TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi
☀️SOMMERTILBUD☀️ - 6 UKER KUN 6 KR

Nyhet

KI-skanner sendte Hertz-kunde en regning på 440 dollar for en ripe på 2,5 centimeter

Bilutleiebransjen har begynt å ta i bruk kunstig intelligens for å oppdage mindre skader på leiebiler med millimeternøyaktighet. Men for kundene betyr bruken av KI utydelige gebyrer og ikke-eksisterende kundeservice.

Av / 30.06.25 - 13:59
KI-skanner sendte Hertz-kunde en regning på 440 dollar for en ripe på 2,5 centimeter

Da Patrick leverte leiebilen sin på flyplassen i Atlanta, mottok han noen minutter senere en regning på 440 dollar for en 2,5 centimeter stor ripe på bakhjulet. Regningen kom fra Hertz’ nye KI-system, som automatisk skanner leiebiler for skader og sender regninger direkte til kundene. Da han bestemte seg for å bestride kravet, møtte han et chatbot-system uten tilgang til menneskelige ansatte. Dette forteller den frustrerte amerikanske sjåføren til bilmediet The Drive.

UVeye-teknologi erstatter manuelle inspeksjoner

Hertz har installert KI-drevne skanneportaler på amerikanske flyplasser gjennom et samarbeid med det israelske selskapet UVeye. Systemet består av en tunnel med høyoppløselige kameraer og sterk belysning som kjøretøyene passerer gjennom ved retur.

Maskinlæringsalgoritmer sammenligner bilder fra før og etter leieperioden for å identifisere nye skader. Hertz hevder at teknologien øker «transparens, nøyaktighet og hastighet» i inspeksjonsprosessen. Systemet er installert på Hartsfield-Jackson International Airport i Atlanta, og skal utvides til 100 amerikanske flyplasser innen utgangen av året.

Patricks regning var delt opp i 250 dollar for reparasjoner, et «behandlingsgebyr» på 125 dollar og et administrasjonsgebyr på 65 dollar. Hertz definerer behandlingsgebyret som kostnaden ved å oppdage og estimere skaden, mens administrasjonsgebyret skal dekke «en del av kostnadene ved å behandle kravet».

Les også Nyhet: Ny opplevelse i NIO: Bedre parkering og endelig videostrømming Med oppdateringen Banyan 2.4.1 får NIO-eiere endelig en App Store, bedre stemmestyring og bedre leting etter parkering i bysentrum. Og ikke minst videostrømming med Dolby Atmos-lyd.

Chatbot blokkerer kontakt med mennesker

Som Patrick oppdaget og senere fortalte The Drive, møter kunder som ønsker å bestride KI-genererte skademeldinger, et chatbot-system uten tilgang til menneskelige ansatte. Systemet kan bare «flagge» et krav for senere gjennomgang av en agent, noe som kan ta opptil 10 dager.

Annonse

Hertz tilbyr også tidsbegrensede rabatter på 52 dollar for betaling innen to dager eller 32,50 dollar for betaling innen en uke. Systemet er med andre ord satt opp på en slik måte at Hertz belønner kunder som får et krav identifisert i KI-skanningen, med en økonomisk fordel hvis de unnlater å involvere ekte mennesker i prosessen.

KI-skanner sendte Hertz-kunde en regning på 440 dollar for en ripe på 2,5 centimeter 1
UVeye leverer KI-genererte rapporter direkte til kundens mobiltelefon. (Foto: UVeye)

I Europa er bilutleierne tvunget til å velge en annen tilnærming

Det er et åpent spørsmål om Patrick ville ha fått samme opplevelse på Københavns lufthavn. KI-skanning av leiebiler sprer seg også til Europa, men europeiske bilutleiefirmaer er pålagt å fokusere mer på kundeservice og databeskyttelse.

Det tyske selskapet Sixt bruker for eksempel allerede sitt «Car Gate»-system på europeiske flyplasser. Systemet dokumenterer automatisk skader via sensorer og kameraer, men selskapet garanterer at løsningen er «fullt ut GDPR-kompatibel». Kundebildene anonymiseres, og brukerne mottar fotodokumentasjon via e-post med tydelig kontaktinformasjon.

Europcar har inngått et samarbeid med den franske oppstartsbedriften Tchek og implementert deres «Tchek Scan»-system. Europcar Mobility Group hevder at den autonome KI-skanneren har «tredoblet driftseffektiviteten når det gjelder å oppdage skader».

Les også Nyhet: Tesla FSD selvkjøring nærmer seg europalansering Tesla FSD håndterer Romas kaotiske trafikk. Nå venter selskapet bare på godkjennelse fra EU.

GDPR gir håp for menneskelig kontakt

EUs personvernforordning artikkel 22 gir borgerne rett til ikke å bli gjenstand for avgjørelser som utelukkende er basert på automatisert behandling, når den har betydelige økonomiske konsekvenser.

Med andre ord ville GDPR-reglene ha gitt Patrick rett til å kontakte en menneskelig kundeservicerepresentant som ville ha vært forpliktet til å vurdere saken hvis han hadde levert bilen sin på en europeisk flyplass.

Vi får håpe at Sixt, Europcar og de mange andre europeiske bilutleiefirmaene faktisk overholder loven når KI-skanning av leiebiler snart blir standard.

(f. 1973): Sjefredaktør L&B Home. Peter har arbeidet for Lyd & Bilde siden 2012. Han har vært aktiv som tech-journalist for tallrike medier siden 1998, blant annet som sjefredaktør for gadgetmagasinet GEAR og som journalist for magasinene PC World og Privat Computer. Peter skriver om smartmobiler og andre bærbare enheter samt om teknologisk innovasjon, inkludert 5G, elektrisk mobilitet og smarte hjem.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Sjekk den elektriske superbilen!

Vanmoof gjenoppstår fra de døde med nye elsykler

Ny hydrogen-SUV fra BMW - er de gale?

Førsteinntrykk: Slik blir NIOs nye digitale arsenal

Viktige fremskritt for Nissan Leaf

Tesla kjører seg selv gjennom Roma

Hyundai Ioniq 9: Prisen overrasker

Kraftmonster fra Lucid klar for Norge

Videoapper kommer til Android Auto

Hyundai: Studentens elektriske drømmebil

Slik unngår du at en selvkjørende elbil ødelegger mobilkameraet ditt

Genesis tar kampen med Tesla

Lyd & Bilde