TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Årets beste 2025
00dager
:
00timer
:
00min
:
00sek
Les mer

Nyhet

Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet

Ford kler opp sin råeste elbil i California-farger. Mustang Mach-E GT California Special har 487 hester og hyller 60-tallets legendariske California Special med eksklusive detaljer.

Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet

California Special-arven startet på 1960-tallet, da Ford-forhandlere i California stod bak en stor del av Mustangens enorme nasjonale salgssuksess i USA. De ville markere dette med en egen utgave, og i 1968 ble California Special født. Bare litt over 4000 biler rullet ut av fabrikken.

Nå tar Ford denne arven med inn i den elektriske tidsalderen. Mustang Mach-E GT California Special bevarer ikonet, men i en familie-SUV med elektrisk motor. Med moderne detaljer og fabelaktige kjøreegenskaper.

2026 Mustang Mach-E GT California Special_15
(Foto: Ford)

Rave Blue skifter karakter med lyset

Den mest iøynefallende nyheten er den spesielle Rave Blue-fargen, som skifter karakter etter lyset. Mustang- og Mach-E 4-logoen kommer også i den nye fargen.

Spesialmodellen skiller seg videre fra standardutgaven med 20-tommers karboniserte grå felger med GT/CS-logo, og egen pansergrafikk inspirert av solnedgangen over Stillehavet. En mørk ramme rundt den ikoniske mustang-logoen gir bilen et særpreget uttrykk.

Innvendig fortsetter temaet med sportsseter med reflekterende blå og sølvfargede striper. Midtkonsollen og rattet er trukket i det samme mørkeblå Navy Pier ActiveX og Miko-materialet som setene, mens gulvmattene følger samme design.

Annonse
2026 Mustang Mach-E GT California Special_06
(Foto: Ford)

487 hester og 950 Nm

Hva ytelse angår leverer California Special de samme 487 ville hingstene som standard GT-utgaven, og hele 950 Nm dreiemoment. Rekkevidden er oppgitt til opptil 515 kilometer.

Vi ga originalutgaven topp score i vår test i 2022. Bilen imponerte stort med sine fantastiske vinteregenskaper, råspreke akselerasjon, og ikke minst det glimrende lydanlegget fra Bang & Olufsen.

Les også TEST: Ford Mustang Mach-E GT Å kjøre Mustang Mach-E GT er som å være helten i en actionfilm. Eller ha orkesterplass i operaen.

GT-utgaven skiller seg fra den vanlige Mach-E med MagneRide dempesystem, der magnetisk væske i demperne kombineres med elektromagneter som skrur seg av og på basert på underlagets egenskaper. Dermed kan demperne gå raskt fra mykt til hardt, alt ettersom. I tillegg er bilen senket med 1,7 cm, og har en nær perfekt balansert kraftfordeling mellom for- og bakhjul.

2026 Mustang Mach-E GT California Special_21
(Foto: Ford)

Fra rød og svart til renere linjer

California Special fikk et nytt uttrykk da sjuende generasjons Mustang kom i 2024. Resultatet ble renere linjer, nye grafiske detaljer og friskere farger – et tydelig stilskifte fra de røde og svarte detaljene på tidligere utgaver av den legendariske spesialmodellen. Dette nye uttrykket ivaretas med Mach-E GT California Special.

2026 Mustang Mach-E GT California Special_13
(Foto: Ford)

Mustang Mach-E GT California Special: Pris og tilgjengelighet

Mustang Mach-E GT California Special blir tilgjengelig for bestilling i Norge i starten av 2026. Prisen er ikke oppgitt ennå, men standard Mach-E GT starter i dag på 717 600 kroner.

I USA koster California Special-pakken 2495 dollar på toppen av GT-prisen, så vi regner med et tillegg i samme størrelsesorden også her hjemme.

Mer info: ford.no

Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 1 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 2 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 3 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 4 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 5 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 6 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 7 Mustang Mach-E GT California Special: Elektrisk hyllest til 60-tallet 8

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

VW ID. Buzz: Produksjonsstopp på grunn av lav etterspørsel

Tesla-flaggskipene gjør comeback

Unngå fartsfeller og fartsbøter med TomTom

Kia viser batterihelse celle for celle

Rimeligere Tesla

Denne blir lett å parkere

VW går bort fra egenutviklet programvare

Smartere elbil: Kobler seg til hele hjemmet

Mitsubishis nye elektriske SUV

500 hk i familiebilen

Polestar: Elektrisk GT med rakettfart

Navee går langt, og lenger enn langt

Lyd & Bilde