TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
KJØP LB+ Total 1 uke uten bindingstid!

Nyhet

IFA 2025: Navee ST5 sparkesykler går langt

Den avanserte el-sparkesykkelserien Navee ST5 har en rekkevidde på opptil 160 kilometer.

IFA 2025: Navee ST5 sparkesykler går langt

På årets IFA-messe i Berlin viste Navee frem flere nye sparkesykler, men for oss i Norden er det Navee ST5-serien som er definitivt mest interessant. Modellene er arvtakerne til ST3, som har vært deres bestselger i Norden. 

Navee ST5 frontwheel
(Foto: Navee)

Patentert dempesystem i gull

ST5-serien tar med seg det avanserte Damping Arm-dempesystemet fra forgjengeren, men med flere visuelle og tekniske oppgraderinger. De nye modellene stikker seg frem med matt gullfargede detaljer rundt dempesystemet, for et mer eksklusivt utseende.

– Vi har tatt med oss alle tilbakemeldinger fra ST3-kundene og tatt alt et steg videre, fortalte Navees representant under visningen i Berlin.

Det patenterte dempesystemet har forsterkede dempearmer med kraftig plast som absorberer mer støt enn standardfjærer, for betydelig bedre stabilitet på brostein og ujevn asfalt.

Navee ST5-2
(Foto: Navee)

Velg mellom to kraftpakker

Serien kommer i to varianter: ST5 Pro og ST5 Max, som begge er godkjent for inntil 150 kg. ST5 Pro har i likhet med forgjengeren ST3 Pro en toppeffekt på 1350W og rekkevidde på 75 km. Den kraftigere ST5 Max leverer derimot 1650W toppeffekt og er oppgitt til å gå hele 90 km på én lading.

Annonse

Det mest innovative med begge modellene er muligheten for å montere et eksternt batteri på toppsiden av rammen nedenfor styret. Dette batteriet skal gi ytterligere 70 km rekkevidde, noe som betyr at ST5 Max potensielt kan nå hele 160 km.

En funksjon Navee mener skiller dem fra mange konkurrenter, er at ytelsen ikke reduseres når batterinivået synker. Sparkesyklene holder samme effekt helt til batteriet er tomt, for en mer stabil kjøreopplevelse.

Les også TEST: Navee EasyRide 20 EasyRide 20 er for folk med enkle behov. El-sparkesykkelen er ikke utstyrt med mye utstyr, men er sikker og behagelig i drift tross få funksjoner.
Navee ST5-1
TFT-skjermen viser informasjon om batteri og kraft, men også navigasjon. (Foto: Navee)

Smarte detaljer

Den 3,5-tommer store TFT-skjermen viser ikke bare fart og batteristatus, men også navigering i sanntid, slik at du slipper å ta frem mobiltelefonen for å vise vei.

Begge modellene støtter Apples «Hvor er»-teknologi, som lar deg spore sparkesykkelen selv når den er slått av. Sikkerhetsmessig har serien trippelt bremsesystem og TCS (Traction Control System), som forhindrer skrens på våte overflater.

Annet å trekke frem er energigjenvinningssystemet. Under bremsing eller når du slipper fremadknappen, regenereres batteriet automatisk for å maksimere rekkevidden. Nivået på regenereringen kan justeres i appen, for personlig tilpasset effektivitet.

navee top battery
Det eksterne batteriet du kan kjøpe til ST5 gir 70 ekstra kilometer. (Foto: Geir Gråbein Nordby

Vær- og vanntett

For pendlere som ikke lar seg stoppe av litt regn, kommer gode nyheter: ST5-serien har IPX6-sertifisering, og batteriene er IPX7-klassifisert, som gir solid beskyttelse mot vann og støv.

Navee XT5
Navee XT5 er offroadmodellen som vi antakelig ikke får se i Norden. Dessverre. (Foto: Navee)

Øvrige nyheter fra Navee på IFA

I tillegg til ST5-serien viste Navee frem flere andre modeller på IFA. GT5 Max bygger på forgjengeren GT3 Max og kommer med forbedret batteriteknologi, 85 km rekkevidde og kraftig 1638W motor. Modellen er primært konstruert for bykjøring.

IFA 2025: Navee ST5 sparkesykler går langt 1
GT5. (Foto: Navee)

For de som ønsker en rimelig innstegsmodell presenterte kan G5-serien være løsningen. Med 1000W toppeffekt og 70 km rekkevidde, kombinert med 10-tommers hjul, er dette en slankere løsning for urbane brukere.

Navee N65i II
N65i II er den første nye modellen som kommer til Norden. (Foto: Navee)

Til slutt fikk vi se N65i II, som endelig har fått fjæringssystem foran, som forgjengeren manglet. Denne er den eneste modellen vi foreløpig har fått bekreftet pris på – 8999 kroner – og kommer i butikk i slutten av oktober.

Den kanskje mest spektakulære modellen på messen var offroaderen XT5, med Ultra-modellen på topp. Doble motorer på opptil 2×2200W og kapasitet til å takle 45 prosent stigning er heftige saker! Dessverre ser det ikke ut til at denne lanseres i Norden, ettersom den ikke er tilpasset lokale reguleringer.

Mer info: naveetech.com

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Hyundais elektriske N-rakett: Ioniq 6 N med 650 hk avslørt på Goodwood

Har du rekkeviddeangst? Denne nye verdensrekorden bør berolige deg!

Kompakt elektrisk SUV med opptil 530 kilometers rekkevidde

KI-systemer gjør leiebil til en dyr fornøyelse

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Lyd & Bilde