Microsoft Surface

Footballspillere kastet sine "iPad-kopier" veggimellom i sinne over manglende internettforbindelse.
forfatter

Microsoft Surface Pro 3 er en meget vellykket hybrid-PC, som både kan brukes som nettbrett og erstatte en bærbar PC. Men i den brutale amerikanske fotballsporten er den tilsynelatende på bortebane.

Microsoft inngikk i 2015 en sponsoravtale med det amerikanske NFL-forbundet, som gjorde Surface Pro 3 til det offisielle nettbrettet på kampene i NFL. For det skal selvsagt være et offisielt nettbrett i den slags kamper, på samme måte som det skal være offisielle hodetelefoner, brus og mye annet. Det kostet forøvrig Microsoft 400 millioner dollar å oppnå den æren.

Spørsmålet er imidlertid om det virkelig var verdt de drøye tre milliarder kronene i form av markedsføring og synlighet. Spillere og kommentatorer kaller dem nemlig stadig «iPads», «iPad-lignende dingser» eller til og med iPad-kopier!»

Spillerne bruker nettbrettene ved sidelinjen under kampene for å se sin plassering på banen og se bilder fra tidligere kamper. En oppgave som burde være forholdsvis enkel for et 8.000 krones high-end-nettbrett. Men den er nødvendigvis avhengig av internettforbindelse, og den glapp da laget New England Patriots søndag spilte tittelkamp mot Denver Broncos.

I 20 minutter var det umulig for spillerne å bruke sine nettbrett, noe som ga grunnlag for frustrasjoner, inntil det lyktes for de svette Microsoft-medarbeiderne å få tilbake nettforbindelsen. Og det er ikke første gang teknikken har feilet. I løpet av det siste året har man flere ganger kunnet se på kameraopptak fra sidelinjen, at spillere har kastet sine nettbrett i frustrasjon.

Tweet: Sean Jensen
Tweet: Sean Jensen

Etter kampen, som endte med et nederlag for Patriots, sa imidlertid lagets trener, Bill Belichick, at problemene med Surface kun i meget beskjeden grad hadde påvirket kampens utfall. Beroligende ord fra en slagen mann – og egentlig en stor lettelse, at det fortsatt kan la seg gjøre å spille amerikansk fotball uten å glane på et nettbrett.

Kilder: Engadget, Business Insider

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist og tester. John har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2013, hvor han skriver om hi-fi, høyttalere, computere, gaming og teknologihistorie. John har beskjeftiget seg med teknologijournalistikk siden 1982(!), og har arbeidet for tallrike magasiner i forskjellige roller; blant annet GEAR, High Fidelity, Komputer for alle, Illustreret Videnskab, Ny Elektronik, PC World og Privat Computer. Han har dessuten skrevet tallrike bøker og undervisningsprogrammer om IT.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.