Selv om norsk filmindustri anno 2025 neppe kan karakteriseres som inne i sin økonomiske gullalder, leverte den sagnomsuste «Filmparken» – selve navet i norsk filmproduksjon, beliggende på Jar like utenfor Oslo sentrum – et rekordresultat i fjor.
Dét var ikke takket være storproduksjon av norske spillefilmer (for øvrig opplever det samlede kinobesøket nok et bunnår, med nedgang på ca. -25 %), men fordi Netflix valgte å legge hele innspillingen av gigantsatsingen Jo Nesbøs Harry Hole til Filmparken.
Noe, som for en stakket stund, reddet budsjettet, men som ikke sikret nok likvider til å pusse opp alt vedlikeholdsetterslepet som har ridd Filmparken som en mare i mange år.
Den økonomiske skvisen har blitt så akutt at de nylig inngikk en megaavtale om å selge nærmere 60 % av eiendomsmassen til eiendomsinvestorer; et salg som dog er avhengig av en langtekkelig (eventuell) omreguleringsgodkjennelse fra Bærum kommune.

I år feirer Filmparken sitt 90-års jubileum, og daglig leder Håkon Haugan bød torsdag opp til storslått feiring med HKH Kronprins Haakon, HKH Kronprinsesse Mette-Marit, Bærums ordfører (Krog), Statsforvalteren og statssekretær fra Kulturdepartementet som høytidelige gjester.
I tillegg var det meste som kan krype og gå fra norsk film- og TV-bransje til stede.

Dagens «Studio B» ble i sin tid (1977) innviet av ingen ringere enn mesterregissør Ingmar Bergman, med hans kone Ingrid og Liv Ullmann i hovedrollene.
Filmen var Høstsonaten (1978), og la fundamentet for et livslangt vennskap og virke mellom Filmparken og Ullmann (86). Det var også her hun spilte inn sitt egenregisserte, historiske epos, Kristin Lavransdatter (1995).
Ullmann har satt varige spor på den internasjonale filmhimmelen, med filmer som Persona (1966), Vargtimen (1968), An-Magritt (1969), Utvandrerne (1971), Hviskinger og rop (1972), Scener fra et ekteskap (1973), Ansikt til ansikt (1976), Høstsonaten (1978) og The Rose Garden (1989). I tillegg har hun medvirket i en rekke teaterproduksjoner. Hennes siste film var To Liv i 2012.
I 2022 ble Ullmann ble tildelt en Æres-Oscar under Governors Awards for sin livslange karriere og eksepsjonelle bidrag til filmkunsten.
86-åringen står som en skinnende bauta i norsk og nordisk filmhistorie.
Filmikonet Ullmann (som kunne avsløre at hun ikke liker å bli kalt for film-dronningen) ble i dag, av Filmparken, behøring hedret ved at «Studio B» fra nå av skal hete «Studio Liv Ullmann».

Det oppstod spontant stor applaus fra alle de fremmøtte da det nye navnet på «Studio B» ble avslørt. Ullmann selv var beæret og meget rørt over oppmerksomheten og hyllesten, og takket Filmparken så vel som alle hun har jobbet med i bransjen siden hennes debut, og uttalte:
Tusen, tusen takk. Jeg er så glad for at dere kom. Jeg har forstått nå at jeg snart er like gammel som Filmparken. Alle disse dagene som kom og gikk, jeg skjønte det ikke da, at det var livet.

I en samtale på scenen, mellom Ullman og filmprodusent Tom Remlov, kunne Liv Ullmann lette litt på sløret fra innspillingen av nettopp Høstsonaten.
Vi fikk servert noen herlige, livaktige historier, med blant annet detaljer fra en heftig krangel mellom ekteparet Bergman.

Elskverdig og anstendig som alltid ville ikke skuespillerinnelegenden karakterisere Bergman som en hissigpropp, men han kunne tidvis bli opprørt.
Etter navneavsløringen, og fremvisning av historiske klipp fra Filmparken samt høydepunkter fra Ullmanns imponerende karriere, tok Kronprinsparet seg tid til å snakke med Ullmann og flere av de prominente gjestene fra filmbransjen.

Filmparken så sin spede begynnelse allerede i 1935, og har siden spilt en nøkkelbrikke i norsk film- og dramaproduksjon.
I «Studio Arne Skouen» foregår akkurat nå forberedelsene til innspillingen av filmen Markens Grøde (basert på Hamsuns roman). Kronprinsparet, med pressen på slep, fikk en lille omvisningen i studio før avreise.
Filmens regissør er Hans Petter Moland (Kjærlighetens kjøtere), med forventet kinopremiere neste høst.