WR

Fujifilm XF 16mm f2.8 R WR

Den lille vidvinkelen er latterlig liten, og latterlig bra.

Leica senker prisen

Leica senker prisen

M-E blir det billigste - og enkleste M-kameraet.
annonse
Lukk meny