Over et halvt år etter Tesla avduket sin nye Model Y Long Range er det endelig tid for å gi Performance-utgaven samme overhaling. Den nye Model Y Performance er en betydelig oppgradert utgave av en av markedets heftigste familiebiler. Vi snakker mer muskler under panseret, bedre rekkevidde og et oppdatert utseende – blant annet med nye LED-lys.

Raskere enn noensinne
Akselerasjonen er nå to tiendedeler raskere, og tikker nå inn på 3,5 sekunder fra 0-100 km/t. Toppfarten på sin side er samme som før: 250 km/t. Dette til tross for at motoreffekten ser ut til å ha gått ned, til 460 hk fra forgjengerens 534 hk.
At Tesla klarer å øke akselerasjonen med færre hestekrefter uten at det går utover topphastigheten tyder på en mer effektiv drivlinje og bedre kraftoverføring. Og det uten at det går utover rekkevidden. Takket være mer energitette batterier er den nye modellen oppgitt til å kjøre 580 km på én lading (WLTP) – en betydelig forbedring fra de 514 kilometerne til forrige generasjon.

Sportsligere utseende
Performance-utgaven skiller seg utseendemessig fra den vanlige utgaven med spesialdesignede støtfangere både foran og bak, samt en spoiler i karbonfiber som gir økt stabilitet i høye hastigheter. Den deler de samme linjeformede LED-kjørelysene, hvor forgjengerne hadde rundere lykter. For noen vil det være en velkommen og moderne oppgradering, mens andre er mer reservert mot det nye utseendet.
De nye 21-tommers Arachnid 2.0-hjulene med forskjøvet oppsett (staggered = bredere hjul bak enn foran) har integrerte aerodynamiske hjulkapsler som både ser røffere ut og bidrar til bedre rekkevidde. Røde bremsekalipere og glossy svart finish på støtfangere og speilkapper fremhever bilens sportslige karakter.

Bedre interiør
Minst like viktig for mange er endringene inni kupeen. Mens det ikke er noe galt med den nåværende Model Y Performance innvendig, er det ting å sette fingeren på. Jeg vet, da jeg selv er eier av en. Et bakspeil som dirrer på ru asfalt, klamme ikke-ventilerte seter i kunstskinn, de kjipe imiterte trepanelene, et meget stivt oppsett, kombinert med en god porsjon veistøy. Alt bidrar til å redusere eiergleden et par hakk, i forhold til konkurrenter som for eksempel Ford Mustang Mach-e GT, Hyundai Ioniq 5 N og Kia EV6 GT og Nio EL6. Som alle har et mer premium interiør og ikke minst ventilasjon i setene.
Inne i den nye Model Y Performance møtes du av en helt ny 16-tommers berøringsskjerm med høyere oppløsning og tynnere ramme enn den 15-tommers skjermen i tidligere utgaver. Med nesten 80 prosent flere piksler gir den en skarpere opplevelse for navigasjon, underholdning og styring av bilens funksjoner.
Performance-setene foran har fått ventilasjon og dessuten elektriske lårputeforlengere for både sjåfør og passasjer, noe som gir bedre støtte under aktiv kjøring. Dekordetaljer i karbonfiber på dashbord og dører, aluminiumpedaler og innstegslys med Performance-merke understreker bilens sportslige identitet.

Mer avansert chassis
Den største forbedringen for mange vil nok være det nye adaptive fjæringssystemet, utviklet internt hos Tesla. En helt ny styringsalgoritme justerer fjæringen i sanntid basert på kjøreteknikk og veiforhold, noe som lover en mer balansert kjøreopplevelse uansett scenario.
Nye fjærer, stabilisatorstenger og foringer betyr et chassis som er mer responderende og intuitivt. Som alltid har du valgbare kjøremoduser på berøringsskjermen, slik at bilens dynamikk kan tilpasses etter eget ønske.
Bedre på norske veier?
Forrige generasjon Model Y Performance er riktignok lynrask og morsom å kjøre, men den stive fjæringen blir til tider i overkant hard på ujevnt underlag. Som det er mye av her til lands. Med det nye adaptive fjæringssystemet har Tesla forhåpentligvis løst denne utfordringen, noe som kan gjøre bilen mer egnet for våre varierte norske veier.

Nye Tesla Model Y Performance: Pris og tilgjengelighet
Nye Tesla Model Y Performance koster fra 611.261 kroner uten vinterhjul, og er nå tilgjengelig for bestilling. Kundene kan forvente leveringer allerede fra september, og bilene til det europeiske markedet produseres ved Teslas Gigafactory i Berlin-Brandenburg.
Modellen kan fra nå beskues hos Tesla-sentre over hele landet.
Mer info: tesla.com