Japans største popstjerne finnes ikke

Hatsune Miku går inn på scenen og fansen går amok. Japans mest spektakulære popstjerne er en 16-år gammel jente med skoleuniform i cyberpunk-stil. Når hun står på scenen er hun mer enn 3 meter høy og er i virkeligheten et 3D-hologram projisert på en gjennomsiktig megaskjerm. Hatsune Miku er en Vocaloid.

Stedet er Nokia Theater i Los Angeles. Det er den 2. juli 2011. 6.000 unge J-Pop fans er klare til å gå amok over Japans for tiden største popstjerne. Inn på scenen trer Hatsune Miku. Det er hennes første konsert utenfor Japan, men hjemme er hun allerede en stjerne som har spilt for fulle hus og for mer enn 160.000 fans, som har fulgt konsertene via Nico Nico Douga – Japans svar på Youtube

Musikken begynner, og Hatsune Miku danser og synger på scenen, mens fansen i imponerende oppvisning av trofasthet synger med og svinger glowsticks i takt med musikken. Men Hatsune Miku hører dem ikke, for hun er ikke virkelig. Hun er virtuell anime-prinsesse som opptrer på sin egen konsert som et gigantisk 3D-hologram projisert på en gjennomsiktig skjerm som fyller det meste av scenen. Allikevel er hun en hel del mer populær enn de fleste ekte popstjerner av kjøtt og blod! Høres det ut som ren science fiction? Det er det ikke.

Hatsune Miku er en del av en bølge, som siden 2007 har skylt inn over Japan. Den virtuelle popstjernen er i virkeligheten et produkt av en ekstremt dyktig markedsføring av noe så kjedelig som programvare, som kan brukes av musikere til å legge kunstig sang på sine nummer. Hatsune Miku er en Vocaloid.

Hva er Vocaloid?

Vocaloid er programvare som produserer og markedsføres av det japanske selskapet Yamaha. Vocaloid 1 kom på markedet i 2004, mens den nyeste utgaven, Vocaloid 5, kom ut i juli i fjor.

I bunn og grunn er Vocaloid bare en stemme-synthesizer (navnet Vocaloid kommer fra ordene «vocal» og «android»), som er basert på samples av ekte menneskestemmer. På samme måte som Apples GarageBand kan man bruke Vocaloid til å programmere musikk på datamaskinen, men hvor programmer som GarageBand er beregnet til å lage melodier med forskjellige instrumenter, så bruker man Vocaloid til å programmere kunstig sang med tekst og melodi.

Vocaloid har en brukerflate som minner om et klaver, som brukeren anvender til å definere melodien. Teksten skriver man så inn ved hver tone. Utover det kan programmet styre stemmens tonefall og dynamikk samt tilføye effekter som vibrato. Programmet er tilgjengelig på japansk og engelsk.

Slik funker Vocaloid-programvaren. Her er et skjermbilde fra versjon 2.

Stemmene er manga-figurer

I motsetning til GarageBand, så levers Vocaloid ikke med stemmene man bruker til å produsere kunstig sang. Stemmene selges av eksterne firmaer som Voctro Labs, Zero-G og Crypton Future Media, og hver stemme blir markedsført som en bestemt manga-figur med eget navn og personlighet. Det finnes både engelskspråklige stemmer som Sweet Ann, Prima og Big Al og selvfølgelig et større antall japanske stemmer som Meiko, Kaito, Kagamine Rin og så klart den mest kjente Vocaloid-stemmen, Hatsune Miku.

På grunn av den store forskjellen mellom lydene som blir brukt på engelsk og japansk, kan ikke engelske stemmer synge på japansk eller motsatt. Det låter hvert fall ikke spesielt bra om man prøver.

Hatsune Miku

Da Vocaloid 2 ble lansert i 2007 var det snakk om et forholdsvis ukjent program, som var mest interessant for indie-musikere, som kunne bruke det til å legge kunstig vokal på sine sanger. Men som ved et trylleslag ble Vocaloid plutselig til et stort kulturfenomen på linje med med mange, anime og cosplay. Det skjedde da firmaet Crypton Future Media lanserte deres første stemme/figur til den nye versjonen av programmet. Det var snakk om en cyberpunk-utgave av en japansk skolejente, og hun fikk navnet Hatsune Miku. Navnet kommer selvfølgelig fra japansk og betyr First (Hatsu) Sound (Ne) Future (Miku). På japansk skrives navnet 初音ミク.

I stedet for å bare markedsføre Hatsune Miku som enda en stemme til et synthesizer-program, så ble hun lansert som en virtuell popstjerne. Ikke bare i Japan, men som sagt også i Los Angeles og i Singapore har det blitt holdt konserter med Hatsune Miku, som har blitt så kjent at hun også har blitt brukt i markedsføringen av den nye Toyota Corolla, likt som det også var Toyota som sponset Mikus konsert i Los Angeles.

En Vocaloid-stemme som Hatsune Miku koster 15.750, som tilsvarer ca 1.300 norske kroner.

Hatsune Miku var blandt de første stemmene til Yamahas Vocaloid programvare. I stedet for å bare markedsføre Hatsune Miku som enda en stemme til et synthesizer-program, så ble hun lansert som en virtuell popstjerne. (Foto: Crypton Future Media)

Vocaloid overalt

Siden Hatsune Miku gjorde Vocaloid kjent i 2007, har fenomenet vokst eksplosivt, spesielt i Japan. Det meste av kulturen er fan-basert, og folk lager også egen musikk, sang og animasjoner basert på de mange Vocaloid-stemmene. De mange tusener av fans er så aktive, at fan-produserte Vocaloid-videoer nærmest oversvømmer YouTube, og de mest populære videoene har ofte flere millioner visninger.

I den virkelige verden har Vocaloid også satset på produkter som figurer, videospill og manga-tegneserier, hvor handlinger tar utgangspunkt i Hatsune Miku og de andre kjente Vocaloid-figurene. Det mest kjente eksemplet forbundet med Hatsune Miku, er det sega-produserte spillet Hatsune Miku: Project DIVA X, som man bl.a. kan spille på sin Playstation 4.

Vocaloid-figurerene har selvfølgelig også blitt svært populære å cosplaye.

Videoer med Vocaloid

YouTube flyter nesten over med videoer med Vocaloid i forskjellige adapsjoner. Det finnes ingen «offisielle» Vocaloid-sanger. I stedet er alt produsert av fans, som møtes og jobber sammen om Vocaloid-prosjekter på internett. Blant skaperne finnes mange profesjonelle, men relativt ukjente musikere. Hatsune Mikus stemme er den mest populære blant Vocaloid-fansen, men man finner også produksjoner med mindre kjente Vocaloid-stemmer. Her er et lite utvalg:

 

Deep Sea Girl: Fan-produksjon med Hatsune Mikus stemme på japansk, men med karaoke-tekster på både japansk og engelsk.

Vocaloid killed the Radio Star: Vocaloid-versjonen av den klassiske hitten «Video killed the Radio Star» av Buggles.

OL 2020?:

Skal Hatsune Miku være maskot for de olympiske lekene i Tokyo i 2020? Det synes mange fans etter å ha sett denne videoen, som egentlig reklamerer for Miku Expo, en kombinert utstilling og verdensturné med fokus på den evig 16-årige virtuelle popstjernen. 

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 29 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
forfatter

Peter Gotschalk

(f. 1973): Utviklingsredaktør og journalist. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Vil erstatte HBO Nordic i løpet av 2021, med premiere på en rekke storfilmer!
Nettopp kjøpt deg ny TV til PS5 eller Xbox? Vi viser deg hvordan du aktiverer den beste og raskeste spillmodusen!
Qualcomm har i forbindelse med Snapdragon Tech Summit lansert etterfølgeren til Snapdragon 865. Den nye Snapdragon 888 vil være å finne i en rekke Android-flaggskip i 2021.
Nettopp kjøpt deg ny 4K-TV? Da kan du innvie den med Last Christmas i remastret 4K-versjon!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
La ikke størrelsen lure deg, Phono Box RS2 har alt en vinylentusiast trenger.
Alle ønsker seg harde pakker, vi også, derfor har vi satt sammen den feteste gavelisten vi kunne komme på.
Stereoanlegget på soverommet til Jimi Hendrix i London låter nå akkurat som det gjorde da han lyttet til det.
Dette har de aldri gjort før, hvertfall ikke på denne måten.
Parlamentet ønsker å bidra til bærekraftige løsninger ved å fremme gjenbruk og reparasjon og ved å bekjempe praksiser som forkorter produkterslevetid.
Over for Europas største fotomesse
AKMs DAC-fabrikk har brent ned, som krøpler produsentene i flere måneder. Slik responderer hi-fi-bransjen.
Duoen bak The Rain får fornyet tillit hos strømmegiganten.
Nå er det bare tre uker til vi igjen kan humre og le med sjarmerende Johanne & Co.
Risikoen for å bli snytt er større enn sjansen for å gjøre et kupp.
Light Speaker fra svenske Transparent er ikke som andre trådløse høyttalere.
Popprinsessen går helt nye veier - nå på Disney+.