TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
Høsttilbud: LB+ Total kun 4 kr i 4 uker

Nyhet

Dacia Hipster Concept: Tre meter med plass til fire

Dacia vil vise at elbiler ikke må være store og tunge. Hipster Concept er tre meter lang, med plass til fire.

Dacia Hipster Concept: Tre meter med plass til fire

I et marked der det kriges om å lage den romsligste elbilen som går aller lengst, går Dacia sin egen vei med den nye Hipster Concept. Denne måler nemlig kun tre meter i lengden, som er halvannen meter kortere enn en typisk familiebil. Den veier godt under et tonn, men lover lover plass til fire personer pluss bagasje.

Dacia Hipster Concept: Tre meter med plass til fire 1
(Foto: Dacia)

Den kantete kassen på hjul har ingen overheng verken foran eller bak. Lyktene er smale og horisontale, og bak sitter det en todelt bakdør som åpner hele bredden av bilen. Det minner mest om noe bygget av LEGO-klosser.

Les også Nyhet: Hyundai Ioniq 3: Den kompakte elbilen nærmer seg Hyundais kompakte elbil Ioniq 3 legger seg rett over Inster, med lang rekkevidde og avansert programvare. Og nå er den trolig fanget under testing.

Smarttelefonen er nøkkelen

Den enkle filosofien fortsetter i interiøret. Forsetene er i virkeligheten en sammenhengende benk, og i stedet for et infotainmentsystem finner du kun en holder til smarttelefonen. Mobilen fungerer som nøkkel, navigasjon og multimediasystem via en bærbar Bluetooth-høyttaler.

Dørhåndtakene er erstattet med bånd du kan trekke i, som et setebelte. Og sidevinduene skyves manuelt i stedet for med elektriske vindusheiser. Alt i sparsommelighetens navn.

Med en høyde på 1,52 meter og bredde på 1,55 meter er bilen kompakt, men plassen skal være god. Dette takket være en bratt frontrute, vertikale sidevinduer og god takhøyde. Over forsetene sitter et glasstak som slipper inn ekstra lys.

Annonse
Dacia Hipster-Concept-025
Ingen infotainment, du bruker bare mobilen. (Foto: Dacia)

70 til 500 liter til bagasjen

Baksetene kan felles ned, og da vokser bagasjerommet fra 70 til 500 liter. Den todelte bakdøren gjør inn- og utlasting enkelt.

Rekkevidden er tilpasset korte daglige kjøreturer. Hva den faktisk er nevnes ikke spesifikt i pressemeldingen, men Dacia peker på at den gjennomsnittlige franske bilisten kjører mindre enn 40 kilometer per dag, og at to ladinger i uken skal være nok for de fleste. Noe som i vår bok tilsier en rekkevidde på under 15 mil på én lading.

Bilen kommer i én eneste karosserifarge, og kun tre deler er lakkert. Resten er plastikk. Dette holder både kostnadene og vekten nede.

Les også Nyhet: ID. EVERY1: Volkswagens billigste elbil kommer i 2027 Volkswagen vil ta massemarkedet med den nye konseptbilen ID. EVERY1. Den ferdige elbilen vil nok hete ID.1, og ventes på veien i 2027 med en svært hyggelig prislapp.
Dacia Hipster-Concept-040
Lett tilgang til bagasjerommet, som rommer 500 liter med baksetene nedfelt. (Foto: Dacia)

Kan komme i 2027

Hipster er foreløpig bare et konsept, men uoffisielle kilder antyder at bilen kan komme i produksjon allerede i 2027. Og da til rundt 15 000 euro. Omregnet til norske kroner ser vi på rundt 180 000 kroner inkludert en moderat vektavgift på rundt 4000 kroner (vi antar en vekt på rundt 800 kg).

Dacia er kjent for å lage enkle biler til folkelige priser, og med Hipster Concept tar de denne oppskriften enda et stykke lenger. Om konseptet går i produksjon i den formen vi ser nå, gjenstår derimot å se.

Dacia Hipster Concept2
(Foto: Dacia)

Dacia Hipster Concept: Pris og tilgjengelighet

Dacia Hipster Concept kommer muligens i produksjon i 2027, med en forventet pris på rundt 15 000 euro (ca. 180 000 kroner i Norge).

Mer info: dacia.no

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

VW går bort fra egenutviklet programvare

Smartere elbil: Kobler seg til hele hjemmet

Mitsubishis nye elektriske SUV

500 hk i familiebilen

Polestar: Elektrisk GT med rakettfart

Navee går langt, og lenger enn langt

BMW iX3: Uslåelig rekkevidde med Neue Klasse

Slik blir Hyundais nye kompakte elbil

Teslas heftigste familiebil får enda mer krutt

Nå bygges Sonys første elbil Afeela 1

BYD parkerer Tesla med 3000 hk

Selvkjørende taxier kan snart rulle på europeiske veier

Lyd & Bilde